A filmtörténelem legjobb ikrei és hasonmásai

A technika már az 1920-as években lehetővé tette, hogy egy színész kettős szerepben tűnjön fel (lásd Fritz Lang Metropolisát), az azóta eltelt évtizedekben pedig az ikreket, doppelgängereket és egyéb hasonmásokat felvonultató filmek olyan népszerűek lettek, hogy rendre a legnagyobb sztárok formálják meg őket, Nicolas Cage-től kezdve Christian Bale-en át Tilda Swintonig.

Lindsay Lohan az Apád-anyád idejöjjön!-ben

Nancy Meyers rendezése egy 1961-es sikerfilm remake-je, ami nagyon betalált az amerikai közönségnél (az eredeti és az újra is), hiszen ott nem annyira közismert Erich Kästner A két Lottija, gyerekkorunk kedvenc „pöttyös könyve”. A filmek alkotói egyébként nem is változtattak sokat az eredeti sztorin, csupán modernizálták, és itt persze nem Lotténak és Luisénak, hanem Hallie-nak és Annie-nek hívják az egymásra megszólalásig hasonlító kiskamasz főhősnőket, akik egy nyári táborban döbbennek rá, hogy valójában ikrek, akiket a szülők még csecsemő korukban szétválasztottak egymástól, és azóta külön nevelik őket.

Forrás: InterCom


A jó kislány Annie és a vadóc Hallie ravasz tervet eszelnek ki: úgy akarják újra összehozni elhidegült szüleiket, hogy helyet cserélnek, és Annie helyett Hallie tér haza Londonba az anyához, Hallie helyett pedig Annie Kaliforniába az apához… Kästner eredeti bomba ötlete mellett az 1998-as filmverzió elsősorban az első filmszerepében (filmszerepeiben) látható bűbájos gyerekszínész,

Lindsay Lohan természetes játéka miatt olyan szerethető, hogy azóta is generációk kedvence – A két Lotti mellett természetesen.


Christian Bale A tökéletes trükkben

SPOILER! Christopher Nolan 2006-os filmje különleges helyet foglal el a listán, mivel csak a legvégén, a drámai és katartikus fináléban derül ki, hogy a két ősellenség bűvész, Robert Angier (Hugh Jackman) és Alfred Borden (Christian Bale) vérre menő vetélkedésében valójában nem ketten, hanem hárman harcoltak egymás/a másik ellen, mivel Bordennek van egy ikertestvére, és ők ketten szó szerint feltették az egész életüket a „teleportáló ember” nevű mutatvány tökélyre vitelére (amelynek a lényege, hogy az illuzionista bezárja magát egy szekrénybe, majd azonnal a színpad egy ellenkező pontján lép elő).

Forrás: InterCom


A tökéletes trükk a művészetért való önfeláldozástól kezdve a hatalmi játszmákon át az önreflektíven a filmre mint művészeti ágra is vonatkoztatható félrevezetésig és megtévesztésig nagyon sok mindenről szól. A bonyolult filozófia azonban egészen húsba vágóvá és hétköznapian szívfacsaróvá válik, ha lecsupaszítjuk a sztorit, és csak abba gondolunk bele, hogy Freddynek (Borden eltitkolt ikertestvérének) mindent: a szerelmét, az érzéseit, az autonómiáját, az egész életét fel kellett adnia a tökéletes trükk kedvéért.

Mindezt pedig rendkívüli módon átélhetővé teszi Bale egyszerre űzött és melankolikus játéka.


Sam Rockwell a Holdban

A tökéletes trükk egy kulcsfontosságú mellékszerepét alakító David Bowie fia, Duncan Jones rendezte ezt a sci-fit, amelyben a Rockwell által megformált Sam Bell asztronauta egyedül dolgozik a Holdon: számítógépe, Gerty segítségével küldi az itt kitermelt erőforrást a Földre, így mentve meg bolygónk összeomlott energiagazdálkodását. A Holdon eltöltött hároméves megbízásának végéhez közeledve azonban saját magával kerül összeütközésbe – szó szerint, mivel egy baleset során a férfi felfedezi, hogy nem egyedül van az égitesten: saját klónja is ott tevékenykedik. Később ráadásul, mikor megpróbálják kideríteni, melyikük a klón, és melyikük az eredeti, kiderül, hogy SPOILER! mindketten csak az eredeti Sam Bell klónjai.


A cselekményben ezt követően még sötétebb fordulatok következnek, a fordulatos sztori mellett viszont Jones alkotásának legnagyobb erőssége az, hogy a történetből következően néhány hallucinált személyt és a komputer hangját leszámítva

gyakorlatilag nincs más színész a vásznon

Rockwellen kívül, ami egészen különleges lehetőséget adott a számára: hogy kizárólag saját maga partnereként játsszon, kvázi egy kétszereplős kamaradrámában. A sztár pedig lenyűgözően oldotta meg a feladatot; olyannyira, hogy mindig tett róla, hogy nézőként fizikai hasonlóságuk ellenére is meg tudjuk különböztetni egymástól az 1-es és a 2-es számú Samet.

 

Ez is érdekelhet

Színészek, akiknek ikertestvérük van

Mint két tojás! Némelyik testvérpárt tényleg meg sem lehet különböztetni egymástól.

Tovább

 

Tom Hardy a Legendában

A hírhedt brit gengszter ikrekről, Ronnie és Reggie Krayről már 1990-ben bemutattak egy filmet: A Kray fivérekben ha nem is iker-, de egy testvérpár, az Enyedi Ildikó Bűvös vadászában is szerepelt, zenészként is ismert Gary Kemp és öccse, Martin Kemp alakították a bűnözőket. Ebben a 2015-ös bűnfilmben viszont az alkotók úgy döntöttek, hogy a pár évvel korábban berobbant Tom Hardyra bízzák mindkét figura megformálását. A megtörtént eseményeken alapuló sztori szerint Reggie és Ron úgy veszik át az uralmat a londoni alvilág felett, hogy egymást kiegészítve tarolják le, hiszen előbbi férfi kifinomult, sármos és behízelgő modorú, utóbbi pedig kiszámíthatatlan és erőszakos.

Forrás: Freeman Film


Mindez egyértelmű jutalomjáték volt Hardy számára, aki élt is a lehetőséggel, így annak ellenére, hogy a Legenda nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a színész játékát lenyűgöző figyelni, hiszen egészen elképesztő módon

egyrészt nagyon jól játszik mindkét szerepben, mindkét karaktert sikerült élővé tennie – másrészt (nagyon fura ilyet leírni, de) a két Hardy között nagyon jól működik a kémia.


Lupita Nyong'o a Miben

Jordan Peele zavarba ejtően hátborzongató 2019-es horrorjában a 12 év rabszolgaság sztárja egy olyan nőt alakít, aki férjével és két gyerekével csak egy kellemes hétvégét akarna eltölteni a tóparti nyaralójukban, amikor elkezdi őket terrorizálni négy vörösbe öltözött ember, akik kísértetiesen emlékeztetnek a család tagjaira. Jordan Peele zavarba ejtően hátborzongató 2019-es horrorjában a 12 év rabszolgaság sztárja ezenkívül egy olyan nőt is alakít, aki vörösbe öltözve, hidegrázósan démoni hangon szónokolva, szintén vörösbe öltözött férjével és gyerekeivel együtt zaklatja az említett nőt.


A Mi nyomasztó sztorija szerint ugyanis a Földön mindenkinek van egy doppelgängere, aki a föld alatt él bizarr módon nyomorúságos életet. A „home invasion” thriller pedig csakhamar még valami ennél is nyugtalanítóbba fordul, egy egészen felzaklató csavarral a végén, miközben az egész – Peele jó szokásához híven – egyszerre csípős szatíra is az amerikai társadalomról. A hasonmása elől menekülő Adelaide szerepében pedig Lupita Nyong'o kiváló alakítást nyújt: ennél már csak Adelaide „árnyékaként”, Redként kiválóbb. Már említett, visszafojtott és reszelős hangjával, egyszerre üres és őrült tekintetével még a film megtekintése után is sokáig fogja ránk hozni a frászt.

Nyong'o Redként való megjelenésénél már csak azt izgalmasabb figyelni, ahogy a színésznő kvázi saját magát terrorizálja.


Nicolas Cage az Adaptációban

Charlie Kaufmant, A John Malkovich menet felkapott forgatókönyvíróját felkérik, hogy adaptálja Susan Orlean Az orchideatolvaj című könyvét. A látszat és annak ellenére, hogy az Adaptáció valóban részben Orlean írásán alapul, ez nem a valóság, hanem a film sztorija, amelyben az írói alteregót, azaz magát Kaufmant Nicolas Cage formálja meg. És Cage játssza Charlie Kaufman valójában nem létező ikertestvérét, Donaldet is, aki mindenben testvére ellentéte, így ahol a művelt Charlie valami szofisztikált megoldásra törekedne, ott az egyébként abszolút zöldfülű Donald az olcsó, ám hatásos műfaji fogásokat alkalmazná, amivel totálisan őrületbe kergeti a tesóját.

Forrás: SPI


Az Adaptáció annyira meta, hogy eközben a filmben fontos szerepet játszik maga a Susan nevű írónő (Meryl Streep alakításában), sőt, könyvének főhőse, John, az orchidearabló is (Chris Cooper). Mindezzel a szellemes értelmiségi kalandfilmmel pedig Kaufman (az igazi!) mindössze annyit akar kifejezni, micsoda kreatív harcok dúlnak egy forgatókönyvíró elméjében munka közben, és micsoda választások elé állítja Hollywood (lásd: művészet kontra kommercializmus). A több szinten is értelmezhető cím, az ’adaptáció’ így a végén a film több rétegével együttesen nyer értelmet.

Vagy nem – de Nicolas Cage játékát mind Charlie-ként, mind Donaldként nagyon szórakoztató figyelni.


Tilda Swinton az Ave, Cézár!-ban

Tilda Swinton kőkemény művészeti ügynököt játszik az Adaptációban, és szerepel a Coen fivérek Ave, Cézár!-jában is, méghozzá duplán. A Hollywood aranykorába kalauzoló vidám alkotásban Swinton játssza Thora és Thessaly Thackert, az egypetéjű ikreket, akik nemcsak külsejükön, hanem foglalkozásukon is osztoznak, mivel mind a ketten egy pletykalap újságírói – ebben a minőségükben pedig nemcsak a sztároknak, de egymásnak is az agyára mennek, hiszen míg egyikük bájos és laza, addig a másik karót nyelt és ellenszenves (és ezzel szoros összefüggésben kifejezetten rühelli, ha összekeverik a nővérével).


A színésznő kettős szerepe egy bennfentes poén a Coen testvérek részéről, hiszen az ikrek feszült viszonyába a két legendás hollywoodi bulvárújságíró, Hedda Hopper és Louella Parsons nem kevésbé legendás viszályát rejtették el. Ami már önmagában vicces, Tilda Swinton pedig szintén rengeteg humort vitt az alakításába. A sztártól egyébként olyannyira nem idegen a kettős szerepek megformálása, hogy

alig egy évvel később, a 2017-es Okjában szintén egy ikerpár két, egészen eltérő karakterű tagját alakította a cégvezető Lucy és Nancy Mirandóként.


(via Ranker)


Nyitókép forrása: Robert Marquardt / Getty Images, Pascal Le Segretain / Getty Images és Jon Kopaloff / Getty Images.

 

Mark Ruffalo is jól nyomta az ikerpárt

Ez minden, amit tudok - Érzelmileg agyonvág, mégis hihetetlenül izgalmas Mark Ruffalo sorozata

Egy súlyosan terhelt férfit és ikertestvérét alakítja kettős szerepben Mark Ruffalo az HBO új minisorozatában, amit bizony rohadt nehéz nézni. De nagyon megéri.

Tovább