A nagy nevek sok nézőt hoznak be, ez eddig tiszta ügy, de van, hogy nem jön ki a matek, és a produkció így is bukik. Vagy éppen azért bukik, mert túl nagy sztárok szerepelnek benne. Nem könnyű dolog!
Johnny Depp - Mortdecai (2015)
Johnny Depp karrierje során odahaza 4 milliárd dolláros, világszerte pedig 10,8 milliárd dolláros összbevétellel büszkélkedhet, igaz, ennek a zömét az öt Karib-tenger kalózai film hozta, amelyek belföldön 1,45 milliárd dollárt, világszerte 4,5 milliárd dollárt hoztak a kasszába, de a maradék sem csekély összeg, vagyis Depp neve sokáig egyfajta garanciát jelentett a sikerre, de még egy Depp kaliberű filmsztár sem tudta megmenteni a Mortdecait. Depp egy kétes erkölcsű – és szexualitású - műkereskedőt alakít, akit felbérelnek arra, hogy megtaláljon egy ellopott festményt, amelyről azt beszélik, hogy egy náci arannyal feltöltött bankszámla titkos kódját rejti. A sztori remekül hangzik – a film nem volt az. Vígjátéknak túl idétlen, akciófilmnek meg lagymatag, Depp pedig a legnagyobb ripacskodását hozta össze, ami nála elég nagy szó. A kritikusok mindössze 12 százaléka és a közönség 30 százaléka tudta elviselni, és szinte senki sem fizetett azért, hogy megnézze, mivel alig 7 millió dollárt keresett belföldön és 30 millió dollárt világszerte, ezzel mintegy 90 millió dollár veszteséget hozva a 60 millió dolláros költségvetéshez képest, amihez ugyebár hozzájöttek még a marketing és egyéb költségek.
Keanu Reeves - 47 Ronin (2013)
Íme, egy film, amelynek bukását maga a gyártó stúdió okozta. Miközben ment a forgatás, a stúdió emberei számtalanszor íratták át a forgatókönyvet, új jeleneteket írtak bele, egy szerelmi szálat hisztiztek ki a bosszúálló szamurájokhoz csatlakozó, félvér harcost alakító Keanu Reeves karakterének, és egy olyan végső csatát, amiben szörnyek is vannak, rengeteg dolgot újraforgattak, és a legvégén állítólag nem engedték be a rendezőt a vágószobába. A végeredmény egy jó nagy adag vegyes felvágott, egy műfajilag megmagyarázhatatlan és besorolhatatlan valami, ami részben szamurájfilm, részben szörnymese, részben valami teljesen más, amit a japánok nem éreztek a magukénak, a nyugatiaknak viszont túl japán volt. A 175 millió dolláros büdzséből Amerikában alig 32 millió jött vissza, világszerte 151 millió, a veszteség pedig becslések szerint 199 millió dollárra jött ki, ami jó sok!
Sandra Bullock - Féktelenül 2. (1997)
Az 1990-es Die Hard 2. - Még drágább az életed után évekig hányódott a Fox stúdiófőnökeinek asztalán egy forgatókönyv James Haggin tollából, Troubleshooter címmel. Ebből készült volna el az a Die Hard 3, amiben John McClane egy karibi luxus óceánjáró fedélzetén csapott volna össze a terroristákkal. 92-ben viszont a Warner mozikba küldte Steven Seagal Úszó erődjét, így a Fox már nem akart egy hasonló filmet a saját akciósztárjukkal. A forgatókönyv legközelebb akkor került elő, amikor az 1994-es Féktelenül 350 millió dolláros bevételt hozott össze. A Fox a folytatásért 12 millió dolláros gázsit kínált Keanu Reevesnek, ő azonban nem vállalta, így Sandra Bullock végül Jason Patric-kal az oldalán szállt szembe Willem Dafoe-val és a luxushajót megszálló terroristákkal. A dolog Reeves nélkül nem működött, a 110 millió dolláros költségvetéshez képest a film 70 millió dolláros veszteséget produkált.
Robert Downey Jr. - Dolittle (2020)
Ha engem kérdeznek, a Dolittle nem volt rossz film, sőt, de a közönség a Bosszúállók: Végjáték (2019) és Tony Stark szívfacsaró halála után nem ezt várta Downey Jr.-tól. Az igazat megvallva, a film kudarca nagyrészt az arányokról szólt, hiszen 77 millió dollár belföldön és 251 millió dollár világszerte nem olyan rossz egy élőszereplős családi filmnél. A probléma a 175 millió dolláros költségvetés volt, alapvetően egy Marvel-film költsége, ahol viszont adott az elképesztően nagy rajongóbázis és a franchise súlya, és ott már aligha lehet hibázni. Vagyis a Dolittle körülbelül 99 millió dollárt veszített, ami gyakorlatilag borítékolható volt, sőt, több is lehetett volna, akármit is gondoltak a producerek Downey Jr. univerzális vonzerejéről és elképesztő sármjáról. A színész azóta egyébként producerkedik, és még nem bukott ekkorát.
Will Smith - Wild Wild West – Vadiúj Vadnyugat (1999)
1999-ben óriási égés volt, amiben Will Smith cowboykodott Kevin Kline, Salma Hayek és Kenneth Branagh mellett. És még nagyobb az égés, ha azt vesszük, hogy Will Smith a Mátrix főszerepét utasította vissza, hogy elvállalhassa a Wild Wild West - Vadiúj Vadnyugat főszerepét. Ma már viszont tudjuk, hogy a Wild Wild West a bemutató idején óriásit bukott, miközben a Mátrix moziforradalmat csinált. A bemutató után a film összesen öt Arany Málna-díjat söpört be, és ebből hármat az eredeti tévésorozat egyik főszereplője, Robert Conrad vett át, hogy ezzel is kifejezze, mennyire felháborítja a remake. Évekkel később Will Smith nyilvánosan bocsánatot kért Conradtól, amiért a Wild Wild Westtel meggyalázták az eredeti sorozatot. Azt mondta, hogy több tapasztalattal a háta mögött már érti, miért volt annyira felháborodva, és miért nem vállalta azt sem, hogy szerepeljen benne. Ez mit jelent anyagilag? 129 millió dolláros veszteséget, bizony ám.
Scarlett Johansson - Páncélba zárt szellem (2017)
Tény, hogy a film eleve nehezített pályán indult, hiszen még be sem mutatták, már rasszizmussal és ún. whitewashinggal vádolták, hiszen a japán anime feldolgozásának főszerepét egy fehér színésznőre, Scarlett Johanssonra bízták, és sokan bojkottra szólították fel a potenciális nézőket. Sokan ezért nem vettek jegyet, és az is lehet, hogy túlbecsülték a célközönséget, és nincs annyi anime rajongó, hogy visszahozzon egy 110 millió dolláros büdzsét, és még haszon is legyen belőle. Nem is lett, helyette jelentkezett egy 53 millió dolláros nagy nagy mínusz, aminél voltak már nagyobbak is a filmtörténetben, de az arányokat nézve ez mégiscsak jelentős veszteség.
Denzel Washington - Időzavarban (2003)
Denzel Washington azon ritka filmsztárok közé tartozik, akik következő munkája akár a „Denzel Washington következő filmje" címmel is kijöhetne, és valószínűleg akkor is pénzt keresne vele. És ritka alatt azt értjük, hogy ezt tényleg csak néhány színész képes összehozni. Washington egy közülük. Igaz, sohasem szerepelt több milliárdos bevételt hozó franchise-ban - legnagyobb bevételű filmje az Amerikai gengszter (2007) „csak” 267 millió dollárral dicsekedhet világszerte -, de soha nem is volt rá szüksége. Washington itt egy floridai kisváros rendőrfőnökét játssza, aki rengeteg pénzt lop el, hogy kifizesse szeretője rákkezelését, és amikor a nőt meggyilkolják, ő lesz az első számú gyanúsított. Ami remek felütés egy újabb Washington thrillerhez, és a kritikusok is szerették - a 64% -os Tomatometer–pontszám például egyáltalán nem rossz - a nézők viszont valamiért elmaradtak. A film odahaza csekély 41 millió dollárral végzett, világszerte pedig 55 millió dollárt hozott, végül az 50 millió dolláros költségvetéssel becsléseink szerint mintegy 45 millió dollárt veszített.
Tom Cruise - A múmia (2017)
Van olyan, hogy egy filmen sok pénzt veszítenek a készítői, és van olyan, hogy egy egész filmes univerzumot buknak el rajta. Ez utóbbi történt A múmia esetében, amelyet a Universal a saját filmes franchise-ának szánt Dark Universe néven, és amelyben az összes klasszikus szörny szerepelt volna – ha máshogy nézzük, a náluk elfekvő karaktereik filmes jogaiból préseltek volna ki sok pénzt. A nézők pedig nem hülyék, levették, miről van szó – és maga a film sem sikerült jól. Persze az is igaz, hogy Tom Cruise – aki állítólag túl sokat szólt bele a rendezésbe – sosem veszített még pénzt a filmjein, és technikai értelemben ez sem volt bukás, arányaiban viszont igen. A film ugyanis 19 millió dollárt hozott, de egy 195 milliós költségvetésű produkció esetében ez sajnos bukásnak minősül – és akkor még a Dark Universe bedőléséről nem is beszéltünk, amibe már elég sok pénzt tettek az illetékesek.
Julia Roberts - A gonosz csábítása (1996)
Már ott lehetett gyanakodni, amikor kijött a film első plakátja, és azon Amerika üdvöskéje, a karrierje csúcsán lévő Julia Roberts NEM MOSOLYGOTT. És akkor még arról a borzalmas frufruról és jellegtelen ruháról nem is beszéltünk, mert Juliánál nem ezt szoktuk meg. A film lényegében Robert Louis Stevenson Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete című művének feldolgozása, de a jó doktor házvezetője, Mary Reilly szemszögéből mondva el – az eredeti cím is a nem túl figyelemfelkeltő Mary Reilly volt. Ez egy érdekes kiindulópont, de sajnos ennyiben ki is merült az alkotók kreativitása, és hiába volt ott Julia mellett a remek John Malkovich a kissé nehezen hihető kettős szerepben, a dolgok elég csúnyán alakultak a mozipénztáraknál. Még a világ egyik legnagyobb filmsztárjával a címszerepben is csak szégyenletes 5,7 millió dollárt gyűjtött be a hazai piacon a produkció, míg külföldön is csak 12,9 millió dollár jött össze. Mindezt ráadásul egy 47 millió dolláros költségvetés mellett sikerült produkálni, így A gonosz csábítása végül körülbelül 82 millió dollárt veszített, majdnem a büdzsé kétszeresét, ami elég durva.
Leonardo DiCaprio - A part (2000)
Egy abszolút recept a sikerre: a legfelkapottabb amerikai filmsztár, Leonardo DiCaprio, a legmenőbb angol rendező, Danny Boyle, és egy bestseller Alex Garlandtól! Vagy mégsem? Pedig Leo egy-egy filmjével átlagosan 93 millió dollárt hoz össze Észak-Amerikában és 248 milliót a nemzetközi piacon, de A part a kivétel, amely erősíti a szabályt, mert összességében alig 39 millió dollárt hozott az 50 milliós költségvetés mellett – és nem mellékes tény, hogy DiCaprio gigászi gázsit, 20 millió dollárt kapott! -, ami végül úgy jött ki, hogy az összes veszteség nagyjából 61 millió dollár lett – meg egy lerombolt partszakasz egy csodás thaiföldi szigeten.
Forrás: looper.com