Így mentsd meg a filmed, ha vállalhatatlanná vált a sztárod

A bántalmazási botrányba keveredő Johnny Depp, a kannibálfantáziákkal vádolt Armie Hammer és a molesztálással gyanúsított Kevin Spacey esete húsba vágóan érintette az aktuális filmjeiket gyártó stúdiókat.

Hollywoodban és a cancel culture korában manapság az is elég lehet ahhoz, hogy egy híresség kiessen a pikszisből, ha a közösségi médiában állítanak róla valami csúnyaságot, de a Social Network – A közösségi háló, a Szólíts a neveden és A Manderley-ház asszonya sztárja ellen nyomozás is indult a Los Angeles-i rendőrségen, miután nyilvánosságra kerültek beteges szexualitást tükröző üzenetei, házasságon kívül folytatott viszonyai, és több nő szexuális zaklatással, egyvalaki pedig nemi erőszakkal vádolta meg.

Hammert így rövid úton kidobta az ügynöke, ezenkívül menesztették a Shotgun Wedding című Jennifer Lopez-romkomból, a Billion Dollar Spy című hidegháborús thrillerből és a The Offer című, A keresztapa készültéről szóló sorozatból, Taika Waititi Next Goal Wins című focivígjátékában pedig Will Arnett-tel forgatták újra a jeleneteit.

Szinte hajszálra pontosan ugyanez történt pár évvel korábban (legalábbis ami a következményeket illeti) Kevin Spacey-vel,

akit Kártyavár című sorozatából rúgtak ki, és újracastingolták a szerepét A világ összes pénze című életrajzi filmben, a pótforgatáson Christopher Plummerre cserélve a több fiatal férfi által is szexuális zaklatással, egyvalaki által pedig molesztálással vádolt színészt (akár a sors igazságtételeként is értékelhető, hogy Plummer Oscar-jelölést érdemelt az alakításával).

Milliárdos fiúk klubja. Forrás: ADS Service


Csakhogy mind Spacey-nek, mind Hammernek volt olyan filmje, amelynek az esetében már nem merülhetett fel az újraforgatás – és ilyenkor veszi át a főszerepet a PR. A Milliárdos fiúk klubja című, valós eseményeken alapuló thrillernél a gyártó és a forgalmazó azt próbálta kommunikálni (ami igaz is), hogy az alkotás sok ember munkája eredményeként született, és hogy jóval (két és félévvel) azelőtt készült, hogy kiderültek volna a sztár viselt dolgai. Ezenkívül a poszterről egyszerűen lehagyták, a trailert meg megpróbálták úgy összevágni, hogy azt sugallja: a fiatal férfiakat zaklató sztár csak melllékszerepet játszik benne, és az előzetes nagy részében inkább a fiatal színészekre koncentráltak.

A közönséget azonban nem lehet átverni, és a mű hatalmasat bukott. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Milliárdos fiúk klubjának a botrány elkerülése miatt először csak on demand-bemutatót tartottak, majd mindössze 11 moziban mutatták be Államok-szerte, de még ehhez képest is igen vérszegény eredményt hozott:

mindössze 618 dollár lett a nyitó hétvégi bevétele

(a Box Office Mojo nem is tartja számon a film észak-amerikai box office-eredményeit: a jegybevételeket listázó site-ról annyi derül ki, hogy az alkotás sovány 2,7 millió dollárt tudott összekaparni a nemzetközi piacról).

Halál a Níluson. Forrás: Fórum Hungary


Hasonló cipőben járnak Armie Hammer filmjével, a Halál a Níluson című Agatha Christie-adaptációval, ami azonban még bemutatás előtt áll – nem véletlenül. A művet gyártó Walt Disney Studiost egyébként még az ág is húzza, hiszen Hammeren kívül szerepel benne az a Letitia Wright is, aki nemrégiben azzal okozott botrányt, hogy nem hajlandó beoltatni magát koronavírus ellen, erősen megnehezítve így a Fekete Párduc 2. forgatási munkálatait (hiszen a nagyobb stúdiók már csak oltott színészekkel hajlandóak forgatni). Wright ügye azonban letudható azzal, hogy egy súlyosan felelőtlen és önző emberről van szó, Hammer esetében viszont bűncselekményeket is feltárhat a nyomozás.

A színészt ugyanakkor bajosan tudták volna kivágni a filmből, mivel annak ellenére, hogy sokszereplős műről van szó, Kenneth Branagh Poirot-ja mellett egyértelműen övé a férfi főszerep – szóval az újraforgatás is hatalmas összegeket emésztett volna fel. A PR nevű „csodafegyver” bevetésével itt annyit tudtak tenni, hogy először is szinte a végtelenségig halasztották a bemutatót (a forgatás már 2019 decemberében befejeződött, ehhez képest a filmet csak idén februárban mutatják be, igaz, a csúszás egy része a Covidnak tudható be), a múlt karácsony környékén nyilvánosságra hozott új előzetesben pedig Hammer gyakorlatilag csak egy villanásra tűnik fel. Továbbá – bár ez valószínűleg nem sokaknak tűnt fel – kollégáitól eltérően a színész nem érdemelt saját karakterposztert. Ehhez hasonlóan várhatóan a sajtóturnéból és a promóciós interjúkból is kimarad,

ami szintén nem lesz olyan gyanús, hiszen egyrészt tombol az Omicron, másrészt rengeteg nagy név marad rajta kívül is, aki elmondhatja, milyen jól sikerült a film.
Pieces of a Woman. Forrás: Netflix


A filmvilágból családon belüli erőszakkal kapcsolatos botránya miatt azóta gyakorlatilag kiradírozott Johnny Deppről sokszor írtunk már (például itt, itt és itt), de van egy hasonló ügy, ami minket, magyarokat is érint. Mundruczó Kornél csodálatos rendezéséről, a Pieces of a Womanről van szó (itt magasztaltuk az egekig), amely még az Oscar-kampányban is részt vett (végül Vanessa Kirby érdemelt jelölést, de Ellen Burstynnek is esélye volt rá), és ahol azt a stratégiát választották, hogy egyszerűen nem említették a volt szerelme, FKA twigs által hivatalosan is érzelmi, fizikai és szexuális bántalmazással vádolt férfi főszereplőt, Shia LaBeoufot – de olyan szinten, hogy a művet forgalmazó Netflix minden promóciós anyagból eltávolította a sztár nevét.

Mivel a Mundruczó-alkotás esetében egy párszereplős, akár kamaradarabként is felfogható filmről van szó, amelynek LaBeouf Kirby mellett a legfontosabb szereplője, talán érthető a streamelős óriás radikális eljárása – és a színész botránya végül is nem is szennyezte be a művet. De a már említett Halál a Níluson esetében talán kissé túlreagálja a dolgot a Disney. A Gyilkosság az Orient expresszen folytatásaként készült produkciót eleve azért forgatták le, mert anyagilag sikeresnek bizonyult az első rész: méghozzá minden bizonnyal a rendező, Kenneth Branagh, Agatha Christie, a régimódi krimiket felelevenítő stílus és a sztárparádé varázsa

– nem pedig egyetlen színész miatt.


A Halál a Nílusonban Branagh ugyanezt a receptet követte, szóval hiába Armie Hammer az egyik főszereplő, van rajta kívül tucatnyi más sztár, aki ellophatja a show-t. Az idősebb nézők pedig (és a Christie-adaptációk esetében ők kiemelt célcsoportot jelentenek) valószínűleg azt sem tudják, kicsoda Hammer, a botrányáról meg végképp nem hallottak. Szóval könnyen lehet, hogy a sok variálással és PR-trükkel inkább csak felhívták a figyelmet valamire, ami amúgy közel sem érdekelt volna ennyi embert – így viszont minden újság megírta (mi is), hogy a főszereplő alig szerepel az előzetesben. Armie Hammer nem egy Kevin Spacey súlyú figura, semmilyen értelemben sem, a szakmai lapok és a közösségi média pedig nem a való élet:

ezért ha a krimi végül megbukik, egyáltalán nem biztos, hogy egyedül Hammer botránya miatt lesz.


(via The Guardian)

 

A Port.hu zenés sorozata első évadának utolsó részében Király Attila színész és szinkronszínész ült be a dobok mögé.