Vérnász

előadás, magyar, 2015.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

A Vérnász drámai ballada, balladás tragédia. A drámában különösen korlátozott a nők élete, a házasság "egy férfi, néhány gyerek, s egy vastag fal közted, s a többi ember közt". A mű vezérmotívuma a halál és az a titokzatosság, ami az életet és a halált, a férfi és a nő kapcsolatát átjárja. A titokzatosság mögött a teljesen ki nem ismerhető végzet áll, s emiatt az ember nem tehet mást, mint hogy követi a végzetet, "a vér útját", akkor is, ha az egy nő, s akkor is, ha egy vetélytárs férfi képében jelenik meg. Akkor is, ha a nász itatódik át vérrel, s teszi jövőtlenné a túlélők sorsát.

A(z) Vörösmarty Színház előadása

Bemutató időpontja:

2015. január 17., Vörösmarty Színház

Stáblista

Hozzászólások

6/10
FElepHánt 2015 márc. 22. - 10:52:47 6/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

VÉRNÁSZ---Horváth Csaba---Vörösmarty Színház Székesfehérvár
Saját társulattal jól lehet dolgozni, kõszínházban elkerülhetetlenek/?/ a kompromisszumok. Szöktetõ csábító és a menyasszony kettõse súlyosan gyengíti a drámát. Hiszteroid idõs úr és imponálóan szép, de ebben a szerepben jellegtelen ifjú színésznõ: "ez nem helyes pár".
Játékuk, deklamációjuk kerékbe töri Garcia Lorca dús poézisét, az is lehetetlen, amikor egy agg favágó recitálja a Hold gyönyörûséges textusát.
A tánc, a mozgások a környezet és a násznép esetében maradéktalanul hatásos, a koreográfia most is találóan innovatív, eredetiségében különleges. Az együttes összpontosított energiákkal mûködik, a tánckar lányai még szépen is beszélnek.
Varga Mária már az elsõ jelenetben letaglózó orgánummal, támadhatatlan hitelességgel indítja felejthetetlen alakítását. Sztentori hangon leckézteti Krisztik Csabá-t, aki a szabadulni vágyó fiú figuráját szuggesztív színészi eszközökkel hozza, csupán fojtott gesztusaiban használva mozgásmûvészeti arzenálját. Kiválóak a családtagok, Radnay Csilla szorongásba tépett felesége, a Cselédasszony Kádas József, Andrássy Máté Szomszédasszonya, a karakteres Apa, Sághy Tamás és kiemelkedõ Pallag Márton Anyós-ként. Hegymegi Máté groteszk lova, Horkay Barnabás favágó-etûdje szép munka.
Elfogadhatóan szól a zongorán a Gomez románc, Granados X. tánca, de bizony Albeniz híres Asturias-a súlyos hang- és ritmikai hibákkal terhes. Mégis avatottabb elõadó kellene, ezen az sem változtat, hogy a Nagy Norbert a koldusasszony képében igazán kitûnõ. Szerencsére az üldözés veszett száguldása eltereli a figyelmet, ahogy a háttér-mozgások, térbeli változások sok mindent kreatívan ellensúlyoznak.
Amiért érdemes, amiért feltétlenül: Varga Mária a vérbosszút szomjazó, fiát féltõ örök Anya, tragikus vergõdése a szélsõséges érzelmek kereszttüzében, bazaltsúlyú, emblematikus alak, sötét onyxgyémántként izzó memento mori az események gyújtópontjában. Létezése egymagában felülírja az elõadás esetlegességeit, végzetes árnyként tompítja az estélyiruhás elegancia felszínes fényeit.