A Vérnász drámai ballada, balladás tragédia. A drámában különösen korlátozott a nők élete, a házasság "egy férfi, néhány gyerek, s egy vastag fal közted, s a többi ember közt". A mű vezérmotívuma a halál és az a titokzatosság, ami az életet és a halált, a férfi és a nő kapcsolatát átjárja. A titokzatosság mögött a teljesen ki nem ismerhető végzet áll, s emiatt az ember nem tehet mást, mint hogy követi a végzetet, "a vér útját", akkor is, ha az egy nő, s akkor is, ha egy vetélytárs férfi képében jelenik meg. Akkor is, ha a nász itatódik át vérrel, s teszi jövőtlenné a túlélők sorsát.
VÉRNÁSZ---Horváth Csaba---Vörösmarty Színház Székesfehérvár
Saját társulattal jól lehet dolgozni, kõszínházban elkerülhetetlenek/?/ a kompromisszumok. Szöktetõ csábító és a menyasszony kettõse súlyosan gyengíti a drámát. Hiszteroid idõs úr és imponálóan szép, de ebben a szerepben jellegtelen ifjú színésznõ: "ez nem helyes pár".
Játékuk, deklamációjuk kerékbe töri Garcia Lorca dús poézisét, az is lehetetlen, amikor egy agg favágó recitálja a Hold gyönyörûséges textusát.
A tánc, a mozgások a környezet és a násznép esetében maradéktalanul hatásos, a koreográfia most is találóan innovatív, eredetiségében különleges. Az együttes összpontosított energiákkal mûködik, a tánckar lányai még szépen is beszélnek.
Varga Mária már az elsõ jelenetben letaglózó orgánummal, támadhatatlan hitelességgel indítja felejthetetlen alakítását. Sztentori hangon leckézteti Krisztik Csabá-t, aki a szabadulni vágyó fiú figuráját szuggesztív színészi eszközökkel hozza, csupán fojtott gesztusaiban használva mozgásmûvészeti arzenálját. Kiválóak a családtagok, Radnay Csilla szorongásba tépett felesége, a Cselédasszony Kádas József, Andrássy Máté Szomszédasszonya, a karakteres Apa, Sághy Tamás és kiemelkedõ Pallag Márton Anyós-ként. Hegymegi Máté groteszk lova, Horkay Barnabás favágó-etûdje szép munka.
Elfogadhatóan szól a zongorán a Gomez románc, Granados X. tánca, de bizony Albeniz híres Asturias-a súlyos hang- és ritmikai hibákkal terhes. Mégis avatottabb elõadó kellene, ezen az sem változtat, hogy a Nagy Norbert a koldusasszony képében igazán kitûnõ. Szerencsére az üldözés veszett száguldása eltereli a figyelmet, ahogy a háttér-mozgások, térbeli változások sok mindent kreatívan ellensúlyoznak.
Amiért érdemes, amiért feltétlenül: Varga Mária a vérbosszút szomjazó, fiát féltõ örök Anya, tragikus vergõdése a szélsõséges érzelmek kereszttüzében, bazaltsúlyú, emblematikus alak, sötét onyxgyémántként izzó memento mori az események gyújtópontjában. Létezése egymagában felülírja az elõadás esetlegességeit, végzetes árnyként tompítja az estélyiruhás elegancia felszínes fényeit.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások