Hal Hartley évek óta foglalkozik az apokaliptikus keresztények hitvilágával. Ami korábbi műveiből kimaradt, azt most pótolta be. Az Élet Könyvében ezen víziókat avatja valósággá, és gúnyolja ki a maga sajátos fanyar stílusában. A film a franciák 2000 mizéria sorozatához tartozik, amerika-francia kooprodukcióban készült, és New York Cityben játszódik.
A történet 1999. December 31.-én. a John F. Kennedy nemzetközi reptéren kezdődik. A fent említett keresztények egyike zavarodott monológjában bűnbocsánatért könyörög, de már elkésett. Jézus a bibliai jóslatnak megfelelően ismét a Földre szállt, és P.J. Harvey társaságában menthetetlenül Manhattan felé tart, hogy pontot tegyen az évezred végére. Ehhez csak a város egyik bankjában tárolt Élet Könyvről kell a hét pecsétet feloldania. De elcseszi, az ötödiknél elakad. Így megy ez, ha amatőrökre bízunk egy ilyen fontos lépést. Krisztus pedig nélkülözi Názáreti verziója minden profizmusát és bölcsességét - tökéletes amerikai átlagember. Hartleynak ez szemmel láthatólag tetszik, mint mondta "nagyon örülök, hogy alkalmam nyílt a saját Újtestamentum értelmezésem szerint bemutatnom őt." Pár másodperc erejéig megjelenik a hagyományos Jézus kép is egy toronyház tetején, néha pedig bibliai idézetekkel színezi a hangulatot. A sátán szintén civilben jelenik meg a filmben, elintéz egy lottónyereményt, de más különös dolgot nem művel. Vörös ingben van, és amint meglát egy mikrofont próféciákba kezd. Ennél sokkal több nem történik.
A forgatókönyvíró Hartley végig szarkasztikus, de néhol kicsit elengedi magát. Nem tudom, hogy a vallásos érzelműek hogyan fogadják majd, de az Élet Könyve Mac OS alatt fut. Ugyanis egy több ezer éves, Egyiptomból importált Apple Notbookon tárolják. Reklámgyanús! Mindenesetre a double-click The Book of Life folder fordulat tetszett.
A film igazi erénye különös képi világa. Jim Denault az operatőr HDTV digitális kamerát használt, majd a megvágott kész anyagot 35 mm-es filmre írták át. A HDTV-ről (High Definition Television) annyit érdemes tudni, hogy 16:9-es oldalaránya a hagyományos filmhez teszi hasonlóvá, míg felbontása a szokásos tv kép kétszerese. Hartley kis költségvetéssel dolgozott (egyébként sosem jutott volna eszébe videóra forgatni), de megtalálta az új technikákban rejlő lehetőségeket. A képek különös elmosódott hangulatát digitális utómunkával alakították véglegesre, az eredmény pedig olyan, mintha a "Miénk az éjszaka" cigaretta márka reklám etűdjébe csöppentünk volna bele egy órácskára. Kellemes éjszakai mozi, csak nagyon fáradtan ajánlom.