Ki ne emlékezne gyerekkorából arra a néhány kötelező olvasmányra, amit végül NEM sikerült megutálnia? A nem túl hosszú sorban előkelő helyen vannak Erich Kästner regényei, A két Lotte, és az Emil és a detektívek. Kérdezhetnék, hogy hol vannak ezek ma már?
Örömmel jelenthetem, hogy itt, a filmvásznon. Frissen, ropogósan, maivá téve a történetet, igazodva a mostani 10-12 évesek világához. Felnőtteket megszégyenítő gyerekszínészi alakításokkal, Rap zenével, mobiltelefonnal, számítógéppel, görguruló csodákkal, baseball sapkával, és - ha lehet - még nagyobb izgalmakkal, mint az eredetiben.
Franziska Buch nemcsak forgatókönyvíróként de rendezőként is leporolva a történetet, olyan fergeteges filmet vitt a vászonra, amilyen valaha a Kemény kalap és krumpliorr, vagy a Le a cipővel! volt. Nyugodt szívvel engedhetjük el rá a gyerekeinket, nem fognak éjjelente habzó szájú szörnyekkel álmodni, és a story az övék lesz.
Ráismernek majd a nagyszájú, szívdöglesztő Kalapocskára, az örökké eminens buzgómócsing Gustavra és a hátrányos helyzetű Gypsyre is, akit a szociális háló helyett a gyermeki leleményesség repít Hummer lelkésznő ( Maria Schrader) habos-babos fürdőszobájáig.
A film főszereplője Emil Tischbein (Tobias Retzlaff), a szerény körülmények között élő kisfiú, akit édesapja nevel. Úgy tűnik, végre rájuk mosolyog a szerencse, és új életet kezdhetnek, amikor a munkanélküli apa végre el tud helyezkedni porszívóügynökként. De egy baleset során a férfi elveszíti a jogosítványát, ami pedig nélkülözhetetlen a munkához.
Amíg a papa lábadozik, Emil magához ragadja az irányítást, és Berlinben hamis jogosítványt próbál szerezni. A vonaton megismerkedik a mézes-mázos Max Grundeisszel (Jürgen Vogel), aki ellopja a félretett pénzét. A fiú nem adja fel, és egy utcagyerek banda segítségével veszi üldözőbe az Adlon Hotelben szállodatolvajként működő Grundeist.
Miközben a kis detektívek a bűnözőt hajkurásszák, a berlini vendéglátóknál Gypsy (Maximilian Befort) adja ki magát Emilnek. A gyerekek hajmeresztő kalandokba bonyolódnak, és már úgy tűnik, minden elveszett, amikor a bandavezér Kalapocskát elrabolják...
Leleplezést leleplezés követ, és a film végén az a néhány felnőtt, aki együtt mozizott a gyerekével újra felteheti magának a kérdést: Mi is lenne velünk gyerekek nélkül?!