Az aktuális rész ismertetője: A hajózás kezdete Pannóniában a rómaiakhoz köthető, akik tisztában voltak a vizek szállítási és közlekedési jelentőségével. A Duna, mint határfolyó mellett a Balaton lett fontos vízi útvonal. A honfoglaló magyarokról nem lehet elmondani, hogy nagy hajózási tapasztalattal rendelkeztek volna. A Balaton körül a halászatot tartják a legősibb mesterségnek, tehát a csónak építés tudományát hamar elsajátíthatták. A bödönhajó használata volt a legelterjedtebb, s egészen az 1800-as évek végéig volt használatban. A halászaton kívül a révészkedés volt a másik fontos balatoni hajózási forma. A török időkben hadihajók jelentek meg a Balatonon, amik a török kor után el is tűntek. Festetics Pál nevéhez fűződik a Kristóf gálya üzembe állítása, amit a só rakományok szállítására használták. Két érdekesség: 1797-ben bocsátották vízre a Balaton mai napig legnagyobb vitorlását, a Phoenixet, és a ma is működő, műemlékvédelem alatt álló vitorlást, a Kishamist, pedig még a Széchenyi család építtette.
A műsor ismertetése: E sorozat ihletője az Eötvös Károly tollából, az 1800-as évek végén született Balatoni utazás című könyv, mely formailag tárca, anekdotafüzér, történeti publicisztika, memoár, néprajz, útirajz, művelődéstörténeti glossza, archeológiai elmefuttatás, irodalomtörténeti arcképvázlat, és ki tudja fölsorolni, mi minden. Mindez a műfaji sokszínűség jellemzi a sorozat egyes epizódjait is, mely ezáltal kilép egy klasszikus kultúrtörténeti sorozat keretein. A narrációkat, interjúkat megszakító lírai szövegek a történelmi-tárgyi megközelítést folytonosan a legendák világa felé terelik. A sorozat időutazás egy letűnt világból a mába, mely mindenkinek, aki a Balaton szerelmesének tartja magát, izgalmas és szórakoztató élményt nyújt.
Hozzászólások