Hamlet, dán királyfi

dráma, magyar, 2004.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

"Létezik -e sors? Létezik -e egyén? És e kettő összefüggésében létezik -e akarat? Van -e saját életünk,melyről ezernyi hatás,nevelés,tapasztalás útján valahogyan mégis létrejött,így-úgy megszilárdult személyiségünk ítélni tud,vagy marad az ostoba mókuskerék? Van -e SAJÁT élet,kérdezem én újra,van-e élet EGYÁLTALÁN?
Előadásunkban megjelenik Wittenberga (legalább tíz percre): hogyan élt,mivel múlatta ott az időt Hamlet dán királyfi,akart-e hazajöni a szittya dánok közé vagy sem? Aztán egy szomorú családi esemény okán mégis hazakényszerül a 22.századi szellem és öröm magasából a 16.század rögvalóságába. Sok-sok jól ismert arc - még a gyermekkor ködéből. Vajon több emléke, élménye fűződik-e mondjuk Poloniushoz, mint a szegény Yorickhoz? Aztán meg van itt egy nő, akit majd - azt gondolták - elvesz egyszer, volt is valami vele, de mikor már, az ég szerelmére? És aztán a bosszú... Vérben van, meg kell tenni, meg is akarja tenni egy olyan valaki, aki viszont már rég nem erről szól, és aki erre lassan maga is rájön. Lehet-e ÉN a világban, ilyen körülmények között? Dönthet-e így is, úgy is, ha tisztességes akar maradni, vagy csupán egyetlen út létezik:az ősöké, amit folytatni kell?

Az előadás helyszínei - a zsámbéki rakétabázis bunkerei, ebédlői, dombjai, ligetei - Dánia és Wittenberga. Az első részben részletek hangzanak el németül a "Trainspotting" Hans Castorph (a Volksbühne igazgatója és rendezője) által írott színpadi változatából.

(Jámbor József)

A(z) Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista

Hozzászólások

FElepHánt 2010 máj. 23. - 12:42:18
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál-------------- www.toptipp.hu---------------------- HAMLET---------------------- Jámbor József------------------------ Zsámbék 2004 ---- Jámbor József-nek nincs társulata, csak többszörös változtatással sikerül összehozni ezt az alkalmit is. Kevés a próbaidõ, mûszaki aladályok garmadájával kell hadakozni és még baleset, háttértragédia is sujtja az alkalmi produkciót. Mégis: igazi színház, különleges élmény és egy késõbbi nagy elõadás ígérete születik a RakétaBázison. Jámbor József, tér-álmodó és kellékvirtuóz, bejátssza a végzetet visszhangzó betonsilók mélyét és magasát, a lánctalpakhoz szokott padlaton autók cikáznak, a pilléreken PVC- csövek kúsznak, a falakon fóliadrapériák. Napjaink talmi tükörcserepei, az Idõ groteszk klaviatúrája, csupa mesterséges vacak, a mûanyagok szégyenteli örökkévalósága. Félelmetes játéktér, grandiózus terep a csatázó szenvedélynek,--- amely képtelen megjelenni. A Szellem alant jár, a játék is: hol van Hamlet, hol a királyi dán ?!? Sajnos, Bertók Lajos csak alkatilag, képességeiben hõs, valami elnagyolt izgága sietség, a következetlen szövegmondás, a külsõséges gyorsaság torzóvá rémíti az elképzelést. Értékelhetetlen a királyi pár: a körülmények ismeretében Margittay Ági és Bíró József hõsies helytállását kell dicsérnünk. De azután belép Polonius: Derzsi János, aki rövid szerepében páratlanul hiteles, Tóth Jocó Színészkirályként adja az ezerarcú virtuóz SzínészJocót és beindul a cselekmény, a környezet erõvonalai mentén izzik fel a dráma. Az elsõ nagyjelenet a Laertes-Ophélia-Polonius trió búcsúképe, ütések, ölelések, szavak és jótanácsok heves villogása, színészi- rendezõi bravúr ! Begurul Lakner bácsi gyermektruppja, Jéger Janka pedo-dominaként bravúrosan debütál, Ophélia annyiszor kórtani esetté gyalázott monológját pedig Szoták Andrea hitelesíti némaságában szuggesztív, szavaiban szédítõ tudattalan energiákat mozgósító, visszafogottságában döbbenetes erejû játékával. Keresztes Tamás Laertesze már a királyi számonkérés kamaszos hevességével és a temetõi dulakodás szertelen akrobatikájával meghódít, a vívójelenet szó szerinti forgatagában aztán mindannyiunkra zúdítja káprázatos tehetségének vulkánikus kitöréseit. Jóízûen bumfordi Osrickjával Vásárí József biciklizésben, komikumban egyaránt kiváló. Maday Gábor nemcsak a zárójelenetben áll a darab tengelyében, létezésének súlya, jelenlétének ereje, hangjának árnyalt nyúgalma végig a kaotikus létezés ellenpontjává nõ. Reveláció Jéger Zsombor, aki méltán orozza el a Színészkirály rizsáját, olyan pudingot fõz belõle, hogy a nagyérdemû és a társulat egyaránt bámulva élvezi a gyermektehetség gyönyörû csodáját. Még a kiköpött norvég Halmi Gábor is csak ájultan lesi a norvég jambusait magától értetõdöen szinkrontolmácsoló színészpalántától. Itt a Hatos Rakéta Hangárnál igazán korszerû, ötletben és értelmezésben gazdag Hamlet született. Tér, látvány, tempó, mozgás: nagyszerû rendezõi elképzelés, - érdemes lenne hozzá teljes értékû együttest, próbaidõt és persze mindig is esõmentes Jó Idõt adni... Mert Hamletünk gyõzött a nemzetközi párviadalban, mindennek ellenére, - de mikor tanulunk már végre valamit is mindebbõl ?