10 horror, ami nem is ijesztő

Kevés a jó horrorfilm, aminek jó a története, a karakterei, és még félelmetes is. Összeszedtünk néhányat a sok-sok közül, amelyek nem ilyenek, de folytatásokkal most nem foglalkoztunk, mert azok általában mind rosszak.

Az ismeretlen rém

Azaz a Slender Man. Talán a leghíresebb creepypasta, amit sokan mégis valóságosnak hisznek. Ez tragédiát is szült: 2012-ben két kamaszlány az erdőbe csalta és megkéselte egyik osztálytársukat, abban a hitben, hogy ha végeznek a lánnyal, a rémfigura magával viszi őket titkos erdőmélyi kastélyába. Taylor Leutner szerencsére túlélte, de az eset egyrészt felhívta a figyelmet bizonyos gyerekkori mentális betegségekre, a felelőtlen internetezésre. Szerencsére a kislány túlélte a támadást, de Slender Man még hírhedtebbé vált.  A film megjelenése előtt némi botrányt szült, mert sokan azt hitték, hogy a gyilkossági kísérletet szövik bele a történetbe, de az alkotók szerencsére a figura köré kitalált mitológiából építkeztek. Az előző mondatnak a fele nem igaz: annyira pocsék a film, hogy alkotóról gyakorlatilag nem beszélhetünk, ahogy építkezésről sem, hiszen egy összecsapott, kínosan rossz katyvasz az egész. Nem csak horrorként, pusztán filmként is minősíthetetlen. Pedig a Slender Manben óriási potenciál lenne, hiszen iszonyatosan félelmetes figura.

 

Az esemény

A film, amit egyszerűen kínos végignézni, amit még az alkotók is gyűlölnek, és amibe beleroppant M. Night Shyamalan karrierje. Illetve ekkor derült ki, hogy talán nem is az a csodagyerek, aminek addig hittük, sőt, épp az ellentéte, csak volt néhány jó ötlete. Az esemény talán nem is horror, fene sem tudja, micsoda, csupán annyi bizonyos, hogy nézhetetlen.

 

Farkasember

Az Emily Blunt, Benicio Del Toro és Anthony Hopkins főszereplésével készült 2010-es gótikus horror ígéretesnek tűnt: pazar díszletek, tisztességes költségvetés, remek színészek. Az eredmény azonban lelombozó lett, mert a film sehogy sem akart összeállni, a hangulat nem működött, olyannyira, hogy mire a néző a film végére ért, tulajdonképpen már nem is érdekelte.

 

Rejtélyek szigete

A vesszőből font ember feldolgozása Nicolas Cage főszereplésével nálunk csak fű alatt jött ki, az élelmiszerboltok DVD-kacatpolcai alján kallódik még ma is. A film már-már az ellentettje az eredetinek: Cage legjobb szokásához híven túljátssza figuráját, idétlenül üvöltözik, a rejtélyes kultusz béna, és ez az egész inkább valami sajátos humorú, elcseszett vígjáték, mint horror.

 

Viasztestek

Vajon mit tud az a film, amit már megjelenése előtt is azzal reklámoztak, hogy Paris Hilton meghal benne? Pontosan ezt. Vincent Price 1953-as klasszikusának 2005-ös remake-je fabatkát sem ér, és míg az eredetiben működött a viaszbabákba zárt emberek ötlete, itt egyszerűen röhejes.

 

Psycho

Persze nem Alfred Hitchcock filmje, hanem az 1998-as remake. Gus Van Sant megcsinálta a világ legfölöslegesebb filmjét: kockáról kockára újraforgatta az eredetit, plusz tartalomként mindössze egy indokolatlanul sokat mutogatott sárga walkmant adott hozzá. Hogy ennek az egésznek mi értelme volt? Semmi. Ugyanakkor hiába kopizta le szolgaian a klasszikust, hiába látjuk ugyanazt, semmi feszültség sincs a képsorokban.

 

Fantomok

A Dean R. Koontz regénye alapján készült szörnyes film, a fiatal Ben Affleckkel a főszerepben akár jó is lehetett volna. Azonban a rémségek nem néztek ki valami jól, a trükkök is bénácskák voltak, a félelem az elkoptatott jump scares-ekre alapozik, és a történet is sete-suta.

Anakonda

Íme a film, ami annyira nevetséges, hogy azóta bizonyos körökben kultstátusznak örvend. A feltörekvő Jennifer Lopez Ice Cube és Jon Voight társaságában az irdatlan méretű anakonda ellen – tökéletes alapanyag egy ZS-filmhez. Az alkotók talán félelmetesnek szánták, de a látványosan műanyag fejű, buta ábrázatú kígyó béna CGI tekergései nyilván cseppet sem rémisztőek, az emberek elfogyasztása pedig kicsit gusztustalan, de nagyon-nagyon vicces.

 

13 kísértet

William Castle 1960-os filmjének 2001-es remake-jét Robert Zemeckis Dark Castle nevű cége készítette, ahogy a szintén Castle alkotásából forgatott 1999-es Ház a Kísértet-hegyent is. Nagyon hasonló mindkét film esztétikája, kicsit gusztustalanok, ízig-vérig trashfilmek, de nem valami félelmetesek. A 13 kísértet egyetlen erénye a látványvilág, ami olyan, mintha Marilyn Manson-klipekből emelték volna át.

Farkas

Talán kakukktojás, mert Jack Nicholson és Michelle Pfeiffer 1994-es filmje inkább romantikus, mint horror. De mivel annak szokták besorolni, így itt a helye. Jó film, de nem félelmetes, bár ez esetben nincs is ezzel semmi baj, hiszen a történetben a hangsúly egészen máson van.