7 rendező, aki beszólt a kritikusoknak

Tarantino, Kevin Smith és a Suicide Squad rendezője, David Ayer is elküldte már melegebb éghajlatokra a filmes recenziók szerzőit.

Ridley Scott legújabb kosztümös történelmi filmje, a Napóleon (amelyben Joaquin Phoenix alakítja a hírhedt francia császárt, Vanessa Kirby pedig feleségét, Joséphine de Beauharnais-t), igencsak megosztja a kritikusokat:  voltak, akik mesterműnek nevezték, mások viszont a sárba döngölték, leginkább a történelmi pontatlanságai miatt. Az utóbbiaknak Scott maga is keményen beszólt nemrég – ez adta most az apropót ahhoz, hogy összeszedjük azokat a rendezőket, akik finoman szólva nehezen viselték, ha a kritikusok lehúzták a filmjeiket.

„Ott voltál? Ez a kib@szott válasz” – Ridley Scott nem tűri, ha fikázzák a Napóleont

Miközben a brit kritikusok a mennybe menesztik Joaquin Phoenix kosztümös filmjét, addig a franciák ki vannak rá akadva.

Tovább

 

1. Uwe Boll és a fél világ

Uwe Boll filmográfiája általánosan közmegvetés tárgya, hiszen egyik alkotása sem kapott 40%-nál magasabb pontszámot a Rotten Tomatoes kritikagyűjtő oldalon. Bár kezdetben úgy tűnt, hogy ez cseppet sem zavarta (legalábbis amíg Németország állami dotációban kárpótolta a veszteséggel záró német filmeket...), végül kiakadt, mint az órarugó. Személyes sértésnek érezte ugyanis a lehúzó kritikát, és az őt fikázó kritikusokat nyilvánosan kihívta egy bokszmeccsre, hogy a ringben rendezhessék le a nézeteltéréseiket. A Cinemablend egy 2006-os cikkének tanúsága szerint

meglepő módon négy filmkritikus is beleegyezett a bunyóba, és Bollnak sikerült is mindegyiküket kiütnie a szorítóban.

A küzdelmek után azt nyilatkozta:

Most már szeretem a filmkritikusokat!

Boll mentségére szóljon, hogy a videójáték-adaptációk ritkán muzsikáltak jól a Super Mario rajzfilm és a The Last of Us tévésorozat előtt, márpedig neki szinte mindegyik filmje ebbe a zsánerbe tartozott, az Alone in the Darktól kezdve a Far Cryon át a BloodRayne-ig.

 

Kristanna Loken és Uwe Boll a BloodRayne premierjén (forrás: Amy Graves/WireImage/Getty)

 

2. Kevin Smith és a Két kopper kritikusai

A mára kissé mellőzött egykori kultrendező, Kevin Smith nagyon a szívére vette a Két kopper című 2016-os Bruce Willis-film negatív fogadtatását, hiszen saját bevallása szerint ő „csak egy szórakoztató, bűnös élvezetnek szánt buddy cop-vígjátékot akart forgatni”. Az IndieWire beszámolója szerint Kevin Smith egyenesen így fogalmazott akkoriban:

Lehúzó kritikát írni a Két kopperről olyan, mintha egy fogyatékos gyereket bántanál. Természetesen az emberek szabadon beszélhetnek sz*rságokat bármelyik filmemről – amíg fizetnek azért, hogy megnézhessék.

Kevin Smith furcsa logikája szerint tehát kizárólag csak a moziba járó nézőközönségnek lenne szabad negatív kritikát írnia a filmekről.

Ez igencsak vitatható érv, elvégre minden iparágban vannak olyan emberek a Michelin-étteremkalauz kóstolóitól kezdve a színikritikusokig, akiknek pont az a feladata, hogy elemezzék a produktumok minőségét, és ajánlásokat adjanak a fogyasztóknak.

 

Kevin Smith (forrás: Paul Butterfield / Getty Images)

 

3. Quentin Tarantino és a Becstelen brigantyk kritikusai

Ma már igen furcsa belegondolni, hogy Tarantinót rendezői és forgatókönyvírói Oscar-díjra is jelölték az egyik mestermunkája, a Becstelen brigantyk bemutatója után, mert a 2009-es premiert követően a kritikusok többsége inkább negatívan vélekedett erről a második világháborús opuszról. Ekkor fogalmazta meg igen sarkosan Tarantino a GQ-nak adott interjújában a véleményét a filmkritikusokról:

Tisztelem a kritikát, de többet tudok a filmről, mint a legtöbb ember, aki rólam ír. Sőt, jobb író vagyok, mint a legtöbb ember, aki rólam ír, és filmkritikát is jobban tudok írni a rólam írók többségénél.

Tarantino egyébként valószínűleg tényleg nem a levegőbe beszélt, amikor azt mondta, hogy tiszteli a filmkritikusokat és saját magát is egy jó tollú filmkritikusnak tartja. Elvégre a következő, részben önéletrajzi ihletésű filmje (ami állítólag az utolsó lesz) a The Movie Critic címen fut, és egy pikírt hangú filmkritikus lesz a főszereplője, aki egy pornómagazinnak ír cikkeket.

 

Quentin Tarantino és Margot Robbie (forrás: John Phillips/Getty Images)

 

4. David Ayer és a Suicide Squad kritikusai

Az Öngyilkos osztag nem volt egy kimondottan jó szuperhősfilm, hiába szerepeltek benne olyan nagyágyúk, mint Will Smith és Margot Robbie (valamint Joker szerepében Jared Leto). Ráadásul a rajongók mindig is szkeptikusan tekintettek a rendező, David Ayer azon állítására, hogy itt valójában a Warner stúdió végső vágása volt az, ami lerontotta a filmet, „a rendezői változat sokkal jobb”. Ayer végül aztán megbékélt a negatív kritikákkal, ám amikor az IndieWire munkatársa, David Ehrlich három évvel a 2016-os premier után egy Twitter-bejegyzésben ekézni kezdte a Suicide Squadot, teljesen kiakadt. Az ismert filmkritikus ugyanis keresetlen szavakkal reagált a hírre, miszerint James Gunn folytatást készít az Öngyilkos osztaghoz:

Semmi értelme folytatást készíteni egy olyan bugyuta sz*rsághoz, amit szó szerint minden épeszű ember utál a Földön.

David Ayer azonnal visszavágott a közösségi médiában, ismét csak azt hangsúlyozva, hogy a mozikban nem a rendezői változat volt látható:

Nem szép, hogy olyasmiért kapok a fejemre, ami nem is az én eredeti vízióm volt.

Az IndieWire kritikusának epés szavaira viszont az idő is alaposan rácáfolt: a James Gunn-féle Öngyilkos osztag nemcsak hogy jól sikerült folytatás lett, de jelenleg pont Gunn felel kreatív igazgatóként a Warnernél a teljes DC-szuperhősös franchise-ért.

 

David Ayer és Margot Robbie (forrás: Thaddaeus McAdams/FilmMagic/Getty)

 

5. Alex Proyas és az Egyiptom istenei kritikusai

Néha előfordul, hogy a negatív kritikák tönkretesznek egy ígéretes karriert. Sajnos pont ez történt Alex Proyas esetében, aki olyan kultfilmeket forgatott korábban, mint A holló és a Dark City, de 2016-ban annyira negatív volt a visszhangja az Egyiptom istenei című szandálos blockbusterének, hogy Proyas azóta sem készített újabb filmet. Bár az Egyiptom istenei látványos volt, a kritikusok „nem érezték eléggé különlegesnek”, amire

a rendező a Facebookon válogatott sértegetésekkel válaszolt, és a lehúzó cikkek szerzőit így jellemezte:

Egy csapat beteg keselyű, akik egy haldokló húsát csipegetik a csontról.

A gyenge sztorija mellett az Egyiptom isteneit az úgynevezett „whitewashing” jelensége miatt is tollhegyre tűzték: az egyiptomi főistent, Rét ugyanis Geoffrey Rush alakította, Szeth-et Gerard Butler, Hóruszt Nikolaj Coster-Waldau, és így tovább. Ezt a vádat Proyas nem érezte jogosnak, és szóvá is tette: szerinte mindazok, akik ezt gondolják a filmjéről, „elmebeteg idióták”. Azóta sem hallani semmilyen filmtervéről...

 

Alex Proyas és  Nikolaj Coster-Waldau az Egyiptom istenei premierjén (forrás: Nicholas Hunt/Getty Images)

 

6. Todd Phillips és a Másnaposok 3 kritikusai

Todd Phillipsnek mostanában nem sok oka van a panaszra, hiszen egy szekérderéknyi fesztiváldíjat bezsebelt a 2019-es Jokerrel. Ám amikor még a Másnaposok 3-at forgatta, nagyon úgy tűnt, hogy a karrierje megfeneklett. Miután szinte minden cikkben leszólták a bulizós vígjátékát annak gyenge cselekménye miatt, Phillips mindvégig ragaszkodott ahhoz a nézőponthoz, hogy „a kritikusok azért frusztráltak, mert nem értik, hogyan kerülhetnek ugyanazok a karakterek többször is ugyanabba a szorult helyzetbe”.

A Vanity Fairnek adott interjújában Phillips lényegében minden fanyalgó újságírót elküldött melegebb éghajlatokra:

Háromszor megtörtént. Bekaphatjátok!

Phillips egyébként a mai napig úgy gondolja, hogy zseniális dolog volt újrahasznosítani egy már bizonyítottan működő filmet, így mivel most épp a Folie à Deux alcímet viselő Joker 2-n dolgozik, a rajongók és a kritikusok is csak reménykedni tudnak, hogy nem ismétli meg a Másnaposok franchise-nál elkövetett minőségzuhanást...

 

Todd Phillips és Joaquin Phoenix (forrás: Vittorio Zunino Celotto / Getty Images)

 

7. Paul Feig és a Személyiségtolvaj kritikusai

Paul Feig esete azért érdekes, mert úgy reagált egy filmkritikus filmkritikájára, hogy az illető nem is az ő filmjéről írt lesújtó hangnemben. Rex Reed ugyanis az Személyiségtolvaj sztárját, Melissa McCarthyt nevezte „traktorméretűnek” a cikkében, és erre már Paul Feig is reagált a Twitteren, mivel ismerte a színésznőt (együtt forgatták egyebek között a Koszorúslányok című vígjátékot is):

A rendkívül tehetséges Melissa McCarthyval kapcsolatos iskolai zaklatásokat idéző jelzőhasználatért szívélyesen üzenem Rex Reed úrnak, hogy b*ssza meg magát, és menjen a p*csába!

A testszégyenítésre valóban nincs mentség, annyiban azonban igazat írt Rex Reed a kritikájában, hogy a Személyiségtolvaj egy harmatgyenge film, hiszen sok más kritikus is rossznak tartja: jelenleg 19%-on áll a Rotten Tomatoes kritikagyűjtő oldalon.

 

Paul Feig, Melissa McCarthy és Kate McKinnon (forrás: Mike Pont/WireImage/Getty)

 

(via Movieweb)