Független színházi est
Közép-Európa Táncszínház: SPECIAL SOCIETY + POLY
két tánc – egy este
A Közép-Európa Táncszínház három szóval defíniálja magát: progresszív, stílusos, kortárs. A társulat repertoárja a mára reflektál a jelen emberének. Előadásaikban mindennapi lokális problémák és lehetséges válaszok kerülnek a színpadra a kortárstánc nyelvén – ezúttal két jelentős európai koreográfus megfogalmazásában.
SPECIAL SOCIETY
Koreográfus: Anton Lachky (SK)
Előadók: a Közép-Európa Táncszínház művészei
Fény: Fogarasi Zoltán
„szürrealitás - szürreális képek - családi konstelláció”
Anton munkája a test fizikai kapacitásán alapszik, az egyszerűségén és komplexitásán.
A kortárs tánc rajongói világszerte várják az előadásait, a táncosok pedig sorban állnak azért, hogy nála tanulhassanak, köszönhetően a saját maga által kifejlesztett tanítási módszernek is, mely a mozgás élvezetén keresztül segít táncosainak megtalálni saját, egyéni mozgásnyelvüket. A komplexitás „puzzle rendszerét" hozta létre, melyben a táncosok komplexitásuk határát fedezhetik fel. A sebesség és precizitás mindig munkásságának része.
Módszere sikerét látszik alátámasztani előadásai ámulatba ejtő virtuozitása. Lachky olyan extrém világot hoz létre a darabjaiban, ami a fizikalitásával, a történések és a szereplők energiájával mindig más, de mindig rendkívül erős érzéseket vált ki a nézőkből.
Anton Lachky tánctanulmányait a J.L.Bellu Conservatory in Banká Bystrica intézményében kezdte, ahol részt vett a Moving Academy for Performing Arts képzésén is, 2001-ben nyert felvételt a Bratislava Egyetemre, majd Belgiumban további tanulmányokat végzett a P.A.R.T.S. -on. 2004-ben az Akram Khan Company tagja, 2007-ben társalapítója a Les SlovaKs Dance Collective-nek. Koreográfusként többek között a Helsinki City Theatre, Iceland Dance Company, Gottengorg Ballet, Scottish Dance Theatre társulatainak alkotott. 2013-ban a fiatal alkotó első saját koreográfiája (Mind a Gap) nagyot robbant a világban, körbe is járta vele a legjobb helyeket.
Saját együttesével 2017-ben mutatkozott be a magyar közönségnek a Trafó Kortárs Művészetek Házában: a Mellékhatások (Side Effects) „olyan összetett, gondolatébresztő és szórakoztató darab, aminek a komplexitása, kérdései és titkai még sokáig foglalkoztatnak”.
A Közép-Európa Táncszínház az első magyar társulat, amellyel dolgozik. Az előadás a novemberi ősbemutató után érkezik Szegedre.
POLY
Koreográfus: Eryk Makohon (PL)
Előadók: Dunai Bettina, Füzesi Csongor, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Mádi László, Nagy Csaba Mátyás, Nyeste Adrienn, Ruzsom Mátyás, Szilvási Anna
Fény: Fogarasi Zoltán
Asszisztens: Fodor Katalin, Pawel Lyskawa
Eryk koreográfiáját azok a változások inspirálták, amelyek a kapcsolataink építése és működtetésének során keletkeztek. Emberként individuumok vagyunk, azonban a kapcsolataink révén egy nagyobb hálózat részei is, s relációink meghatározó szereppel bírnak a társadalmi pozíciónk kialakulásában. Az alkotók ezt a pozíciót próbálják vizsgálni egy tágabb kontextusból, s mindeközben a modern szerelmi kapcsolatok formáit kutatják. Izgalmas és bonyodalmas, már-már átláthatatlan, mégis matematikai pontossággal leképezhető viszonykavalkád adja a mű kiindulópontját. A szituációkat a társadalmilag kódolt, és a táncszínpadon karakterisztikusan felerősített viselkedésformák szerkesztik, a maguk féktelen szabadságával, és ugyanakkor a viselkedés-protokoll megkerülhetetlen kódjaival.
Eryk Makohon a Cracow Dance Theatre alapítója, igazgatója, koreográfusa. Állandó tanár a krakkói Ludwik Solski State Drama School-nál a Táncszínház Tanszéken, ahol lengyel tánctechnikát, kortárs és modern táncot, táncszínházi formulákat oktat. Táncosként először Krakkóban, majd Sziléziában, a Silesian Dance Theatre-ben dolgozott. Már a kezdetektől saját csoportot vezetett, mely néhány év után alakult át a ma Cracow Dance Theatre néven működő intézménnyé, amely jelenleg a legaktívabb és ismertebb táncszínház Lengyelországban.
A Közép-Európa Táncszínház az első magyar társulat, amellyel dolgozik.
Napfényexpressz sorozat
A Napfény Expressz a szegedieknek a gyors kapcsolatot jelentette a fővárossal. Azok a táncművészek, akik anno a tánc központjába igyekeztek, ezzel a vonattal jutottak el leggyorsabban. A MASZK Egyesület 2016-ban indította el sorozatát, melyben olyan táncosokat hívunk haza Szegedre, akik saját produkcióikkal vagy társulataikkal elismerést szereztek maguknak, így öregbítve városunk hírnevét is.
Ezúttal a szegedi születésű Szögi Csaba Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus, táncpedagógus, a Bethlen Téri Színház arts menedzsere társulata, a Közép-Európa Táncszínház a vendégünk.
Szögi Csaba 1972-ben az ÉDOSZ Szeged Néptáncegyüttesben kezdett táncolni. Két év múlva az országos szólótánc fesztiválon, minden idők legfiatalabbjaként, már Aranysarkantyús táncos címet nyert. Tizenöt éves korában kapta első színházi szólószerepét Seregi László Székelyfonó című darabjában, és abban az évben a Népművészet Ifjú Mestere kitüntetést is átvehette. Országos hírnévre az 1977-ben megrendezett Ki mit tud? tehetségkutató versenyen tett szert, ahol néptánc szólistaként lett egyedüli döntős. 1979-ben A szegedi Tömörkény István Művészeti Középiskolában "B" kategóriás előadóművészi diplomát, majd 1980-ban sikeres vizsgával "A" kategóriás ORI előadóművészi működési engedélyt szerzett. Részt vett több néptánc és népzenei gyűjtő úton (Apátfalva, Sándorfalva, Tápé, Méhkerék, Elek, Kétegyháza, Madocsa, Decs, Kalocsa, Szék, Székelyföld), ezeket az eredeti anyagokat felhasználva tanított később Nyíregyházán, Győrött, Kalocsán, Dunaújvárosban, a Bihari- és a Honvéd Együttesben valamint az amszterdami Nemzetközi Folklór Táncszínházban. 1979-ben lett a Bihari János Táncegyüttes szólistája, és az utánpótlás csoport vezetője, nyolc éven át Novák Ferenc asszisztenseként dolgozott, itt készítette első koreográfiáját is. 1980-tól néhány éves megszakítással a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes művészeti vezetője volt egészen 1993-ig. 1982-től önálló alkotásai mellett rendszeres mozgástervezője, koreográfusa különböző színházak előadásainak. 1983-1986 között a Honvéd Együttes vendégművésze, ez idő alatt a Népművelési Intézet Néptáncosok Szakmai Háza szakmai munkatársaként is dolgozott. 1987-ben a Művelődési Minisztérium Eötvös Alapítványától alkotói ösztöndíjat nyert. 1988-ban szerzett pedagógus diplomát az Állami Balett Intézetben (Magyar Táncművészeti Főiskola). 1986-1991 között a Győri Balett vendégművésze volt. 1987-től 1988-ig a Magyar Televízió Szép magyar táncok és Koreográfus portrék sorozatait szerkesztette.
1988-ban Énekes Istvánnal átvette a Népszínház Táncegyüttes (NSZT) vezetését, majd új nevet adtak a NSZT-nek, így született meg 1989-ben a Közép-Európa Táncszínház (KET).
Sikeresen megpályázta Dunaújváros Táncszínházának művészeti vezetői posztját melynek 2005-ben a Bartók Táncszínház nevet adta. Még abban az évben Énekes Istvánnal a Bartók Táncszínház művészeti projektvezetőjével új fesztivált szervezett Dunaújvárosban, MONOTÁNC néven, melyet később nemzetközivé bővített. 2006-ban kilenc meghívott alkotóval megrendezte az I. dunaújvárosi Ifjú Koreográfusok Fórumát.
2011-ben a Magyar Táncművészeti Egyetem MA képzésén sikeres államvizsgát tett, és Táncmester diplomát szerzett.
2012-ben alapítja meg a Bethlen Téri Színházat, amelynek művészeti igazgatója. A színház arculatát a színesség, a nyitottság, az innováció és a tehetségkutatás határozza meg. Megjelenik a tánc mellett a zenés és prózai színház, a báb és gyerekszínház, nemzetiségi színház, képzőművész színház, újcirkusz, de helyet ad zenei programoknak is. Új tehetségkutató és gondozó programokat indít, fotós iskoláknak és művészeti oktatással foglalkozó intézményeknek kiállításokat szervez a Bethlen Galériában, új fesztiválokat indít; Sissi Őszi Tánchét, Globe Feszt, és a határon túli magyar színházi műhelyeket bemutató Vendégváró Fesztivált.
A(z) Szegedi Nemzeti Színház előadása
Hozzászólások