A végső megoldás: Halál, a Micsoda nő! és A holnap határa is igencsak nehezen készült el – de milyen jól jártak a végén a nézők!
A cápa (1975)
Amikor a producerek megvásárolták A cápa alapjául szolgáló regény jogait az írótól, Peter Benchley-től, először nem is nagyjátékfilmben, hanem tévésorozatban gondolkodtak. Itt az volt a koncepció, hogy minden epizódnak lenne egy-egy híres vendégszereplője, és az adott részben ők válnának a gyilkos fehér cápa áldozatává.
Aztán jött a fiatal Spielberg, és mozitörténelmet írt azzal, hogy megteremtette a nagy nyári kasszasikerek prototípusát és a hollywoodi sztárokkal telezsúfolt szörnyes horrorok ősapját.
Holott az egészet úgy forgatta le, mint egy nagyon drága diákfilmet, gyakorlatilag kész forgatókönyv nélkül, miközben egyáltalán nem volt rutinja abban, hogy a valódi, háborgó óceánon vegyen fel egy tengerparton játszódó filmet.
Micsoda nő! (1990)
Richard Gere és Julia Roberts emblematikus filmjének eredetileg 3000 volt a címe (ennyi dollárt kapott a főhősnő a főhős escortjaként), és a története is sokkal sötétebb volt: Vivian például a kemény drogok rabja lett, aki az utolsó jelenetben egyedül és nincstelenül végzi. Az eredeti produkciós cég azonban becsődölt, így a forgatást lefújták.
A filmterv végül a Disney-nél kötött ki, ahol felkarolták az ötletet, a forgalmazó a Buena Vista Pictures Distribution lett, és Garry Marshallt ültették a rendezői székbe. Csakhogy a Disney vezetősége látni sem akarta az eredeti forgatókönyvet, így Marshallnak, az íróknak és a stábnak forgatás közben kellett kitalálnia a filmet. A rendező így aztán bekapcsolta a kamerákat, majd azt mondta a színészeknek, hogy „legyenek viccesek”, és hagyta, hogy szabadon improvizáljanak (így került bele például a filmbe az a jelenet, amikor Julia Roberts elneveti magát, miután Richard Gere viccből direkt oda akarja csípni az ujját az ékszertartó dobozzal).
A végeredmény a filmtörténelem legikonikusabb romantikus vígjátéka lett.
A végső megoldás: Halál (1992)
Az Alien 3. író-rendezője eredetileg Vincent Ward (Csodás álmok jönnek) lett volna, és az eredeti sztori igencsak elborult volt... Képzeljünk el egy faborítású, gömb alakú űrállomást, ahol középkori környezetben csuhás szerzetesek élnek, a műbolygó belsejében búzamező, szélmalmok, és egy komplett kolostor, óriási könyvtár, létrákkal és kötélen lógó szerzetesekkel, no meg pottyantós budival, amire ülve megvalósul a pottyantósoktól való legnagyobb félelmek egyike: feljön a szörny alulról!
Ez persze nem igazán tetszett a 20th Century Foxnak, így a távozó Ward helyett új forgatókönyvet írt David Twohy (a Riddick-filmek atyja), William Gibson (a cyberpunk zsáner megteremtője), valamint Walter Hill és David Giler is, aki Ward ötleteiből csipegetve (férfiakból álló, elszigetelt közösség, Ripley az egyetlen nő) adott át egy új szkriptet a süvölvény David Finchernek,
aki azt sem tudta, mit rendez, mert állandóan átíratta valami nagykutya a forgatókönyvet.
William Gibson, a Neurománc atyjának története egy poszt-szovjet űrállomáson játszódik, soha nem látott szörnyetegekkel.
Tovább
A vasember (2008)
A Marvel Moziverzum alapkövét a 2008-as Vasember tette le, ami úgy vágott akkor utat a szuperhősfilmek máig tartó diadalmenetének, hogy a készítők egyedül csak a süllyesztőből visszahozott egykori hollywoodi sztár, Robert Downey Jr. karizmájában bízhattak. Ez a film ugyanis minden volt, csak nem a Marvel vérprofi kontentgyártó gépezetének terméke: az addig csak komikusként ismert Jon Favreau ugyanis a Vasembert megelőzően mindössze egyetlen anyagilag sikeres filmet rendezett, a Mi a manó?-t. Kevin Feige producer viszont meglátott benne valamit, és a Marvel rábízott egy 130 millió dolláros költségvetésű blockbustert. A forgatókönyv viszont sokáig nem akart végleges formát ölteni, az óra viszont ketyegett, így Robert Downey, Jeff Bridges, Jon Favreau és a producerek csapata
menet közben rakták össze a filmet, és gyakran közvetlenül a forgatás előtt találták ki a párbeszédeket.
A holnap határa (2014)
Tom Cruise időutazós akciófilmjét máig az egyik legjobb sci-fiként tartják számon, pedig elég viharos utat járt be a mozivászonig. Annak ellenére ugyanis, hogy az eredeti forgatókönyvíró, Dante Harper már egy komplett sztorit letett az asztalra,
Doug Liman rendező a szkript nagy részét kihajította, és csak az alapkoncepciót, valamint a fő karaktereket tartotta meg.
Jez és John-Henry Butterworth, Simon Kinberg és Christopher McQuarrie aztán mindannyian belenyúltak a forgatókönyvbe, de Limannek egyik verzió sem tetszett, és már a forgatás második napján azt követelte, hogy a stábja forgasson újra mindent, amit az első napon felvettek.