Ki az, akinek nem emelkedik meg a vérnyomása, amikor Jodie Foster a sötét pincében botorkál a gyilkost keresve, vagy amikor a detektor pittyegve jelzi az alien közeledtét? Íme néhány kedvenc filmjelenetünk, ami mesterien fokozza a feszültséget.
Jurassic Park - Raptorok a konyhában
Hiába tudja az ember, mi lesz a vége, csak és kizárólag visszafojtott lélegzettel lehet végignézni a Jurassic Parknak azt a jelenetét, amikor két velociraptor a konyhában vadászik a gyerekekre. Persze nem ez az egyetlen mesterien feszült jelenet a filmben, de itt nincs humoros feloldás, mint amikor T-Rex támad az autókaravánra, és a dinoszaurusz leharap egy férfit a vécéről. A konyhai jelenetben az a különleges, hogy a horrorfilmek hasonló jeleneteihez képest itt végig látjuk, hol járnak a gyilkosok, és a hideg futkos az ember hátán, ahogy a félelmetes karmaikkal kopognak a konyhakövön, miközben a gyerekek négykézláb igyekeznek hangtalanul elmenekülni a konyhapult túloldalán. Aztán abban a pillanatban, amikor leesik a merőkanál, a nézőben megáll az ütő, és csúcsra ér a feszültség.
Gyilkosság telefonhívásra - A telefonos jelenet
A feszültségteremtés nagymestere akár többször is felkerülhetne a listára, most azt a jelenetet választottuk, amikor a gyanútlan Grace Kellyre rátámad a gyilkos A gyilkosság telefonhívásra című thrillerben. Amikor egyszer megkérdezték Hitchcockot, milyen recept szerint teremti meg a feszültséget a filmjeiben, egy olyan jelenetet hozott példának, amiben két ember beszélget egy asztalnál ülve. Az asztal alá bombát rejtettek el, de ha ezt nem mutatjuk meg, csak annyit lát a közönség, hogy egyszercsak felrobban, akkor egy sokkoló jelenetet kapunk. Ha viszont a közönség már az elejétől fogva tud a bombáról, akkor egész végig érezni fogják a feszültséget. Ez látható abban a jelenetben is, amikor a férj a gyilkossal megbeszélt időben telefonál, és egyedül a feleség nem sejti, mi vár rá a saját otthonában.
Ideglelés - The Blair Witch Project - a jelenet a pincében
A kilencvenes évek végén egy fillérekből forgatott horrorfilm forgatta fel a filmgyártást, és úgy hozta a frászt nézők tömegeire, hogy meg sem mutatta azt, amitől félnünk kellene. Azóta sokan utánozták és parodizálták az Ideglelést, de elsőre ütött igazán, amikor a kézikamerákkal szaladgáló szereplőket utolérte a végzet a kibelezett ház pincéjében. A fura, misztikus feliratokkal és gyerekek véres kéznyomaival kidekorált házban bolyongó fiatalok láttán az az ember érzése, hogy bármelyik pillanatban történhet valami szörnyűség. Ehelyett a legdurvább dolog, amit látunk, hogy Mike a falnak fordulva áll a sarokban, és ez abban a helyzetben végtelenül hátborzongató.
A nyolcadik utas: A Halál - Dallas és az alien
Ha az ember meghallja a detektor ütemes csipogását, azonnal beleáll az ideg, mert tudja, hogy az alien nem lehet messze. A film tele van feszült pillanatokkal, de az egyik csúcs az, amikor Dallas a szűk szellőzőjáratokban próbálja egy lángszóróval felszerelkezve csapdába ejteni az idegen lényt. A társai hiába látják a detektoron, hogy az alien vészesen közelít hozzá, hiába készültek erre az összecsapásra, a férfi képtelen megvédeni magát, a sötét sarokból előugrik az alien, és a társai a Dallas hangja helyét betöltő fülsiketítő fehér zajból tudják meg, hogy a terv elbukott, és Dallast elvesztették.
Szarvasvadász - Oroszrulett
Bár a Szarvasvadász a háború utáni életről szól, a leghíresebb jelenete egy vietnámi hadifogolytáborban játszódik. Robert De Niro és Christopher Walken fogságba esett amerikai katonaként egy patkányoktól és szúnyogoktól hemzsegő lyukban arra kényszerülnek, hogy orosz rulettet játsszanak, miközben a fogvatartóik fogadásokat kötnek arra, ki éli túl a játékot. A maga idejében sok kritika érte a jelenetet, egy tapasztalt haditudósító egyenesen azt írta, hogy a film központi metaforája egy nagy büdös hazugság. Ennek ellenére a film részeként gyönyörűen működik, és ennek köszönheti, hogy minden idők egyik legfeszültebb jeleneteként vonult be a filmtörténelembe.
Bárányok hallgatnak - A gyilkossal a pincében
Érdekes, hogy egyes filmek miféle tárgyakat képesek bevezetni a köztudatba. Míg a Ponyvaregényből megtudtuk, hogy mire jó a szadomazó szájpecek, a Bárányok hallgatnak az éjjellátó szemüveget ismertette meg a nagyközönséggel egy zseniális jelenetben. A film végén Jodie Foster fiatal FBI-ügynökként követi a gyilkost egy pincébe, ahol az lekapcsolja a villanyt, és éjjellátó szemüveggel követi a sötétben zihálva botorkáló nőt. Mi végig látjuk, amit ő nem, ahogy a gyilkos a haja és az arca után nyúl, majd fegyvert fog rá, hogy aztán egy csavarral újra az FBI-ügynökhöz kerüljön az irányítás.
Boogie Nights - A drogdealernél
Ahhoz, hogy egy feszült jelenet működjön, általában nem árt, ha szimpatizálunk a bajba került szereplővel, különben nincs miért izgulnunk érte. Paul Thomas Anderson filmjében a lecsúszott pornósztár viszont már minden bizalmat eljátszott, mire oda jutott, hogy a társaival elinduljanak egy őrült drogdílerhez, hogy hamis drogot adjanak el neki. Ennek ellenére sikerült egy olyan helyzetet teremteni a háttérben folyamatosan durrogó tűzijátékkal, és a drogtól feltüzelt Alfred Molinával, aki fényes selyemköntösben bulizik a kedvenc számára, hogy az ember egyre jobban érzi, csak idő kérdése, mikor üt be ide a ménkő.
Forrás: Screenrant