Bartók Béla egyetlen operája egy prózai prológussal kezdődik, melyet a partitúra szerint egy Regös névvel megjelölt szereplő mond el. Kétségkívül érdekes szerzői döntés, hogy zenei kíséret nélküli, öt versszakból álló, filozofikus regös énekkel szólítja meg egy, Judit és a Kékszakállú történetén kívül álló szereplő az opera közönségét, hogy a mű mondanivalóját és hangulatát megelőlegezze, megalapozza. Sok rendezés el is hagyja a prológot, holott a bevezető szerves részét képezi a darabnak.
Az Operaház felkérésére épp Balázs Béla e különös bevezető szövege képezi Madarász Iván ötödik operájának alapját. A Kékszakállú100 második estéjén, a Nagy Viktor által 1993-ban rendezett Kékszakállú-előadás előtt kerül sor a Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas zeneszerző legújabb művének ősbemutatójára.
Hozzászólások