"…De legalább nem volt hosszú…"-mondják kifelé menet, és ez nem jó jel. Meg az sem, hogy ha a legkomolyabb jelenetek közben hangosan röhög a közönség.
A tartalom
Andrew visszahúzódó kamasz (sablon), akinek anyja halálos beteg (sablon), de nincs pénzük megvenni a gyógyszereket (sablon), így szenved otthon a szobájában, a lassan a szőnyegbe rohadó csipsz és kajamaradékok között (sablon). Apja ráadásul iszik (sablon), és veri a gyereket (sablon). Unokabátyja, a Schopenhauert kapásból idéző, szintén furatos srác hordja ütött-kopott kocsijával a suliba (sablon), ahol senki sem szereti Andrew-t (sablon), viszont folyton verik (sablon). Egy rave-parti után Andrew kint pityereg a parkolóban (sablon), amikor Steve, a suli diáktanácsának elnöke (sablon) támolyog oda betépve (sablon), hogy mutasson neki valamit. Mivel Andrew még a vécére is kamerával jár (sablon), a szerkezet rögzíti, hogy valami fura dolog történik (sablon). Andrew, Matt unokabátyja és Steve hamarosan felfedezi, hogy telekinetikus erejük van (sablon) attól, ami velük történt. Csakhogy az erőt képtelenek kordában tartani (sablon), és emiatt először a barátság bomlik fel (sablon), majd Andrew elméje (sablon), aki Seattle összes nevezetességét romba dönti, hogy a végén csak egy maradjon (sablon), aki viszont nem ő (sablon).
A stáb
A Fox mintha direkt az ismeretlenekre bukna ebben a filmben: Joshua Trank rendező eddig csak a Kutyaszorítóban-sorozat rendezőjeként írta be magát a szakmába – 27 évével van még mit tanulnia. Dane DeHaan-nak ez volt az első nagyfilmje, előtte A terápia című sorozatban volt látható, amelynek magyar változatát az HBO most forgatja. A huszonöt éves színész olyan, mintha James Dean kisöccse lenne – betépve. Nagyszerűen hozza a mellőzött, pszichotikus figurát, már csak arra kell vigyáznia, hogy ez a sablonfigura rajta ne ragadjon. Egyébként a filmben jól láthatóan kontaktlencsét visel, ami a munkanélküli apa+beteg anya által felnevelt szegény gyerek képébe valahogy nem illik bele. Alex Russel még ennél is kevesebbet volt a vásznon. Pár rövidfilm és a Kíméletlenek (egy újabb tinisztori) van a rovásán, bár jobb sorsra érdemes. Michael B. Jordan első sorban tévésorozatokban domborított eddig. Játszott a Doktor House, a Maffiózók, a Döglött akták és számos más sikerszéria egy-egy epizódjában, ebben a tekintetben veteránnak tekinthető, de neki is ez az első nagyfilmje.
A forma
[img id=356396 instance=1 align=left img]Joshua Trank a film előtt nyilvánvalóan tanulmányozta a dogma-filmek világát, és az is kétségtelen, hogy a King Kong- illetve a Godzila-filmek sem állnak tőle távol. Egy kis közéspulis-sorozatos beütés, rengeteg számítógépes animáció, és készen is van az a keverék, amely úgy néz ki, mintha egy független filmes véletlenül iszonyatos lóvét és egy bazinagy játszóteret kapott volna a Foxtól.
A koncepció szerint Andrew kameráján keresztül látunk mindent. Eleinte egy gagyi, régi vacakkal lóg, így a kép szemcsés, néha torz a hang, de a valamivel való találkozás tönkreteszi a kütyüt, így egy jobbat vesz 500 dollárért, miközben anyja gyógyszerére is képtelenek összekaparni a pénzt. Az új digitális cucc menő, de a film későbbi, akciódús jeleneteiben nem elég dinamikus a forma, így a biztonság kedvéért Trank, aki a film forgatókönyvét is jegyzi, beleírt egy kameramániás csajt is a filmbe, így egyes jeleneteket már két kamerával is vehetnek. A film utolsó egynegyedében azonban megdől a projekt: mikor Andrew ereje irányíthatatlanná válik, akkor már biztonsági kamerák szemével is látunk, ami rendben lenne, csakhogy egy idő után, ahogy a fiú tör-zúz a városban, mintha minden sarkon, minden rendőrautóban, közvetítő kocsiban és helikopterben lenne egy kamera, így aztán úgy tűnik, mintha sutba dobták volna az eredeti koncepciót.
Buktatók
Az erősen sufnituning forgatókönyv és a végeredmény több következetlenséggel bukdácsol. Már az elején bukta van: ha az első kamera megsemmisült, milyen képeket látunk? Andrew visszaszaladt, és a kazettát kibányászta a gépből? Ha igen, akkor hogy sikerült neki? Ezt miért nem dokumentálja a fiú, ha már azt is, ahogy alszik? Honnan van Andrew-nak 500 dollárja az új kamerára? A fiúk megtanulnak repülni, de Matt, amikor elszabadul a pokol, mégis Casey ezüstszínű bogárjába pattan, hogy megállítsa Andrew-t.
A technika is folyton megvicceli az alkotókat. A blueboxot összehozni a számítógépes animációval nem túl könnyű, de manapság már szinte csak jó szem kell hozzá – meg némi hozzáértés. A végeredményben túl sok helyen van törés a megépített díszletek és az animáció találkozásánál. A legszembetűnőbbek a világítási problémák: az elő- és a háttér sokszor mintha nem is ugyanabban az idősíkban lennének. A legócskább hiba azonban mégis az utolsó jelenetben látható: Matt Tibetben van, nagykabátban, sapkában, animált hegyek és kolostorok között, amelyeket lassan befed a hó, de egyetlen párafelhő sem gomolyog a szája körül…
Kinek ajánljuk?
- Tiniknek, 16 év felett.
- Akik még nem láttak dogmafilmet.
- Akik nem várnak sokat egy filmtől.
Kinek nem?
- Szőrözős alaptermészetű nézőknek.
- A tiszta műfajok barátainak.
- Animátoroknak.
5,5/10