Chioggiai csetepaté

komédia, 2 felvonás, magyar, 2015.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Carlo Goldoni, a komédia nagymestere, az egyik legtöbbet játszott színpadi szerző. Hogy miben rejlik töretlen sikere? Leginkább talán abban, hogy Goldoni tökéletesen ismeri az embert; a ravasz és nagyhangú, szenvedélyes és lusta, bölcs vagy éppen furfangra mindig kész embert. És tökéletesen ismeri a vígjátéki trükköket is, azokat a trükköket, amiket nagyrészt épp ő maga kísérletezett ki velencei boszorkánykonyhájában. Goldoni csúcsra járatja a komédia gépezetét: pletykák, nagy viták és kupánverések, félreértések, becsapások, vérbő helyzet- és jellemkomikum, csattanós felismerés a legváratlanabb pillanatban, szerelmi csatározások - hogy a néző csak kapkodja a fejét.

A történet szerint egy Velence melletti kis halászfalu terecskéjén csipkeverő lányok-asszonyok ugranak egymásnak - de a szó szoros értelmében! -, mire nemsokára a férfiak is bekapcsolódnak a veszekedésbe. Családok közti vitáról van szó, amelyhez itt elég egyetlen szikra, és rögvest fellángol a mindent és mindenkit elsöprő csetepaté. Szitkok - no meg egyéb dolgok - repkednek egymás felé, mire a kibogozhatatlannak tűnő jogi és szerelmi perpatvar behálózza egész Chioggiát. Vajon sikerül-e elcsitítani a kedélyeket, és egymáshoz édesgetni a szerelmeseket?

Súlyos, emberi sorsokról döntő kérdések ezek, mégis természetes könnyedséggel simulnak bele a halászfalu mindennapjaiba. És ez is a szerző erénye: harsány komédiáiból bölcs nagyvonalúság és báj sugárzik, mégpedig egyszerűen azért, mert Goldoni nemcsak ismeri és érti, hanem - ami a legfontosabb! - feltétel nélkül szereti egyszerű és gyarló, de pont ezek miatt végtelenül emberi szereplőit.

A(z) Magyar Színház előadása

Bemutató időpontja:

2015. október 16., Magyar Színház

Stáblista

Hozzászólások

9/10
FElepHánt 2015 okt. 20. - 12:54:01 9/10
Nagyra nyitják cserfes szájukat a chioggiai lányok, asszonyok, s már az elsõ képben parázs
verekedést provokálnak. Vivaldi zenéjére, Frank Róbert mozgalmas koreográfiájára csap-
nak össze, igaz örömünkre elõre jelezve a stilizált játékmód groteszk humorát. Pasqua és
Libera asszony, Tóth Éva és Juhász Róza vaskos felütésként ütik meg a jól odamondogató
velencei hangot, a férfinemet még egyedül képviselõ Takács Géza Toffolója, bizony alig
állja a sarat. De a színteret határoló vitorlák végre a távoli tengeren is feltûnnek, Gémes
Antos szárnyaló "O sole mio"-jára négy délceg emberrel besuhan a halászbárka.
A tekintélyes Gáspár Tibor próbál rendet tenni, ám a virgonc pletykák nyomán csak foko-
zódik a féltékeny zûrzavar. A legények, élükön Horváth Illés Beppéjével késsel-villával ker-
getik egymást, Kéri Kitty avatott rendezése mesterien tartja kordában a száguldó indu-
latokat. Kidolgozott szituációk, nagyszerûen formált karakterek fémjelzik mestermunkáját,
a fergeteges iramban is hajszálpontosan illeszkednek gesztusok. Berzsenyi Krisztina min-
jelmezben mutat ötletes eredetiséget, díszletében pedig még Velence piedesztálon állon-
gó szárnyas oroszlánja is megtanul röpülni.
A vendégcsapatot erõsíti Rajkai Zoltán, elegánsan bíráskodó ügyészét majdnem elsodorja
a szenvedélyes forgatag, Eperjes Károly viszont, régi bevált emblematikus alapfigurájával,
sikeresen lubickol a mediterrán temperamentum szilaj áramában. És azok a tündéri lányok!
Soltész Bözse elementáris humora, a Gémes Antos-sal pompásan fuzionáló, fanyar eleven-
ségû Balsai Móni, meg a sugárzó vitalitású, sziporkázó kvalitásokat mutató Gáspár Kata!!!
A rendkívüli mozgékonyságú Takács Gézá-ra alaposan rájár a rúd, heveny életképessége
végül mégis révbe juttatja.
Ágoston Péter tébláboló Tökárusként kezdi, villanásnyi epizódokban emlékezetes, hogy a
végén megérdemelt angyalszárnyakon emelkedjen a fényeskék egekbe. Kéri Kitty buda-
pesti bemutatkozása nagyszerû rendezõi diadal, az új utakra lépõ Magyar Színház elsõ
vígjátéka vitathatatlan szakmai-, és óriási ovációval igazolt közönségsiker!