Chaplin maga égette el egy 1926-os némafilmje összes tekercsét, Ben Afflecknek sosem láthatjuk már a saját Batman-verzióját, és a mexikóinak maszkírozott Robert Downey Jr. sportvígjátéka is örökre dobozban marad.
Miután a Discovery megvásárolta a WarnerMediát, a két vállalat egybeolvadt Warner Bros. Discovery-vé, az új vezetőség pedig a spórolást tűzte ki célul, ezért David Zaslav, az új vezérigazgató 3 milliárd dollárt akart lefaragni a költségekből. Ennek jegyében akkor a cég úgy döntött, hogy a 90 millió dollárból leforgatott Batgirlt és a Scooby Doo 40 millió dollárból forgatott karácsonyi különkiadását, a Scoob!: Holiday Hauntot sem fogja bemutatni, nemrégiben pedig kidobták a már szintén leforgatott, 70 millió dollárba kerülő Coyote vs. Acme című vígjátékot is, amelyben a Gyalogkakukkot kergető Prérifarkas felháborodott rajzfilmfiguraként pereli be a valóságban az Acme gyárat amiatt, mert folyton felrobbannak a cég selejtes termékei.
A Besúgó után itt a stúdió újabb áldozata. Ilyen nincs, és mégis van.
Tovább
Nem a Warner spórolása volt azonban az első olyan eset Hollywoodban, amikor egy szinte már kész film végül nem kerülhetett mozikba,
az alábbiakban ezekből szedtünk össze egy csokorra valót.
1. Chaplin A Woman of the Sea-je
Charles Chaplin két elveszett némafilmjének egyike (a másik az 1914-es Her Friend the Bandit) eredetileg Sea Gulls munkacímmel készült el közel 100 éve, és egy kisvárosi halász lányairól, Joanról és Magdalenről szólt. Magdalen egy Peter nevű férfival járt jegyben, de a lány is, és Joan is belehabarodnak egy nagyvárosból jött íróba, aki Magdalent választja, és vele tér vissza a nagyvárosba. Peter így Joannal házasodik össze, de sok évvel később Magdalen visszatér, hogy megpróbálja tönkretenni a kapcsolatukat. A filmben Chaplin csak egy kis szerepet kapott (ő volt az apa), és a rendezést is átengedte Josef von Sternbergnek, ő pedig csak a produceri teendőket látta el. Az 1926-os forgatás 6 hónapon át tartott Los Angeles környékén és Chaplin stúdiójában, a produkció teljes költsége 90 000 dollár volt. Von Sternberg tartott egy tesztvetítést Beverly Hillsben (Chaplin engedélye nélkül), ám ott az volt a nézők véleménye, hogy „a film rendkívül szép, de üres”.
Von Sternberg partizánakciója, a cselekmény hiánya és Edna Purviance gyenge alakítása annyira felbosszantotta Chaplint, hogy megtagadta a film mozikban való bemutatását.
A tekercsek egészen addig érintetlenül maradtak a stúdiójában, amíg az amerikai adóhivatal el nem kezdett érdeklődni Chaplin pénzügyei iránt, ezért aztán a negatívokat 1933-ban öt tanú előtt elégették mint adóügyi szempontból totális veszteséget – így a film örökre eltűnt. Pár éve viszont jó pár forgatási fotó előkerült, amelyek már könyv alakban is megcsodálhatók.
2. A Jodorowsky-féle Dűne
A leghíresebb kútba esett grandiózus film minden kétséget kizárólag a zseniális polihisztor, Alejandro Jodorowsky nevéhez fűződik. Az ő Dűne-feldolgozásában Salvador Dalí lett volna IV. Shaddam császár, Orson Welles Harkonnen báró, Mick Jagger Feyd-Rautha, Udo Kier Piter De Vries, David Carredine pedig Leto Atreides. A pszichedelikus jelenetek alá a Pink Floyd szolgáltatta volna a zenét, a concept artokat pedig Chris Foss brit sci-fi illusztrátor (később dolgozott a Nyolcadik utas: a Halál, a Superman és A galaxis őrzői látványán is), a híres francia képregényrajzoló, Moebius, valamint az Alien és más lidércnyomásos alakok atyja, a svájci szürrealista festő, H.R. Giger készítette el.
Két éven át dolgoztak a Dűne előkészületein, csak a forgatókönyv (ami tartalmazta a storyboardot és Moebius 3000 vázlatrajzát) 2 millió dollárba került.
Sajnos Hollywoodban végül túlságosan művészinek és drágának ítélték ezt a grandiózus filmtervet, így végül nem valósult meg – de így legalább Jodorowsky és Moebius később minden őrült ötletüket átmenthették az Incal című, utóbb kultikussá vált sci-fi képregényükbe.
3. Tim Burton és Nicoals Cage Supermanje
A Batman és a Batman visszatér kasszasikere után Tim Burton Nicolas Cage főszereplésével akart leforgatni egy Superman-filmet, amire elég sok pénzt el is költött a Warner stúdió, mielőtt elkaszálták volna. Cage-nek például már szuperhősruhája is volt: egy fura, robotszerű gúnya, amire azért volt szüksége, mert a történet szerint (amit részben Kevin Smith írt)
Clark Kent meghal, de aztán egy élő szövetként rátapadó kryptoni mesterséges intelligencia segítségével mégis életben marad, és bosszút áll a Lex Luthorral egybeolvadt Agykeselyűn,
akit az egyik korai változatban Luthiacnak, a másikban Lexiacnak hívtak (Agykeselyű eredeti angol neve ugyanis Brainiac a DC-képregényekben).
Tim Burton egy teljes évet töltött el a film előkészületeivel, viszont egyáltalán nem járt rosszul, amikor a Warner végül lefújta a projektet: a szerződése értelmében így is járt neki 5 millió dollár. Ezt a bizarr Supermant végül mégis láthatták a képregényrajongók a pénztáraknál hatalmasat bukó Flash-ban, mint egy párhuzamos dimenzió szuperhősét: a CGI-vel felizmosított Nicolas Cage itt is ugyanúgy egy óriáspókkal csapott össze, ahogy azt a Tim Burton-féle filmben tette volna
4. David Lynch Ronnie Rocketje
Lynch-et a Radírfej után egy furcsa filmterv hozott lázba, ami a saját bevallása szerint „egy abszurd krimi lett volna a létezés különös erőiről és az elektromosságról”. A Ronnie Rocket az '50-es évek olcsó sci-fijeiből merített volna, főszerepben egy detektívvel, aki annak köszönhetően, hogy tud fél lábon állni(!), átkerül egy rejtélyes dimenzióba, és egy titokzatos ellenféllel kerül szembe, aki fegyverként használja az elektromosságot. A történet másik szálában magát a címbéli Ronnie Rocketet ismertük volna meg, aki egy olyan tizenéves törpenövésű ember, aki egy orvosi műhiba miatt bizarr, vörös hajú szörnyszülötté változik, egy elektromos ketyerével a mellkasán. Árammal táplálkozik, rá tudja magát kötni a hálózatra, de az elektromosságot pusztításra is tudja használni.
Michael J. Anderson, a Twin Peaks visszafelé beszélő, táncoló törpéje lett volna Ronnie Rocket,
de a többi szerepet is David Lynch kedvenc színészei játszották volna: Isabella Rosellini, Dean Stockwell, Brad Dourif, Jack Nance, Dennis Hopper és Harry Dean Stanton.
5. David Lynch Antelope Don't Run No More-ja
Lynch az Aminek álmodom című önéletrajzi kötetében elárult egyet s mást arról, micsoda őrült filmet akart egy időben forgatni a Mulholland Drive és az Inland Empire szellemiségében. A történet Los Angelesben játszódott volna, ahol egy Pinky névre hallgató zenész túlvilági entitásokkal és földönkívüli lényekkel találkozik, ráadásul (ahogy azt a cím is sugallja)
az antilopok és más állatok ebben a valóságban képesek emberi nyelven beszélni!
A pletykák szerint 2018-ban a Netflix meg is támogatta volna anyagilag David Lynch szürreális filmjét, épp ekkoriban készült ugyanis a streamingóriás háza táján Martin Scorsese Az írje is, és a Netflix kifejezetten arra törekedett, hogy komoly filmstúdiónak tekintsék, ahol felkarolják a legnagyobb rendezők szerelemprojektjeit. A streamingplatform azonban a következő években egyre szorosabbra húzta a nadrágszíjat az általa gyártott filmek terén, és teljesen ráállt a mainstream produkciókra, amelyek közé manapság már egészen biztosan nem férne be egy Lynch-hangulatú, bizarr lázálom.
6. Ben Affleck Batmanje
Ben Affleck először 2017 elején beszélt nyilvánosan arról, hogy nincs minden rendben az önálló Batman-filmje körül, amire már a 2016-os Batman Superman ellen óta készült, és ő lett volna a forgatókönyvírója és a rendezője is. Végül a korábbi Warner-filmek rossz kritikai visszhangja és a stúdió nyomására visszalépett, és csak a főszerepet vállalta. 2017 novemberében viszont már azt is megpendítette, hogy szögre akasztaná a Denevérköpenyt, és egy utolsó filmmel végső búcsút venne a karaktertől. Akkoriban ugyanis nagyon elszontyolodott amiatt, hogy a fél internet a Sad Affleck-mémmel volt tele.
Persze már ekkortájt felröppent a pletyka, hogy csak gázsivita alakult ki a Warner és Ben Affleck között az Igazság Ligája bemutatója után, 2018 elején viszont már kreatív különbségekről szóltak a hírek. Nem sokkal később felrobbant a Denevérbomba: a fél internetet bejárta a fotó, ahogy az akkor már alkoholproblémákkal küzdő Afflecket iszonyú ramaty állapotban vitte be a rehabra a volt felesége, Jennifer Garner. Mivel a színésznek több akkori kapcsolata is az alkoholizmusa miatt ment tönkre, a Warner stúdiónál állítólag nem akartak több millió dolláros biztosítást kötni arra az esetre, ha rosszullét vagy beszámíthatatlan állapot miatt ott kell hagynia a Batman-film forgatását a főszereplőnek, ezért végül Robert Pattinson lett 2022-ben az új Denevérember.
A Ben Affleck-féle Batman ellenfele Deathstroke, azaz Halálcsapás lett volna, aki „Bruce Wayne gonosz verziója”: a harcművészetek szupererős mestere, egy páncélba bújt, szamurájkardos bérgyilkos.
A karaktert Joe Manganiello alakította volna, és Affleck pár werkfotót is kiszivárogtatott róla a Twitterén, tehát már megvolt a filmhez a sztori, a jelmez, a díszlet és egy rakás másik dolog is. A történet azzal indult volna, hogy Deathstroke az Arkham Elmegyógyintézetben raboskodik, de persze kiszabadul, és bosszút akar állni az őt odajuttató Denevéremberen...
JUSTICE LEAGUE Director ZACK SNYDER Wants BEN AFFLECK to Make His BATMAN vs. DEATHSTROKE Moviehttps://t.co/J0GJ8frquX pic.twitter.com/JjCrSdAzej
7. Jamie Foxx All-Star Weekendje
Ezt a sportvígjátékot Jamie Fox maga rendezte volna meg a saját forgatókönyvéből, és több szerepet is magára osztott benne. Ő lett volna:
- Malik, a fanatikus kosárlabda-rajongó teherautósofőr, aki rajong az NBA-szupersztár LeBron Jamesért,
- Cleveland A. Smith, a valóságban is létező sportriporter, Stephen A. Smith kitalált ikertestvére
- és egy rasszista fehér zsaru is.
A történet Malik kálváriájáról szólt, aki a cimborájával együtt jegyeket nyer az NBA All-Star gálájára, ám mulatságos fordulatok egész sorában kell az életükért futniuk. Egészen elképesztő sztárparádét vonultatott volna fel a film:
benne lett volna Jessica Szohr, Eva Longoria, Ken Jeong, Gerard Butler és Benicio del Toro is, Robert Downey Jr. pedig egy mexikói fickót alakított volna,
hasonlóan ahhoz, amikor a Trópusi viharban ő volt Kirk Lazarus, aki fekete színésszé operáltatta magát az Oscar-díj reményében. Az All-Star Weekend eredetileg 2018-ban került volna a mozikba, egy időben a 2018-as NBA All-Star gálával, de nem készültek el időben az utómunkával, ezért elhalasztották a premiert a 2019-es NBA All-Star gála hetére. Ez sem jött össze, és a bemutató először 2021-re, majd 2022 júliusára tolódott. 2022 augusztusában viszont Jamie Foxx hivatalosan is bejelentette, hogy a filmjét nem fogják mozikban bemutatni, mivel nem akar a viták kereszttüzébe kerülni amiatt, hogy Robert Downey Jr. egy mexikói férfit játszik benne.
(via Collider, io9 & PopMatters)