Koldusopera

színmű, magyar, 2015.

Értékelés:

13 szavazatból
Szerinted?

Mi egy bankrablás egy bankalapításhoz képest? - kérdezi Bicska Maxi a Koldusopera végén; és valóban, ma már tudjuk, hogy amit Bicska Maxi és alvilági barátai csinálnak, semmiség ahhoz képest, amit az igazi nagyhalak, a bankok és a nagyvállalkozók művelnek. Hiszen a bankrabló csak egyszer üríti ki a széfet, a bank viszont rendszeresen fosztogatja az embereket...

Szerelem, árulás, koldusmaffia, hatalom, korrupció és persze sok humor - akár a legjobb mai hollywoodi forgatókönyvben, pedig ezt Bertolt Brecht írta 1928-ban, minden idők egyik legszenvedélyesebb és legvonzóbb darabjában. Nem csoda, hogy a Koldusopera pillanatok alatt világsiker lett, köszönhetően Kurt Weill elsöprő zenéjének is. Ez a mű nemcsak kiállta az idő próbáját, de ma még talán aktuálisabb, mint valaha.

Színikritikusok díja 2015 - A legjobb zenés/szórakoztató előadás

A(z) Vígszínház előadása

Bemutató időpontja:

2015. március 14., Vígszínház

Stáblista

Hozzászólások

vilma.b 2016 máj. 05. - 01:00:58
Elég hosszú:

Elsõsorban meg szeretném említeni, hogy nem olvastam semmilyen korelõzményt, hogy mi alapján készült el a színdarab , stb.
így, mint laikus és mûveletlen nézõ tudok véleményt alkotni. Viszonyítási alapom sincs, hogy összehasonlítsam ezt az elõadást, és rendezést más koldusoperás elõadásokkal, és különösebben magasztos elvárásaim sem voltak a darabbal kapcsolatban. (Persze utána olvastam a storynak és a közönség véleményeknek, így valamiféle rálátásom volt az egészre).

szóval, mint amatõr - és mûveletlen "kritikus", úgy összességében tetszett a darab.
Picit hosszú volt, és elég meleg volt a teremben, így néha-néha éreztem, hogy a közönség a maga módján mocorog egy-egy résznél, hol már lankadt a figyelem. Ilyenkor (mintha tudta volna a rendezõ, hogy mikor vannak ezek a holtpontok) valamiféle interaktivitás történt(a folyosón elsétáltak a színészek), vagy történt valami vicces a színpadon

Ami nagyon tetszett, hogy tényleg színház "szaga" volt az egésznek. Nem csak a színpadon álltak és szerepeltek a színészek, hanem elsétáltak a nézõtéren, néha-néha megszólítottak minket. Lehetett érezni a füstgép szagát, a cigarettáét, ha rágyújtottak, és azt éreztem, hogy valóban egy másik világba csöppentem
Az is tetszett benne, hogy akárhányszor elragadott volna a darab, egy-egy "geg" erejéig a rendezõ visszahúzott a valóságba, és jelezte, hogy egy színházi darabot nézünk (nem spoilerezek), de mókás volt, mikor a "backstage-bõl" az színházi háttérmunkás elõjött és.... :)



Inkább musical-nek mondanám a darabot, mint "hagyományos" színdarabnak, mert elég sok éneklõs rész volt benne. Magyarul énekeltek, legtöbbször érthetõ volt minden, zenei érzékem nincs, így fogalmam sincs, hogy ki mennyire énekelt jól.
A hangeffektek találóak voltak, és mindig nagyon pontosak. A zenék tetszettek, a zenekar elég jól "tolta".


Olvastam mások véleményét a mûvel kapcsolatban, és vannak dolgok amikkel egyetértek. Volt benne néhány olyan jelenet/rész, ami zavarba-ejtõ volt, már-már provokatív. Kicsit szemérmesebbeknél valószínûleg kiverte volna a biztosítékot..
én is kicsit ledöbbentem (nem volt igazi szex, de hát na!) és volt benne egy kis erõszak is (ami nyilván kihagyhatatlan).


A story érthetõ volt teljesen. Nem volt gond a megértésével (vannak darabok, ahol rendesen káosz uralkodik, hogy "akkor most ki -kicsoda" - legalábbis nálam). A díszlet elég minimál volt, nem arra mentek, hogy az vigye a darabot. Nem is történt különösebben díszlet csere, valószínûleg okkal, de így sem jelentett gondot, hogy melyik jelenet hol játszódik (lakás, rendõrség, börtön, stb)


A darab nyelvezete szerintem helytálló volt. A szóhasználatok, és kifejezések teljesen beleillettek a szereplõk életébe (gengszer gengszteres beszélt, és nem úgy, mint egy orvos). Voltak benne csúnya szavak (fasz, kurva, ribanc, stb), amik nálam súrolták a "túl sok" és "még belefér" határt. Ezek amúgy legtöbbször humoros szövegkontextusban jelentek meg.


Politikai vonatkoztatásokat én személy szerint nem láttam annyira bele, mint amiket olvastam a neten (többek között: itt). Valószínû azért, mert én nem úgy néztem a darabot, mint aki ilyeneket bele akar látni.
Persze a vége felé van néhány monológ, amiket szerintem mindenki felfog, de hogy ki mit és milyen mögöttes dolgot lát bele, az szerintem egyén függõ inkább.


A színészek játéka jó volt, a szereposztás is szerintem rendben volt.
Végszóként: Nekem tetszett a darab, voltak benne humoros részek, a sztori teljesen lineáris volt - és érthetõ. Néhol magával ragadott, és mégis a földön tartott azzal, hogy a rendezõ éreztette velem - a Nézõvel, hogy egy színházban vagyunk, és egy színdarabot nézünk, amit nem kell túl komolyan venni. Szórakoztató és kellemes kikapcsolódás, egyfajta musicales paródia ötvözve provokatívabb jelenetekkel.
vilma.b 2016 máj. 05. - 00:47:01
aaa
9/10
Sophie_Western 2016 jan. 13. - 10:41:57 9/10
Lehetett volna rövidebb, de szórakoztató, élvezhetõ elõadás. És most már tudjuk, mi az a brechti elidegenítõ színház.
szonya1 2015 máj. 24. - 14:20:38
Üdv, ED! :) Köszi, minden rendben velem, csak eléggé elfoglalt vagyok még mostanában is.

A Földrengés az Albee-tól függetlenül került a jövõ évi tervbe. Liz T. utódaként Börcsök Enikõ is szóba jöhet. Felmerült a közelmúltban, hogy egy másik játszóhelyen õ lenne Martha, ki tudja, lehet, hogy onnan jött az ötlet, hogy bemutassák a Pesti Színházban.

A következõ évad nem éppen zökkenõmentesen indul a Vígszínházban, elég sok színész tervezi (fõleg férfiak), hogy más színházhoz szerzõdnek vagy szabadúszók lesznek. Ez nyilván nem könnyíti meg a tervezést.
offtopic
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:27:47
Semelyik színházban nincs "minden" rendben. Ahogy gyerekkoromban otthon hallottam: "...végén csattan az ostor, a színház nem kolostor!"...ennek a rigmusnak állítólag van egy csúnyább változata is, de én ezt ismerem. Nekem ez azt jelenti h a színház (is) "veszélyes üzem", ahol bizony nincs mindig minden rendben. Valszeg a "kolostorban" sem, csak onnan kevesebb hír szivárog ki, oda kevesebben járnak és oda kevesebben figyelnek, a színházra/ba viszont szerencsére még odafigyelnek és járnak is = ezért jobban látszanak-hallatszanak az esetleges "üzemzavarok".
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:20:49
Neked is (Bernhardiban), Szonyának is megírtam, miért csúszhat a Fejes sztem. Albee is lehet h egyeztetési problémák miatt marad el/halasztódik. Az angol újdonság akár még érdekes(ebb) is lehet, az Albee-"csontot" úgyis sokszor, sok helyen (le)rágják...
Eszenyi: biztos vagyok benne h marad ideje a Szt István körútra (és a Váci utcára) is :-)
Khellék pedig sok helyen fontos kellék(ek) :-) bocs a szóviccért, biztosan mások is elsütik, gyarló vagyok.
Edmond Dantes 2015 máj. 24. - 12:11:57
Kedves szonya, welcome back ismét :-) remélem jól vagy, csak errefelé megritkultál :-(

Vígmajálison csak "átfutottam", szórólapot nem is láttam, csak az online "felületet", de tényleg, mintha pár hete az egyik elõadás (Julius Caesar? Koldusopera?) elõtt még "kitáblázták" volna az Albee-t = a foyerban széthintett kartontáblákra írták ki a jövõ évad várható premierjeit. Fölteszem, Eszenyi (és talán Stohl?) játszotta volna a "fõházaspárt". Talán ahelyett (is) lesz az angol újdonság. Stohlról uazt írtam a Bernhardi-ügy topikban mint te ld ott: "Stohl (akit igen nagyra tartok) sztem már kissé koros lett volna a szerephez."
szonya1 2015 máj. 23. - 21:15:49
Bocs, az elõbb pontatlanul fogalmaztam, Khell többször is dolgozott már ott, csak a jelenleg futó darabok közül háromban volt õ a díszlettervezõ. De tekintve, hogy elég hosszú a repertoáron lévõ elõadások listája, ez akkor sem sok szerintem.
szonya1 2015 máj. 23. - 21:09:40
Albee darabját még a Vígmajálison is meghirdette Eszenyi, de arról ott sem volt szó, hogy ki rendezné, ez az infó a szórólapjukból is hiányzik. Az összes többi új bemutató esetében lehet tudni, hogy kik rendezik õket. Ezután azonban a Vígszínház honlapjáról teljesen eltûnt ez a darab a jövõ évi tervbõl.

A Jó estét nyár próbáit már elkezdték Stohllal, júniusra be is terveztek két elõadást, de Stohl végül visszaadta a szerepet. Pontosan nem tudni mi történt, de könnyen lehet, hogy már túl idõsnek érezte magát a Fiú szerepére. Helyette Wunderlich József fog játszani, akit azt hiszem, le is szerzõdtettek a színházhoz.

Khell Csörsz eddig háromszor dolgozott a Vígszínházban. Ez talán nem olyan sok.
offtopic
Edmond Dantes 2015 máj. 23. - 16:19:18
off
Tényleg csak pár korrekció.

Többször írtam már: nem vagyok Mohácsi-fan. Imént írtam be Buborékok-topikba, amit õ rendezett, ld.ott. Napi aktuál abban alig, kilóra viszont a produkció sok. Istenítélet: meglátjuk, mit kezd vele. Színpadon sosem láttam, csak a filmet: http://www.port.hu/a_salemi_boszorkanyok_the_crucible/pls/w/films.film_page?i_film_id=2162

Khell(ék) évtizedek óta alkotótársa(i) rendezõknek, Ascherrel az élen. Mit csinál(nak) Khell(ék) a Vígben?

Földrengés: benézted! Írója: http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Bartlett_%28playwright%29 nem türkmén, a darab ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquakes_in_London nem hangzik elsõre rosszul és keleti nyitás ide vagy oda, jó (lenne) végre jó kortárs "nyugati" darabokat látni :-)

wikipédia: "A velencei kalmár Shylockja egy bosszúálló zsidó pénzkölcsönzõ portréja; bár a komédia korabeli nézeteket tükröz, ma már gyakran sértõ hatást vált ki a modern hallgatóságban." Idézet vége. Ez a mû Shakespeare antiszemita "gyöngyszemének" számít. Ennyit a sajnálkozásról...

Albee-t viszont nem látok a bemutatók között.
Összes hozzászólás