Haydn (1732-1809) az Esterházy hercegek szolgálatában töltött több évtizedes munkássága alatt közel két tucat operát komponált. A kismartoni kastélyban ugyanis gyakoriak voltak az ünnepségek, és ezekre az alkalmakra leginkább operaelőadással készültek a vendéglátók. A klasszicizmus idejére a korábban vezető operai műfajjal, a komoly operával (opera seria) szemben a vígopera (opera buffa) vált népszerűvé, melyben az áriák mellett a duettek és még nagyobb formációk (tercett, kvartett, kvintett) szerepeltetése tette izgalmassá az előadást. Ez a műfaj kedvezett leginkább a klasszikus zenei nyelv mozgékonyságának, játékosságának, amely Haydn zenéjét is jellemzi. A zeneszerző sajátos, egyedi zenei nyelvezetével, igényességével, motívumgazdagságával a bécsi klasszicista szerkesztési technika első mesterévé vált. A most bemutatásra kerülő művek közül az Aki hűtlen, pórul jár (eredeti címén: L'infedelta delusa) című vígoperát először 1773-ban, Eszterházán állították színpadra. Ebben a darabban jól megfigyelhető Haydn humorral átszőtt zenei stílusa, csakúgy, mint az 1777-es Élet a Holdon (eredeti címén: Il mondo della luna) című vígoperában. Az 1782-es Orlando (eredeti címén: Orlando Paladino) hősi tragikomédia, melyet Mozart "Don Giovanni"-jának előfutáraként is szoktak emlegetni, és amely sajátosan ötvözi a heroikus és komikus elemeket. Ez a mű volt Haydn legnépszerűbb operája. A hűség jutalma (eredeti címén: La fedelta premiata) 1780-ban szintén Eszterházán debütált. A drámai és vígjátéki elemeket vegyítő opera Haydn második legtöbbet előadott színpadi műve volt Magyarországon, mely változatos áriáinak köszönhetően bőséges lehetőséget ad az énekművészek számára tehetségük kibontakoztatására is.
Az operavizsga programja:
Aki hűtlen pórul jár
Orlando
Élet a holdon
A hűség jutalma
A(z) Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem előadása
Hozzászólások