Pazar látványvilággal és kiváló énekesek tolmácsolásában csaknem 8 év után tér vissza az Opera repertoárjára Puccini Manon Lescaut-ja. Szabó Máté rendező Kocsár Balázs vezényletével kettős szereposztásban viszi színre a darabot, amelynek főszerepeit Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kyung, Marcello Giorandi és Boncsér Gergely, Szegedi Csaba és Molnár Levente, valamint Palerdi András és Rácz István éneklik. A május 18-i premier az Erkel Színházban egyben a zeneszerző minden operáját és fontosabb művét felvonultató PucciniFeszt nyitó előadása.
Puccini 1893-ban bemutatott harmadik operája azáltal, hogy meghozta számára az átütő sikert, több szempontból is meghatározó volt további pályájára nézve. Először helyezett különleges, magával ragadó hősnőt darabjának középpontjába, akit a későbbiekben olyan nőalakok követnek, mint Mimi (Bohémélet), Tosca, Cso-cso-szan (A pillangókisasszony), Minnie (A Nyugat lánya), Angelica nővér vagy Turandot. Emellett a verizmus, avagy az itáliai naturalizmus, amely Mascagni három évvel korábban bemutatott Parasztbecsületével robbant be az opera műfajába, ugyancsak maradandóan érezteti
hatását Puccini további alkotásain.
Antoine François Prévost d’Exiles abbé 18. századi regényéből kiinduló operájában a zeneszerző Manon Lescaut-t a nélkülözéssel teli szerelem és a fényűző, ám érzelmileg üres lét tragédiába torkolló dilemmája elé állítja. Bátyja előbb a vagyonos, ám idős adószedőhöz, Geronte-hoz kívánja hozzáadni, a lány azonban megszökik a nincstelen diákkal, des Grieux lovaggal, akit ugyan elhagy a Geronte által megteremtett párizsi luxus kedvéért, szíve mégis visszahúzza szerelméhez, még ha ez meg is pecsételi későbbi sorsát. Szabó Máté rendező úgy fogalmaz: „A történet végére eltűnik az a világ, amelyhez
Manon annyira kötődött, megszűnik minden, és valójában csak a szerelem marad. Az a szép és egyben tragikus, hogy mire a tiszta szerelem megvalósul, addigra elpusztul az, aki azt megélhetné.” A darab látványvilága is követi ezt a változást, Horesnyi Balázs grandiózus, kezdetben anyagi javakkal túlzsúfolt díszlete is fokozatosan üresedik ki, míg az univerzális térben Füzér Anni jelmezei is megidézik egyebek mellett a darab keletkezésében korát, a késő 19. századi franciás, bohém, nagyvilági külsőségeit.
A kettős szereposztásban Manont Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kying, des Grieux-t Marcello Giordani és Boncsér Gergely, Lescaut-t Szegedi Csaba és Molnár Levente, míg Geronte-ot Palerdi András és Rácz István alakítja, míg a Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli (karigazgató: Csiki Gábor). A május 18-i premiert követően május 21-én, 25-én, 28-án és 30-án látható még az idei évadban a Manon Lescaut az Erkel Színházban.