Mindenki életében vannak sorsfordító események, amiket meg kell tudni magyarázni. Van, amikor egy vakrandin belefutunk a válaszba. Dyga Zsombor szomorú, feszült és izgalmas drámát rendezett három kiváló színésszel, Köntörfalak címmel. A jelenlegi mezőnyből nemcsak átgondoltságával, profizmusával is kitűnik.
Egy láthatóan nem összeillő pár randizik a Klasszban: a lógó pulóveres, begombolt ingnyakú, túlsúlyos Zoli (Elek Feri) és a szép Eszter (Tompos Kátya). A srác próbálkozik, de a lánynak nagyon nem jön be, bár értékeli mint embert. A fiú léha rámenőssége miatt mégis egyre közelebb engedi magához, végül már melegítőben beszélget vele otthonában. Izgalmas flörtölős játszmaként építkezik a cselekmény, úgy, hogy mindig csak egészen apró információdarabokat kapunk. De nem így folytatódik.
A Köntörfalakban először a néző kerül a nyomozó izgalmas szerepébe: Elek Feri felszedné Tompos Kátyát, de ő inkább a fiú titkaira kíváncsi. Kettőjük szexuális vonzalmára és az elutasításra épülő viszonyát kavarja fel az éjszaka megérkező testvér, Gábor (Rába Roland). A vakrandi átalakul, Zoli ismeri Gábort, akivel hosszú évekkel azelőtt megcsalta már elhunyt felesége. Hirtelen tétje lesz az estének.
A mackós, csendes, fizika-kémia szakos tanár, Elek Ferenc motivációja a legérdekesebb a történetben. Dyga nagyon helyesen a feszültségteremtés miatt ezzel nem is foglalkozik sokat: (1.) azért akar mindenképpen feljutni a lányhoz, mert tudja jól, ki a bátyja, vagy (2.) a véletlen miatt futnak össze. A kettő közti választást a nézőre bízzuk. A filmet működtető izgalom alapvetően az állandó bizonytalanságban rejlik.
Olyan szűk és árnyékolt tereket hoz létre Dyga és az operatőr Marosi Gábor, hogy a három főszereplő tudja rejtegetni titkát egy darabig. Az igazság és a szembenézés elől elmenekülni végül nem tudnak. A Köntörfalakban a színészekre és közöttük lévő szövegre van bízva minden. Itt ha az egyik színész kicsit gyengébb lett volna, elcsúszik minden. Amíg a dagi geekből fortyogó bosszúállóvá válik Elek Feri, aki egy westernpárbajhoz hasonló pókerpartiban veszi át az irányítást a magabiztos sztárszakácsból szétcsúszott, érzékenykedő figurává alakuló Rába Rolandtól, addig a csillogó tekintetű Tompos Kátya nemtörődöm csajból a férfipárbajt levezénylő, megértő nő lesz. A Mesterdetektív épült ennyire egy helyszínre és két színész játékára, mint a Köntörfalak. A feszültséget a képnek és a színészeknek kell létrehozniuk, de az Uptown Fellaz aláfestő, néha dramaturgiailag fontos zenéje is kiemelkedő.
A film előterében zajló dráma Elek Ferié, aki a múltat lezárandó igyekszik mindent tisztázni, főképp magában. Dyga flmjének igazi drámája a háttérben megbújó Jack Torrance-epigoné: Rába Roland gyomorforgatóan idegesítő, ahogy beleszarik a másik drámájába, ahogy nem fedezi fel, hogy jelentéktelennek tűnő cselekedetei több ember életét változtatták meg egyszerre. Hazaér este, és nyakába szakadnak a tőle függetlenül, de részben miatta működő sorsok.
Dyga Zsombor filmje a szemle örömteli meglepetése eddig. 75 perc többféleképpen nyomasztó és izgató kamaradráma ez. Mindent megérdemel. Két éve A nyomozónak szurkoltam nagyon, most ennek.