Veled, Uram!

rockopera, 2 felvonás, magyar, 2012.

Értékelés:

12 szavazatból
Szerinted?

Először mutatja be kőszínház a méltán híres szerzőpáros shakespeare-i királydrámákhoz hasonlítható művét, ezt a nagyon izgalmas, emberi konfliktusokban gazdag rockoperát, amely "... nem az István, a király folytatása, inkább a téma [...] államalapító uralkodónk életének-munkásságának [...] lezáró része. Éreztük már évekkel ezelőtt: az István darab önként kínálja magát, hogy idővel megválaszoljuk az ott nyitva maradt kérdéseket. Persze nem a saját kútfőnkből, hanem a történelmi összefüggések segítségével, amelyek hűségére akkor is vigyáztunk, amikor teret engedtünk az alkotói szabadságnak." - jellemzi alkotását a zeneszerző. Utódlási harc izgalmas drámája a darab - amely István király uralkodásának utolsó évéiről szól - olyan, meg nem fejtett rejtélyek nyomába kalauzolja a nézőt, mint például István király egyetlen fiának, trónörökösének, Imre hercegnek máig tisztázatlan, csak a krónikákból ismert halála, amelyet értelemszerűen utódlási harc követ. A háttérben és a nyilvánosság színpadán ármánykodás, cselszövés, kényszerű paktumkötés húzódik. Mindez mit jelent ma? Kicsit azt mutatja számunkra, hogy a helyzet akkor sem volt más, mint az azt követő "zivataros" századokban...
A történelem fintora, hogy István unokatestvérének, egyben vetélytársának a hatalomból való félreállítása és megvakíttatása után pont Vászoly fiaiból kerülnek ki az interregnum utáni Árpád-házi királyok.
A darab ősbemutatója óta eltelt több mint tíz év. Szörényi Levente és Bródy János Kerényi Miklós Gábor kérésére készített új változatot, amelybe négy új dal került, és teljesen filmszerű-jelleget kapott a rockopera. Szörényi munkája már-már Wagner operáit jellemző nagyszabású zenedramaturgia, pontosan ábrázolja a lélektani folyamatokat, és tulajdonképpen ez az a remekmű, ami az Árpád népe előfutáraként felöleli a zeneszerző egész életművét.
Különleges pillanat egy színház életében, amikor a nagy elődök, a nagy utódok és az ifjú tehetségek, azaz három generáció játszhat-énekelhet együtt egy színpadon, Önöknek, Önökért, s azért, hogy magyar történelmünk egy parányi, de sorsfordító szeletét mindenkihez eljuttassák.

A(z) Budapesti Operettszínház előadása

Bemutató időpontja:

2012. március 30., Budapesti Operettszínház

Stáblista

Hozzászólások

8/10
surviver 2013 ápr. 16. - 13:31:21 8/10 Előzmény audiofilé
Kíváncsi voltam a kritikák után az elõadásra és bevallom, kellemes csalódás.
Minden a helyén van, kiváló zene, táncosok, magával ragadó történet.
audiofilé 2012 máj. 08. - 19:05:51
Tegnap, május 05-én néztem meg elõször a darabot.
Minden elismerésem a mûvészeké, akik létrehozták a darabot, és ilyen kiváló színvonalon bemutatták nekünk. Mert azzal nem volt baj.
Csatlakozom az elõzõ hozzászólóhoz. Nagyon izzadtság szagú volt az egész. Valószínûleg mindenáron meg kellett írni, a kényszerûség rányomta a bélyegét. A zeneszerzõ Szörényi Leventét jobban szerettem politizáló zenésznek, mint zenélõ politikusnak. Ez utóbbitól hallhattunk egy nagyon méltatlan darabot.
De a végsõ ítéletet úgyis a közönség mondja ki, na meg azok, akik megveszik a zenét.
2/10
sonka 2012 márc. 31. - 00:50:39 2/10
Háááát?!!! (Háttal nem kezdünk magyar mondatot, TE!)

Nem is tudom... Mit is láttam ma? Egy új magyar rockoperát. Egy politikai kiállást.

Eddig nincs is baj. A közönségnek tetszett, felálva tapsoltak. Minden rendben...

...lenne. Ha nem egy feleslegesen túlcsicsázott, ízléstelen díszletek elõtt eljátszott, zenei giccshalmaznak örült volna a közönség. Ez lesz az új magyaz színházi színvonal (irányvonal)?? A szellemi nyomor kezdetében éreztem magamat. Gyorsan abbahagyom a színházba járást. Szégyeltem magamat Bródy János helyében is. Többre tartottam eddig õt.