A spanyol kisvárosba érkező tanárnőre kellemetlen meglepetések sora vár, és a legtöbb az elődjével kapcsolatos. De nemcsak róla derülnek ki sötét titkok, hanem az egész városról, ahol minden férfi fülbevalót hord.
A spanyolok nagyon belehúztak, ami a streaming szolgáltatók számára készített sorozatokat illeti. Az HBO megrendelésére forgatott El Ministerio Del Tiempo nálunk ugyan nem futott, de az Elit (2018), a hihetetlenül izgalmas A nagy pénzrablás vagy a misztikus-horrorisztikus 30 ezüst itt is sikerrel ment, és most itt van az Amit magad mögött hagysz (Netflix). Amit Carlos Montero nagy sikerű könyve alapján nem más írt és rendezett, mint maga Carlos Montero. És ami egy számunkra nagyrészt ismeretlen vidéken, az ország észak-nyugati csücskében található, mindig esős, szeles, hévízforrásokban gazdag Galiciában található – és vicces, hogy Európa másik felében pont így hívták az egykori Osztrák-Magyar Monarchia legkeletibb tartományát.
Egy galíciai kisvárosba, Novarisba érkezik az új irodalomtanárnő, Raquel (Inma Cuesta), akinek a férje, Germán (Tamar Novas) idevalósi – a férfi miatt költöztek ide, aki apja halála után besegít a családi étterembe. Raquelt már az első nap komoly meglepetés éri: kiderül, hogy elődje, a diákjai által rajongva szeretett Viruca (Bárbara Lennie) öngyilkos lett, és ha ez nem lenne elég, a beadott fogalmazások közé valaki egy halálos fenyegetést is becsempészett. Innentől párhuzamosan tudunk meg egyre többet a két (tanár)nőről és a kisváros viselt dolgairól, illetve az osztály rosszfiújáról, Iagóról, (Arón Piper) és a halott tanárnő férjéről (Roberto Enríquez). És ilyenkor szokás elsütni azt a közhelyet, hogy kiderül, hogy senki sem az, aminek látszik.
A nyolcrészes sorozat sok mindent vállal be, és a legtöbbet tudja is szállítani. Kicsit spoilerezek, de hamar kiderül, hogy nem is biztos, hogy Viruca saját kezűleg végzett magával, így van egy krimink, van két párhuzamosan zajló, kifejezetten női drámánk és egyben fejlődéstörténetünk, és van egy ún. tantermi drámánk is, hiszen az ügyben súlyosan érintett diákok is fontos szerepet kaptak. Ez utóbbi rész működik a legkevésbé, alapból azért, mert a huszonvalahány tanulóból csak hármat ismerünk meg, a többieknek még annyi szerepük sincs, hogy köszönjenek. Így egyrészt nem nehéz kisakkozni, hogy a három közül melyiknek mi a szerepe, másrészt ettől az aránytalanságtól kicsit borul is a történetnek ezen része, és nem is sikerült a legjobb fiatal színészeket összeszedni. A rosszfiú minden korábbi sulis film lázadó tinijének paródiája, és ha minden alkalommal kapnék egy ezrest, ahányszor elmondja, hogy „Te k***ra nem érted, mi volt köztünk!”, már meg lennének oldva az ünnepek. Ha pedig minden itt elhangzó káromkodás után kapnék ugyanennyit, a következő év is meg lenne oldva.
A krimi viszont jó, még akkor is, ha a nyolcadik részre azért eléggé össze lehet rakni, mi történt a balsorsú tanerővel, de addig elég szépen és jól jönnek a meglepetések. Gyakorlatilag mindenkiről kiderül valami aljasság vagy más sötét titok, amihez remekül illik a kisvárosi miliő. Ami pedig a két nő párhuzamos, de néha mégis találkozó életrajzát illeti, a sokkal keményebb Viruca sorsa izgalmas ugyan, de hozzá nem kerülünk közel, a lágyabb, megközelíthetőbb Raquelhez igen; még akkor is, ha vannak megkérdőjelezhető kérdései. Persze ami dramaturgiai szempontból megkérdőjelezhető, az lehet, hogy színesebbé, hitelesebbé teszi magát a karaktert, és Inma Cuesta, akit legutóbb Almodóvar Julietájában (2016), illetve egy nagyon hasonló kisvárosi gyilkossági drámában, a Mindenki tudjában (2018) láthattunk, remekül bújik ebbe a karakterbe. Akinek megvannak a maga gyenge vagy érzékeny pontjai, de megvan az ereje és kitartása ahhoz, hogy végigcsinálja azt, amivel ebben a békés kisvárosban „megkínálták”.
Értékelés: 7/10