Hogy miért nézték meg Budapesten csütörtök óta 23 ezren a Nicolas Cage és Eva Mendes főszereplésével készült Szellemlovas című képregényadaptációt? És miért tanyázott a film két hete az első helyen az USA toplistáján 11,5 millió dolláros bevétellel? Nem tudjuk, de megpróbáltunk utánanézni.
A képregényadaptáció igazi bukta műfaj akkor, ha valakinek semmi elképzelése nincs a karakterről, illetve az ezt övező mítoszról, és Mark Steven Johson rendezőnek nem volt: holott képregényfanatikus lévén ő rendezte a Daredevilt és írta az Elektrát. A sztorit ezúttal is sikerült teljesen lebutítania: a fiatal motoros kaszkadőr, Johnny Blaze (Nicolas Cage) eladja a lelkét Mephistónak (Peter Fonda), hogy ezzel a csúnyán krákogó tüdőrákos apját megmentse. Az üzlet miatt elveszti szerelmét (Eva Mendes), viszont a motorozás legnagyobb sztárja lesz mindaddig, amíg egy nap meg nem jelenik az ördög, hogy behajtsa a számlát.
Valószínűleg a Szellemlovas legnagyobb nehézségét az okozta a forgatáson, hogy az erősen kopaszodó Nicolas Cage-nek hajat varázsoljanak. De tényleg csak annak örülhetünk, hogy Cage-nek van haja, mert amúgy kibírhatatlanul gyenge a valaha a Las Vegas, végállomásért Oscar-díjat is elnyerő színész alakítása. Persze nem kell sokat várni egy szűk bőrnadrágos cukorkafüggő hőstől, akit a film nagyrészében egy lángoló koponya helyettesít, de mi mégis elvártuk volna, hogy legalább ő adjon valamilyen pluszt az egysíkúra írt kétdimenziós figurának.
A Rotten Tomatoes oldalán több kritika szerint is mindenidők legrosszabb Marvel-képregényadaptációja ez, amit az amerikai filmkritikusok 27 százalékra értékeltek. A gyártók azért valahol tudták, hogy kárpótolniuk kell a nézőket, a kérdés még mindig, hogy mivel is tették. Egyrészt Eva Mendest dobták oda a közönségnek, aki fokozatosan egyre mélyebb dekoltázsokban jelenik meg. (Ő a kötelező jó csaj, akinek semmit nem kell tennie.)
És hogy mitől lehet még a filmen jól szórakozni? Bár érthetetlen, miért kezdünk el nevetni azon, hogy Johnny Blaze füttyentve hívja magához motorját, de nevetünk, ahogy azon is, hogy a film gagyi számítógépes grafikája miatt szaggatottan mozgó lángoló koponya a főszereplő. Az egész úgy néz ki, mint egy korai számítógépes játékban, és már a látvány is annyira szar, hogy az már jó.
Ráadásként tele van a legegyszerűbb szuperhősös moralizálással: "Az ember, aki a szerelemért eladja a lelkét, képes megváltoztatni a világot"; "Én vagyok az egyetlen, aki mindkét világban jártas"; "Képes vagyok leküzdeni a félelmemet". A magyar szinkronban extraként igyekeznek minden mondatban elsütni valami kínos szóviccet a lángoló fejről, a koponyáról és a csontokról (a legjobb még az: "Ég a fejem!").
De a bénaságok sorának még nincs vége: látszólag a forgatókönyv egy vázlatát kezdték el forgatni, a történet szerint hősünk elvileg csak sötétben működik, de később ez esetlegessé válik, ahogy az öreg Szellemlovas is, aki ötszáz mérföldön keresztül vágtat lángoló koponyával és lóval, hogy utána megforduljon és hazamenjen. Bár egy ilyen mozinak az lenne a lényege, hogy a néző elhiggye, igenis képesek legyőzni ellenfelei a szuperhőst, de Szellemlovas Kőfejet Bob Marley-t és a zsíros hajú rockert szinte harc nélkül intézi el. Blackheart, a főellenség pedig kurva hülyén néz ki: a Mátrix Neojából és egy apokaliptikus hangulatú emóból gyúrták össze.
Ezt a filmet az alkotók pénzért vállalhatták fel őszintén. Csak egy szándékoltan jó dolog van Eva Mendes mellein kívül a filmben: a Szellemlovas chopperjének eredetijét Peter Fonda ülte meg a Szelíd motorosokban.