Minden egyfelé tart ebben a rengeteg műfaji és tartalmi elemből összeszőtt produkcióban. Nyomokban fellelhető benne a 19. század végi korai abszurd dráma, Alfred Jarry Übü királya, a Dél Afrikában 1996-ban felállított Igazság és Megbékélés Bizottság előtt a 60-as, 70-es és 80-as évek politikai indíttatású törvénysértéseinek tettesei által tett beismerő vallomások részletei, töredékek az áldozatok beszámolóiból, William Kentridge animált rajzai, fényképek és mozgófilmek, kegyetlenség, fájdalmas irónia... Bűnök és bűnhődések...
Übü az amnesztia reményében udvari bolondként táncol és énekel felesége, a birtokos Big Mama Africa árnyékában, akinek minden rezdülését emblematikus jellegű, "autokrata marionettek" kísérík. A három mítikus testőr pedig nem más, mint Cerberus, Hádész és egy krokodil, aki mohón felfalja az okirati bizonyítékokat...
A dél-afrikai Handspring Puppet Company 1985 óta foglalkozik felnőtteknek szóló bábszínházzal. Munkásságukat jellemzi, hogy a bábozást sokféle szemszögből közelítik meg, kihasználva a műfaj adta kísérletezési lehetőségeket. 1992 óta a társulat több dél-afrikai művésszel dolgozott együtt, többek között William Kentridge-zsel, aki kézi rajzra épülő filmjeivel vált a világ egyik legelismertebb kortárs művészévé, és akit 2009-ben a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt. A társulat 2011-ben a Woyczek előadásával mutatkozott be a Trafóban. A közös munka harmadik, 1997-ben megszületett nagy sikerű eredményét, az Übüt tavaly újították fel és a világ számos országában turnéztak már az előadással.
A(z) Trafó előadása
Hozzászólások