Ahogy mondani szokás: késő bánat...
Mindnyájunkkal előfordult már, hogy utólag visszagondolva úgy érezzük, másként csinálnák bizonyos dolgokat az életünkben. Így van ez a filmes szakmában is: amikor egy rendező megnézi a kész filmjét, mondjuk a díszbemutatón, amikor nincs lehetősége változtatni rajta, gyakran jut eszébe, hogy mit javítana még benne. Csakhogy, akkor már nem lehet hozzányúlkálni – íme öt filmes pillanat, amivel utólag baromira elégedetlenek a rendezők.
Harmadik típusú találkozások (1977)
Steven Spielberg kultikus sci-fije tökéletesnek tűnhet, de maga a rendező vallott arról, hogy mit csinálna most már másként. Ennek oka, hogy a filmet 1977 karácsonyán mindenképp moziba kellett küldeni, mivel a Columbia egész léte forgott kockán. Spielberg nem volt még kész vele, de engedett a stúdió kérésének – nem volt más választása, viszont nem hagyta annyiban a dolgot. Másfél évvel később visszament, és megkérdezte, hogy bejezheti-e a filmet úgy, ahogy ő szerette volna: a saját vágásaival és újraforgatással.
„Azt felelték: »megkapod rá a pénzt, ha megmutatod az idegen űrhajó belsejét. Adj nekünk valamit, amire fel tudnunk húzni egy kampányt.« Így hát kompromisszumot kötöttem, és végül Richard Dreyfuss tett egy sétát az űrhajó belsejében.”
– mesélte a rendező. Ám később nagyon megbánta Spielberg, hogy leforgatta ezt a jelenetet:
„Nem lett volna szabad megtennem, az űrhajó belsejének rejtélynek kellett volna maradnia.”
A végső megoldás: Halál (1992)
David Fincher elég világosan kifejtette véleményét első nagyjátékfilmjéről:
„Sokan utálják az Alien 3-at, de senki sem utálja jobban, mint én.”
Az egész forgatási folyamat elvette a kedvét a filmtől, és a végső vágásról sincs valami jó véleménnyel:
„Két évig dolgoztam rajta, háromszor rúgtak ki, és minden apróságért meg kellett harcolnom. Senki sem utálta nálam jobban; a mai napig nincs, aki jobban utálná nálam.”
Fincher így a saját kárán tanult meg valamit a filmkészítésről:
„Ezen a filmen megtanultam, hogy soha senki nem tud semmit, senki sem törődik semmivel, így végül minden a te hibád lesz.”
Titanic (1997)
James Cameron ugyan elismerte, hogy valószínűleg ugyanazt a filmet fogatná le, ha most készítené el a Titanicot, de azt is mondta, hogy talán nem a legjobban kezelte Murdoch halálát.
Az első tiszt valós személy volt, akit a film úgy ábrázol, mint aki a hajókatasztrófa közepette lelő egy utast, majd saját magát, ám semmifajta bizonyíték nincs arra, hogy ilyesmi történt a süllyedő Titanicon.
A rendező elismerte, hogy ezen a ponton inkább forgatókönyvíróként és nem történészként gondolkodott, és figyelmen kívül hagyta, mit gondol majd erről a jelenetről Murdoch családja:
„Nem voltam igazán tekintettel arra, hogy a családja vagy a túlélők esetleg sértőnek találják ezt, pedig az volt.”
Ez is érdekelhet
Később már Spielberg, Cameron, Chaplin, Coppola és Kubrick is máshogy nyúltak volna a témához. Vagy le se forgatták volna a legendás filmjeiket.
Tovább
A függetlenség napja – Feltámadás (2016)
Roland Emmerich egyáltalán nem elégedett a kultikus sci-fi 20 évvel későbbi folytatásával, mivel úgy érzi, a film szembement mindazzal, amit ő képvisel, és amit kritizál Hollywoodban. Eredetileg „pontosan olyan filmet szerettem volna készíteni, mint az első”, ám amikor Will Smith kiszállt a projektből,
az egész forgatókönyvet át kellett írni, a végeredményt pedig Emmerich úgy jellemezte: „összehányták”.
Annak kapcsán, hogy egyáltalán elkészült a film, a következőket mondta:
„Egyszerűen nemet kellett volna mondanom, mert hirtelen valami olyasmit csináltam, amit magam is kritizálok: egy folytatást.”
Fekete Párduc (2018)
Az egyik legsikeresebb Marvel-film rendezője, Ryan Coogler minden bizonnyal nem bánkódott sokat, hiszen a Fekete Párduc minden idők egyik legtöbb bevételt produkáló filmje. Ám egy dolog mégis bosszantotta, mégpedig hogy az Andy Serkis által alakított Klaw-t megölik.
„Szeretem Klaw-t, bosszantott, hogy ezt kellett tennem. Kemény dolog, amikor karaktereket kell megölni, pedig nagyon szerettem ezt a figurát.”
– mondta, de elmagyarázta azt is, hogy miért kellett megtenni:
„Ez egy ilyen dolog: ha ennyien vannak egy filmben, akkor valakinek mennie kell.”
(via Buzzfeed)