10

előadás, 2018.

Következő előadás

2024. november 21. (csütörtök) 19:00 Radnóti Színház 1065 Budapest, VI. kerület, Nagymező utca 11.

Értékelés:

37 szavazatból
Szerinted?

Következő előadás

2024. november 21. (csütörtök) 19:00 Radnóti Színház 1065 Budapest, VI. kerület, Nagymező utca 11.

 Bánya-trilógiával híressé vált erdélyi drámaíró, Székely Csaba legújabb színdarabját a tízparancsolat ihlette, amelyet a Radnóti Színházban láthat először a közönség. A 10 tíz magányos ember történetét meséli el úgy, hogy – akárcsak egy bűnügyi sorozatban –, fokozatosan bomlanak ki egymáshoz fűződő viszonyaik, lassan tárulnak fel egymás sorsát keresztező életútjaik. Mind a tízen megszegnek egy bibliai parancsolatot, elkövetnek valamilyen bűnt. De vajon mindenki bűnös, aki bűnt követ el? Székely Csabát sokan a „magyar Martin McDonaghként” emlegetik, és ebben a művében sem hazudtolja meg önmagát: a súlyos kérdéseket a rá jellemző fekete humorral ragadja meg, tragikus és groteszk helyzeteket vonultatva fel.

Székely Csaba drámaíróként először 2011-ben, a POSZT Nyílt Fórum programjában tűnt fel, ahol Bányavirág című színdarabjáért a Színházi Dramaturgok Céhe neki ítélte oda a Vilmos-díjat. Pályája azóta töretlenül ível felfelé. Darabjait számos magyar színház bemutatta, ő pedig háromszor nyerte el a Színikritikusok díját a legjobb új magyar drámáért.

„Kíváncsi voltam, hogyan állunk ma a keresztény erkölcsi törvényekkel, főleg, amikor kénytelenek vagyunk megszegni őket. Ezért olyan élethelyzeteket, sorsokat igyekeztem bemutatni, ahol az emberek, akár önhibájukon kívül, vagy mert választás elé kerülnek, megszegik valamelyik parancsolatot. A néző pedig eldöntheti, hogy ez bűn-e, elítélendő-e.”
Székely Csaba

„A próbafolyamatot úgy képzelem el, hogy a színészekkel elmerülünk ebben a témában, kifaggatjuk egymást, személyessé tesszük egymás számára a darabot. Ezt az önmagunkban való elmélyülést meg kell tennünk. Én magamnak is tartozom ezzel, hiszen csak akkor válik majd a néző számára is személyessé az előadás, ha magunk is levetkőzünk. Ha válaszolunk arra, hogy meg tudok-e felelni legalább egy parancsolatnak. Vagy háromnak. Megvizsgáltam, nem állok valami jól. Sem én, sem mi.”
Sebestyén Aba

A(z) Radnóti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2018. december 22., Radnóti Színház

Stáblista

Színházi műsorok

nov. 21.
  • 19:00
dec. 27.
  • 10:00

Hozzászólások

10/10
kiskiss 2022 ápr. 18. - 08:31:51 10/10
Két napja láttam, de még mindig erősen bennem van, még mindig a mondandóján pörgök. Súlyos, nehéz darab de hát az ilyenek kellenek, hogy az ember ember maradjon, ahogy mondani szoktam, ezek a darabok a jó úton tartók, muszáj őket megnézni, hogy véletlenül se veszítsünk irányt. Minimalista, ám mindent tökéletesen kiszolgáló díszlet, remek rendezés, izgalmas megoldások a színpadon. A forgatókönyv is jó, bár némileg túlbonyolított. Az élő zenei közreműködés zseniális. A színészek pedig egytől egyig remekelnek.
Csak ne lenne ez a Radnóti nézőtér ennyire szűk és kényelmetlen....
8/10
A Jobbik Részem 2022 ápr. 04. - 19:08:04 8/10
Székely Csaba és a darab 10/10. A rendező úr szerintem elfelejtette hangsúlyozni, hogy ez úgy magyar történet, hogy Erdélyben játszódik. Szerintem Székely Csaba ezt a darabot ironikusabbra írta. A rendezés illetve a rendezés irányultsága nem tetszett: az nekem csak 6/10. Sajnos a színészek sem egyenletesek, ebben is nagy az ingadozás. A női szekció többsége (Sodró Eliza, Tóth Ildi és Kováts Adél) 10/10. A többiek valahol 6/10 és 9/10 között. A darab annyira jó, hogy elfedi az előadás gyengeségeit.
10/10
6msha 2020 márc. 08. - 00:57:21 10/10
Hosszan maradandó előadás.
7/10
iustitia6605 2020 febr. 03. - 11:40:42 7/10
Nagyon erdekes es gondolat ebreszto eloadas, mindenkeppen erdemes megnezni, de ugyanakkor szerintem tobb gyengesege is van. A tizparancsolathoz fuzodoen tiz kulon reszben tiz kulonbozo ember intrikaltan osszefuggo sorsaval ismerkedunk meg. A jelenetek erdekesek, a szineszek kitunoek, es az osszefuggesek lassan bontakoznak ki mint egy jol megirt krimiben. Minden szereplo megszeg valamilyen parancsolatot (amit gondolom mi is mindannyian es rendszeresen megteszunk!). A problema egyreszt az hogy a karakterek igy csak epizodikusan, szetforgacsoltan es reszenkent tarulnak fel, es igy a nezoben nem alakul ki egy eros azonosulas veluk. A dramat inkabb az osszeszovodo cselekmeny, mint a szereplok jelleme es belso motivacioi fogjak ossze. Bar az ugyesen megirt cselekmeny vegig lekoti az embert, a darab utan felmerul a kerdes: vegul is, mirol szolt ez, mi a mondanivalo? Az banalis igazsag hogy a tizparancsolat nem ad egy hasznalhato es eletszeru erkolcsi strukturat, hiszen minden parancsolat alol vannak moralisan elfogadhato kivetelek, tehat vegulis megis mindenkinek maganak kell eldonteni mi a megengedheto egy adott helyzetben. Az is igaz hogy az emberek eletutjat, valasztasait e eredmenyeit hihetelen mertekben befolyasolja a kiszamithatatlan veletlen, masoktol valo fuggesunk, es cselekedeteink elore nem lathato kovetkezmenyei. De hat ezt eddig is tudtuk… Bar a karakterek mind gyarlok es esendoek, megiscsak villanasokban ismerjuk fel magunkat bennuk, de nem igazan alakul ki identifikacio es azonosulas, vagyis nem igazan erdekel minket hogy mi is tortenik veluk azon kivul hogy kivolrol nezzuk oket. Az igazan jo szinhazban a jellemek belso dinamikaja koti le az erdeklodesunket, itt inkabb a mozaikszeru esemenyek es a kibontakozo osszefuggesek. Ettol fuggetlenul, a szereplok, a rendezes, a zene mind kitunoek.
5/10
sisteryes 2020 jan. 25. - 14:37:10 5/10 Előzmény Edmond Dantes
Szerintem olvasd el még egyszer a hozzászólásomat.Még meg is indoklom,hogy mi zavart. (szájbarágás,meg amikor nem hagyják,hogy a néző saját maga vonja le a konklúziót ...) Egy kicsit több empátiát is gyakorolhatnál más véleménye felé. Szerinted amiről írok az egy apróság,szerintem meg elcseszte a darabot. (de erről is írtam,hogy nem csak ez nem tetszett) Tudod ez olyan,mint egy spoiler, lehet egy szóval is kicsinálni valamit.
10/10
Edmond Dantes 2020 jan. 25. - 10:16:54 10/10 Előzmény sisteryes
Köszönöm, hogy felértékeltél -tőlem komolyabb reflektálást vártál volna- de mit írhattam volna? Ha valaki ennek a darabnak és produkciónak a méltatását elintézi három sorban azzal, hogy jó a zene, jó két színésznő és a technika ... aztán húszvalahány sorban "irritálja ez a trend és a mondanivaló" és az egész darabot egyház- és papságellenesnek látja, azzal nem lehet mit kezdeni. Egy év után már nem emlékszem a részletekre, de nekem akkor biztosan nem ez jött le. Nem lehetett könnyű egy igazán nagyot szóló darabban nagyítóval kikeresni azt, aminek alapján azt lehet állítani, hogy de bizony szólhatott volna nagyobbat, ha ... szóval o l t á r i nehéz lehetett :-)
5/10
sisteryes 2020 jan. 24. - 21:45:01 5/10 Előzmény Edmond Dantes
Freudi elszólás... ki tudja..de miért nem igaz??? Tőled azért komolyabb reflektálást vártam volna,mint ezt leírni. Csak kérlek ne kezdj el meggyőzni arról,hogy a közel félmillió pap közül, mind olyan amilyennek állandóan próbálják súlykolni.
10/10
Edmond Dantes 2020 jan. 24. - 10:17:38 10/10 Előzmény sisteryes
Gratula az "o l t á r i csúsztatás" szóösszetételhez! Ha nem is igaz, legalább stílszerű ebben a kontextusban.
5/10
sisteryes 2020 jan. 24. - 10:05:28 5/10
Igen vegyes érzésekkel jöttem ki a darabról. Kiemelem előszőr ami tetszett. Hatásos egyedi ütős zene. A technika remek alkalmazása, a monitorra pausolt képek,melyek mindig az adott hangulat, mondandó domináns arcát nyomja elénk. A téma, a fordulatok, valóban érzelmeket ,gondolatokat válthat ki a nézőböl. Martonovics Dorina és Kováts Adél remek játéka. DE,ami nem tetszett: miért nem lehet ezekkel a kérdésekkel objektíven foglalkozni, szerintem sokkal hatásosabbak azok a darabok (filmek) amik elgondolkoztatnak,felteszik a kérdést és nem szájbarágósan beleordítják a saját véleményüket a fülünkbe. Ez számomra mindig erőltetetten didaktikus, gyakorlatilag lenéznek vele, nem feltételezve,hogy a néző képes saját konklúzióját meghozni. Illetve ragaszkodnak, befolyásolnak, hogy az ő konklúziójukra juss. Irritál az a trend -mert ez mostanában politikailag generált trend- hogy a hívő embert kinevetni,gyalázni kell, Jézusból viccet kell csinálni, ja és az elcsépelt sztereotípia,miszerint minden férfi gyermeki múltjában ott lapul egy gyerekek fülét nyaldosó pedofil pap. (Aki ezt szajkózza olvasson már utána ,hogy a papok hány százalékat érinti,és annak is,hogy ezt a fajta molesztálást jóval megelőzi a családban és az edzők vagy tanárok által okozott testi/ lelki bántalmazás!!) Természetesen minden jóérzésű embert elborzaszt,ha ilyen történik,vagy ha ezt maga az egyház eltusolja, na de állandóan ezt úgy az arcunkba tolni,hogy mindegyik ilyen, oltári csúsztatás. A másik irritáló mondanivalója a darabnak,hogy HOL az ISTEN, miközben gyarló gyenge embereket látunk,akik sorra követik el a hibáikat -nyilván,mint a valóságban- SOHA NEM MERÜL FEL a kérdés,hogy basszus,hol van a TE felelősséged? Miért Istent -létezik, vagy nem- okoljuk saját gyarlóságainkért?? Hol van a saját tetteinkért való FELELŐSSÉG VÁLLALÁS? Hárítás marad helyette. Persze ki kellett még szarozva ordibálni, hogy Jézust "szarrá" verik a nagyon "szar" Mel Gibson filmben.. Sajnos a két említett színésznő játékát leszámítva a többi színész vagy semmilyen nem volt,vagy inkább irritáló. Így hát összességében csalódás volt. Pedig láthatóan sok munka van ebben a darabban, kicsit kellett volna árnyalni és nagyobbat szólt volna.
7/10
jetset 2019 dec. 12. - 19:28:56 7/10
Jó előadás, de erősen túlértékelt. Az eleje és a vége kifejezetten gyenge. A Bánya-trilógiát meg sem közelíti. Hatásos a rendezés, jó a zene.
Összes hozzászólás