Az idei nyár celebpárral készült vígjátéka Vince Vaughnnak köszönheti a humorát, Anistonnak az esztétikumát, a többi alkotónak meg az erőtlenségét. De mivel ez a Mr. és Mrs. Smith-re ad magánéleti választ, már most kasszasiker.
A tavalyi celebpárral készült vígjáték, a Mr. és Mrs. Smith is ugyanebből a négyesből származott: Aniston exférjével, Brad Pitt-tel, és annak új szeretőjével, Angelina Jolie-val a főszerepben. Akkor készült, amikor összejöttek és akkor került mozikba, amikor Brad felvállalta a viszonyukat. Középszerű film lett, de kasszasiker.
Ez a film ugyanezt a kettőséget rejti: akkor készült (tavaly nyáron), amikor Aniston arcán még ott volt a szakítás nyoma, és akkor kerül mozikba (most), amikor még mindig nem vállalja fel a kapcsolatát Vince Vaughnnal. Ebből a szempontból ez most sikeresebb premiernek is tűnik, mintha egy újabb Pitt-Jolie-film debütálna, hiszen őket már lopott, de meglepően jól sikerült magánéleti képekkel, namíbiai szüléssel és Jolie szoptatástól megnőtt mellével együtt is unja a közvélemény. Aniston viszont titkolózik, esetleg lebegtet: nyilatkozatai szerint csak barátok (legintimebb sajtóban megjelent mondata eddig: "Vince tényleg nagyon jó ember!"), a paparazzi képek szerint viszont ennél többek.
Tehát nem meglepő, hogy míg a kritikusok nem szeretik, Amerikában az első hétvégén nézői rekordot döntött a The Break Up, minden idők harmadik legjobban debütáló vígjátékaként. (Amekkorát bukott Ben Affleck és Jennifer Lopez a Giglivel 2003-ban, annyira nem fog a Szakíts, ha bírsz a kasszáknál.)
Akkor térjünk magára a filmre: amikor Aniston bemegy a parti után a konyhába, Rachel Greent látjuk. Hát igen, még mindig tart a Jóbarátok-sztár képtelensége jóbarátoksztárságának levetkőzésére. Aniston eddig egyetlen filmben volt meggyőző, méghozzá abban a low-budget, Sundance-kedvenc Jóravaló feleségben, ahol lelakott külsejű, ábrándozó áruházi eladót játszott a debil raktárosfiú, Jake Gyllenhaal oldalán. Itt lehet a kutya elásva, hiszen amíg Aniston minden filmjében karcsú, lebarnult és gyönyörű hajú nők szerepébe bújik, akik mellesleg roppant bájosak és Rachel Green-i habókos gesztusokra épül a figurájuk, ne csodálkozzon, ha beskatulyázzák. Nem is: ő maga az, aki nem húzza ki magát a karcsú, barnabőrű, széphajú nő skatulyájából, stílusosan a hajánál fogva. És úgy látszik, csak akkor láthatjuk majd újra színésznőként, ha megint kócos és nőietlen nőt játszik valami független agymenésben. Alig várjuk.
A Szakíts, ha bírsz szakításának gerjesztője egyébként egy nonszensz vita: Brooke épp szegény Gary mosogatási ambícióinak hiányán kesereg, amikor úgy dönt, véget vet a kapcsolatnak. A nő az ágyban marad, a férfi a kanapéra szorul, és nappalra is ott ragad egy joystick és a képernyőn egymást pépesre zúzó izompacsirták társaságában. Vaughn Geryjén a továbbiakban többször is megeshet a szívünk a harcias csirke Brooke ellenében, aki felváltva cipel fel cikibbnél cikibb pasasokat a lakásába (ami valójában Garyé), amíg csak meg nem járja. Mire elkészül a sminkje, a két fiú már egymásra talál a videójáték előtt.
Az már ennyiből is látszik, hogy a halványan feltünedező humort nem a forgatókönyvnek köszönhetjük, hanem bohócainknak, elsősorban a nagy maci Vaughnnak. Amikor például "Kojak-fazonigazítás" után meztelenül fel-alá vonulgató Anistont kíséri döbbent tekintettel (ne felejtsük a görög Aniston keresztapja maga Telly Savalas), a jelenet sem a helyzet, hanem a színész miatt lesz eredetien vicces. Az élesség Vaughn arcára, nem Aniston alakjára van állítva, ami némi filmtechnikai ismereteket feltételez, és ez jó, de ami miatt hiányzik az erotika, és ez ugye rossz. Így a semmi dramaturgia, semmi eredetiség után azt is meg kell állapítanunk, hogy semmi igazi meztelenkedés nincs a filmben.
Brooke és Gary története kiábrándítóan egyszerű. Hihetetlen, hogy mindig léteznek és létezni is fognak olyan filmesek Hollywoodban, akik még egy délután fél négy és négy közé kalibrálható szappanoperát sem akarnak lefőzni. Ami óriási kiszúrás az A-kategóriás színészekkel, hiszen innentől kezdve leginkább rajtuk múlik a film sorsa. És ez a film az anyagi sikertől eltekintve az elejétől kezdve kudarcra volt ítélve.