Házasságszédelgős Walter Matthau-komédia, Golden Globe-díjas musical, igaz történeten alapuló sorozatgyilkosos thriller – volt anno élet a mozikban A Keresztapán és a Star Warson túl is!
A Keresztapa, A cápa, Csillagok háborúja, Rocky, Halloween, Mad Max, A nyolcadik utas: a Halál. Csak néhány példa arra, mennyi olyan emlékezetes film készült a '70-es években, amelyekhez a mai napig készülnek folytatások, előzmények, spin offok és videojátékok. Volt viszont élet ezeken a kultikus kasszasikereken túl is ebben a patinás évtizedben: az alábbi listánkban be is mutatunk egy TOP10-re valót a '70-es évek mára elfeledett gyöngyszemeiből – a Collider összeállítása alapján.
1. The Lickerish Quartet (1970)
Radley Metzger egy igen izgalmas, de mára szinte teljesen elfeledett alakja az amerikai filmtörténelemnek. Pár évvel ezelőtt halt meg, 88 évesen, de számos művészi igényességgel elkészített erotikus filmet forgatott több évtizeden átívelő rendezői pályafutása során. Ezek egyike a The Lickerish Quartet, amelyet a pop art királya, Andy Warhol nemes egyszerűséggel így jellemzett: „felháborítóan perverz mestermű”! Ezt leginkább a filmet átható, vibráló erotika és a krimikbe illő feszültség miatt mondhatta, hiszen a történet nem egy nagy durranás: egy európai várkastély dekadens lakói felnőttfilmet néznek, majd legnagyobb meglepetésükre a környékükön fellépő motoros cirkusz ünnepelt sztárjában a film főhősnőjére ismernek – gyorsan meg is hívják magukhoz a kastélyba. Ám ott előkerül egy pisztoly és pár régi, sötét emlék...
2. Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében (1970)
Íme egy újabb izgalmas, erotikus krimi – ezúttal Olaszországból, Ennio Morricone zenéjével! A rendőrség politikai csoportjának frissen kinevezett vezetője egy erotikus játék során „véletlenül” meggyilkolja a szeretőjét. Amikor őt magát bízzák meg a gyilkosság felderítésével szinte sportot űz abból, hogy mindenütt nyomokat hagyjon maga után, hogy lássa, mikor jön el az a pillanat, amikor egy minden gyanú felett álló és hatalommal rendelkező embert valóban meg mernek vádolni.
3. Zenerajongók (1970)
Richard Chamberlain elfeledett kosztümös remeke még azelőttről, hogy a Pokoli toronnyal, a Sógunnal, a Tövismadarakkal, a Salamon király kincsével és A Bourne rejtéllyel nemzetközi sztárrá vált volna. A filmben ő alakítja a híres XIX. századi orosz zeneszerzőt, Csajkovszkijt, aki a történet idején még konzervatóriumi tanár, de már neves komponista, ám a húga és sógora is figyelmeztetik, hogy árt a hírnevének Anton Csiluvszkij grófhoz fűződő, botrányos kapcsolata. Madame von Meck, a dúsgazdag, embergyűlölő özvegy, meghallván Csajkovszkij I. zongoraversenyét, szabályosan beleszeret a zenéjébe, és elhatározza, hogy támogatni fogja a zeneszerzőt. Soha nem találkoznak, csak a zenén keresztül érintkeznek. Nyina Miljukova, a merész, neurotikus lány a férfiba szeret bele, ismeretlenül levelet ír neki, épp akkor, amikor az Anyegint komponálja. Csajkovszkij számára Nyina szerelme lehetőség a normális szexuális kapcsolatra, ezért feleségül veszi, de a házasság terhe alatt megroppan. A szerelmes négyes : Csajkovszkij, Csiluvszkij, Nyina és Madame Meck kapcsolata végképp összekuszálódik, és tragikus végkifejletbe torkollik...
4. Twiggy, a sztár (1971)
A Zenerajongók rendezője, Ken Russell elképesztő tempót diktált a '70-es évek elején: 1971-ben a Csajkovszkijról szóló filmje mellett ekkor került mozikba tőle a Twiggy, a sztár című musical is. Utóbbi alkotás eredeti címe The Boy Friend volt, idehaza alighanem azért lett belőle Twiggy, a sztár, mivel a főszereplője valóban a korszak egyik legnagyobb sztárja, a híres brit manöken-színésznő-énekesnő, Twiggy (született: Lesley Hornby) volt. A film színes-szagos, zenés-táncos revüműsorok izgalmas világának kulisszái mögé enged bepillantást – Twiggy pedig olyan jól alakította benne lényegében saját magát (Polly néven), hogy két Golden Globe-ot is nyert 1972-ben.
5. Ördögök (1971)
Említettük már, hogy 1971 Ken Russell éve volt? A munkamániás brit rendezőzsenitől a Zenerajongó és a Twiggy, a sztár mellett ekkor került mozikba az Ördögök című, horror elemektől sem mentes kosztümös dráma, ami Aldous Huxley regénye és John Whiting színdarabja alapján készült. A történet Franciaországban játszódik, az 1630-as évek elején. XIII. Lajos udvari színházának új bemutatója a hugenották feletti győzelmet dicsőíti. Eközben az egyik déli kisvárosban, Loudunban békésen élnek egymás mellett a két vallás hívei. Mindez a függetlenségüket jelképező falnak és az ambiciózus jezsuita atyának, Urbain Grandiernek köszönhető. A jóképű papért bolondulnak a nők, az Orsolya-rendi apácazárda lakóit is beleértve. Amikor Grandier visszautasítja a főnöknő közeledését, Johanna boszorkánysággal vádolja meg a papot. Az ördögűzéssel Barre atyát bízzák meg.
6. Pénzes asszony kerestetik (1971)
Walter Matthau ebben a kevésbé ismert, kacagtató vígjátékában egy Henry nevű fickót alakít, aki egzisztenciálisan teljesen tönkrement, és a pénzügyi összeomlástól csak egy jó házasság mentheti meg. Addig is Harry bácsikája ad neki kölcsön uzsorakamatra 50 000 dollárt. Az idő azonban kevés. Mindössze hat hete van, hogy megtalálja és feleségül vegye élete párját. A szerencsés hölgy, egy nagyon gazdag, ám nagyon szerencsétlen, magányos botanikus lány, Henrietta (érdekesség, hogy őt a film író-rendezője, Elaine May alakítja). A terv sikerült, ám Henry felülmúlva önmagát, ragaszkodni kezd a lányhoz...
7. Rillington Place 10 (1971)
Az Oscar-díjas Richard Fleischer ebben a fullasztó hangulatú thrillerében a hírhedt angol sorozatgyilkos, John Reginald Christie bűntetteit mutatta be, aki 1940 és 1953 között nyolc nővel (köztük a saját feleségével!) végzett. Timothy Evans (John Hurt) albérletbe költözik terhes mátkájával, Berlyvel (Judy Geeson) a Rillington Place-en. A nehéz anyagi helyzetükben nem vállalhatják be a születendő gyermeküket. Az alsó lakó, az orvos John Reginald Christie (Richard Attenborough) elvállalja, hogy végrehajtja a tiltott abortuszt. Műtét közben a meztelen és öntudatlan lány látványának hatására megfojtja, majd megerőszakolja Berylt. A férfi azt hazudja Evansnek, hogy az asszony műtét közben meghalt. A rendőrség a férjet gyanúsítja gyilkossággal...
8. Félelemben élni (1971)
Ted Kotcheff neve aligha mond ma már bármit is a filmrajongóknak – pedig ő rendezte Stallone 1982-es kultfilmjét, a Rambót! Ebben a jó tíz évvel korábbi drámájában viszont nem egy mogorva vietnámi veterán, hanem egy fiatal, kissé naiv ausztrál tanár (Gary Bond) a főszereplő. Tragikusan felkészületlenül éri őt az az állapot, amelyet új megbízatása helyszínén, az isten háta mögötti ausztrál közösségben tapasztal és amely zülléséhez vezet. A primitív, szabályok nélkül élő közösséget a kenguruk legyilkolása és a szexuális fertő jobban érdekli, mint az illem és az ismeretek elsajátítása.
9. Szellemtanú (1971)
Bár Alan Arkint Oscar-díjas színészként ismerjük, a '60-as és a '70-es években rendezőként is kipróbálta magát. Nagyjátékfilmes direktori debütálása egy fergeteges fekete komédia volt, amelyben ő maga alakított egy gyilkossági ügyben nyomozó, kissé zakkant detektívet, akinek olyan fura figurák között kellett felgöngyölnie a bűntény szálait, mint a neurotikus Alfred (Elliott Gould), vagy a harsány egyházi vezetőt alakító Donald Sutherland.
10. Minnie és Moskowitz (1971)
Bár John Cassavetes, az amerikai realizmus New York-i iskolájának legeredetibb tehetsége olyan emlékezetes alkotásokban volt látható színészként, mint A piszkos tizenkettő vagy a Rosemary gyermeke, számos kultfilmet is rendezett. Ezek egyike a Minnie és Moskowitz, ami a magányt tárja elénk két sebzett ember nagyon különböző világa összekapcsolódásának történetében. Minnie (Gena Rowlands, Cassavetes felesége) leszámolt már minden illúzióval, és megelégelve a folyamatos áltatást, szakít nős barátjával. Amikor már teljesen padlón van, ott talál reményt és szerelmet, ahol a legkevésbé várta: a bohókás és némileg eszement parkolóőr, Moskowitz (Seymour Cassel) személyében...