Társadalmi érvényesülés a felső körökben, szerelmi háromszög két testvér bevonásával, művészi szabadosság a katolicizmus ellenében, egzotikus utazások, mindez egy hanyatló történelmi kor és egy bámulatos kastély díszlete előtt - jó sok minden fért bele ebbe az ízig-vérig angol kosztümös drámába.
Evelyn Waugh, a férfiíró
Magyarul sajnos még nem jelent meg a film alapjául szolgáló Brideshead Revisited című regény, pedig a 20. századi angol irodalom jeles darabja, sőt a Time magazin egyszer még minden idők 100 legjobb regénye közé is beválasztotta. Írója, Evelyn Waugh a keresztneve ellenére férfi volt, aki nagyrészt sötét humorú, szatirikus novellákat és vaskos regényeket jegyzett, melyek közül kétségkívül a legismertebb az 1945-ben megjelent Brideshead Revisited. A könyv a maga idejében nagy vihart kavart, hiszen a szemléletmódjával leszámolt a bigott, konzervatív erkölcsökkel - manapság persze már inkább azért tartják számon, mert emellett megtette ugyanezt a viktoriánus regény elbeszélésmódjával és eszköztárával is. A könyvnek nem ez az első mozgóképes adaptációja: 1981-ben már készült egy tévésorozat belőle, olyan sztárszínészekkel a főbb szerepekben, mint Jeremy Irons, John Gielgud, vagy Laurence Olivier. A sztori terjedelmére és összetettségére jellemző, hogy a tévésorozatban tizenegy darab egyórás epizód kitelt belőle - ezt kellett most a mozifilm esetében két órába belesűríteniük az alkotóknak.
Charles Ryder kapitány szent és profán emlékiratai
Ezt az alcímet viseli a regény, amelynek ily módon természetesen a főhős, azaz Charles Ryder az elbeszélője. Nincs ez másképp a filmben sem: Ryder narrátorként vezeti elő a cselekményt, egy későbbi időpontból, a második világháborúban kapitányként szolgálva tekint vissza a múltjára, pontosabban életének azon szakaszára, amely kapcsolatban állt Brideshead-el. Ez a regény és a film eredeti címében is szereplő helységnév egy hatalmas kastélyt és birtokot takar, ahol a Flyte család éli az angol arisztokraták dúsgazdag életét. Főhősünk, az alacsonyabb sorból származó és festői ambíciókat dédelgető ifjú Charles Ryder pedig úgy kerül Brideshead-be, hogy oxfordi diákévei során összeismerkedik az excentrikus ifjú Sebastian Flyte-al, és szoros testi-lelki barátság szövődik közöttük. A nyarat Brideshead-ben töltve azonban Charles egyre hevesebb érzelmeket kezd táplálni Sebastian gyönyörű húga, Julia iránt, és amikor ez később egy velencei utazás alkalmával felszínre is tör, romba dönti a két férfi barátságát. Ráadásul Julia sem lehet a hősünké, hiszen a családot vaskézzel irányító, bigott katolikus anya már jóelőre eldöntötte mindenki sorsát.
Minőségi angol gyártmány
Ízig-vérig angol, írtuk korábban az Utolsó látogatásról, és valóban: a film magán hordoz minden olyan jegyet, beteljesít minden olyan sztereotípiát, amiket elvár az ember egy angol kosztümös drámától. A brit birodalom társadalmának felső köreiben játszódik, az alapvetően melodrámai cselekmény kifejtése közben nem mulaszt el történelmi és erkölcsi kérdésekkel is foglalkozni, szereplőinek habitusa és a film ábrázolásmódja egyaránt diszkrét és gentleman-like. Legfőképpen pedig végtelen profizmussal és jó ízléssel van elkészítve, ami mögött ott érzik a britek (nagyrészt tévésorozatokon begyakorolt) végtelen rutinja a hasonló filmek megvalósításában.
A szövevényes és több évtizedet átölelő cselekményt sikeresen passzírozták bele két órába a film forgatókönyvírói, csak egy-egy ponton van olyan érzésünk, hogy itt valami kimaradt, vagy vázlatszerűen lett csak elmesélve. Az eredeti történet által felölelt komplex problémakörből persze nem maradhatott meg minden, sőt leginkább csak egy szerelmi dráma maradt, viszont ez sem kevés. Pláne, ha ilyen jól, és ilyen jó színészekkel van megcsinálva.
Kinek ajánljuk?
- A kosztümös drámák kedvelőinek.
- Az angol irodalom iránt érdeklődőknek.
- Aki szeretik az Álmodozókat, Oscar Wilde-ot, vagy Szerb Antaltól az Utas és holdvilágot.
Kinek nem?
- Akit untat egy múlt századi, angolos diszkrécióval megmutatott történet.
- Homofóboknak.
- Aki egy kosztümös filmtől kard- és pisztolypárbajt vár.
7/10