Az elmaradt sajtónapért különös performansszal kárpótolta az újságírókat Reisz Gábor és új filmjének stábja; a legfontosabb helyszínen játszottak el élőben mozzanatokat a Rossz versekből.
Merthogy a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan rendezője, Reisz Gábor leforgatta Rossz versek címre hallgató új filmjét, és ennek örömére három nappal az utolsó snitt után egy egyedi hangulatú sajtóeseményt tartott. Ami egyfajta kárpótlás is volt a meghívott újságírók számára, mivel a film ötvenöt napos forgatása olyan sűrűre sikerült, hogy nem iktatták be az ilyenkor megszokott sajtónyilvános forgatási napot. Egy kis Galamb utcai lakásban vártak minket, majd miután a legráérősebb kolléga is megérkezett, áttereltek a szomszédba, ahol Reisz és társai egy kompakt kis lakásszínház előadást tartottak a film feltehetőleg legfontosabb mozzanataiból.
Ebből megtudtuk, hogy a főszereplő Tamás, akit a rendező alakít, Párizsból ért haza, otthagyta a csaja, de nem akar róla beszélni, apja viszi haza kocsival, anyja ebéddel várja - Takács Katalin és Kovács Zsolt, akik a VANban is a főhős szüleit alakították -, meg ott van a bátyja is, aki gyakran vált barátnőket, Zayzon Zsolt alakításában. Együtt a verset szavaló Latinovitsot nézik a tévében, aztán ebédelnek, ahol ott van az asztalnál három különböző korú kissrác is, Seres Donát, Prukner Mátyás, illetve Prukner Barna, akik mind magát Tamást képviselik különböző korszakaiból. Nagyjából ennyi történt, a végén egy kicsit zenéltek is a Van zenekar tagjaival, miközben pár képsor lepergett kivetítőn, és szorgalmasan kattogtak a fényképezőgépek. Aztán töltött káposztával kínáltak, és beszélgettünk egy kicsit.
Megjegyzem, én voltam az első, akit megkínáltak, és abban a hitben fogadtam el, hogy a többiek is ezt teszik, aztán egyedül maradtam az ölemben az étellel, és elég furcsa volt így kérdezni. Persze mindenki kérdezett és volt, hogy az alkotók – köztük a gyártásvezető Nemes-Jeles Veronika, Tasnádi Zsófia látványtervező és a producer, Berkes Júlia – maguktól is rengeteg mindent osztottak meg velünk. Utóbbi például azt, hogy nem igazán örült, amikor Reisz Gábor önmagára osztotta a főszerepet, és nem azért, mert nem tartotta alkalmasnak – fogalma sem volt, hogyan játszik -, hanem, mert tudta, hogy ez további súlyokat tesz a rendező/forgatókönyvíró vállára. Aki elmondta, hogy teljesen más filmtervvel érkezett a Cannes-i Filmfesztivál által szervezett Cinéfondation Residence öt hónapos párizsi programjába, de azt az első nap elvetette, majd be is vallotta, hogy iszonyú „sűrű” volt neki a forgatás, és azt is, hogy bár szinte mindent leforgattak, még nem állt össze számára teljesen a film vége.
Azt is megtudtuk, hogy elsőre már kiválasztottak valakit, hogy eljátssza a főszerepet, de Reisz úgy érezte, mégsem ő az igazi Merthner Tamás karakter, ezért döntött önmaga mellett – bár soha nem voltak színészi ambíciói. Merthogy Merthner Tamás tulajdonképpen Reisz Gábor fiktív verziója, az ő és családja élete elevenedik meg majd a vásznon, több stációban is. Ami nagyobb és színesebb lesz, mint a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, ami egyfajta kultfilm lett, és 65 ezren nézték meg. A Rossz versek a VAN alig tízmilliós költségvetésének többszöröséből készült hála egy francia koprodukciós partner, az RTL Klub és a Filmalap támogatásának – az utóbbi 230 millió forint értékű támogatást tett a kalapba. Ennek köszönhetően mintegy százhúsz helyszínen forgattak, bekerültek balatoni és Párizsban készített jelenetek is, de a cselekmény zöme mégis ebben a Galamb utcai lakásban játszódott, ahol a film vágása is zajlik.
Reisz, hogy az új film képileg is különbözzön az előzőtől, ezúttal nem vállalta az operatőri teendőket, amit Bálint Dánielnek és Becsey Kristófnak adott át, akik hol 35-ös, 16-os vagy 8 mm-es filmre, hol VHS-re forgattak, de megesett, hogy DV kamerát vagy egy iPhone-t használtak. És persze a zene is más, a szereplőgárda is – leszámítva a szülőket, de ők is mások kicsit -, és minden más is más lesz, mert nyilván tovább kell lépni, de ahogy hallhattuk, az az érzésem volt, hogy sok szempontból nagyon is olyan lesz. Ami egyáltalán nem baj, sőt!
A Rossz versek 2018 őszén kerül a mozikba.
Fotó: Kaszás Tamás