1944 márciusától kezdve Raffay Sándor püspök megbízásából elkezdte a zsidó gyermekek szervezett mentését. 1944 karácsonyáig 32 otthonban szervezte meg a gyermekek elhelyezését és ellátását a svájci Vöröskereszt támogatásával Ney Ákos vasútigazgató családi villájában. Ezért a tevékenységéért kapta meg 1972-ben a Világ Igaza címet. Az ezerhatszáz megmentett gyerek egyike Oláh György, későbbi Nobel-díjas tudós volt. A gyerekek mellett az otthonok 400 dolgozója is menedéket, oltalmat talált. Ő ihlette a Valahol Európában című film történetét és a főszereplő alakját.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Hozzászólások
offtopic
perry
2014 nov. 28. - 23:07:19
"Hadd lám. Haj, szegény Yorick! – Ismertem, Horatio; végtelen tréfás, szikrázó elmésségû fiú volt: engem a hátán hurczolt ezerszer: és most, hogy irtózik tõle a képzeletem! a gyomrom is émelyedik rá. Itt függött az ajk, melyet én összecsókoltam, azt se tudom hányszor. Hová lettek gúnyjaid, bakugrásid, dalaid? villámló élczeid’, melyek az egész asztalt hahotára fakaszták? Egy sincs már belõlök, hogy kimajmolnád saját torzképedet? Bezzeg, most esett le az állad! No, eredj õ asszonysága öltözõjébe, s mondjad neki: fesse bár magát ujjnyi vastagon, erre jut az arcza; eredj, kaczagtasd meg vele. – Valamit kérdek tõled, Horatio."
A Prometheus topic megfelelõ hely? Ennél biztosan megfelelõbb.
Örmények és a tuszik: ld következõt. Nincs átjárás, nem olt(hat)ják ki egymás tragédiáját. Kérdezz meg egy tuszit, vigasztalja-e h volt örmény genocídium? Kérdezz meg egy örményt, vigasztalja-e h volt holokauszt is? Avagy: söpörjön mindenki a saját portája elõtt! Kínos? Akkor jó. Sajnálom. Illetve nem sajnálom.
RL: nem segített ld (16). Amit 1944 tavaszán-nyarán tett, az már elkésett. Úgyhogy õ sztem nem fog Yad Vashemet kapni. Okkal.
Úgy van!
Pontosan Márton Áron és boldog Salkaházi Sára (és mások) példája és példamutatása igazolja: akár élete kockáztatása, sõt, élete feláldozása árán is lehetett így is, másképpen is!
Másképpen, mint ahogy tette/nem tette (a kiinduló példánál maradva) 1944 tavaszáig-nyaráig Ravasz László.
Márton Áron és Salkaházi Sára is részesült a Világ Igaza (Yad Vashem) kitüntetésben.
Mostanra jó sok személy és nemzet meg lett itt említve Sztehlo Gábor mellett.
Ez nem is lenne baj, azonban a számonkérés meg ítélkezés elég nagy erõvel folyik, amit szerény személyem nem vállal magára. (Még akkor se tenném, ha netán becsöngettek volna hozzám, hogy adjak menedéket egy-két tucat zsidó, cigány, magyar, román vagy tuszi menekült gyermek számára. Gondolom mást sem kerestek föl mostanában ilyen ügyben, aztán mondani mindig könnyebb, mint cselekedni).
RL püspök, én úgy látom, azért megbánhatta a "bûnét", és próbált valamit tenni a deportálások ellen. De ajánlhatok egy másik szép példát; Márton Áron gyulafehérvári püspök "1944. május 18-án Kolozsvárott, a Szent Mihály-templomban mondott beszédében bátran felemelte szavát a zsidók deportálása ellen, az akkori észak-erdélyi magyar polgári hatóság jelenlétében. Május 22-én levélben szólította fel a Sztójay Döme miniszterelnököt, Jaross Andor belügyminisztert, a fõispáni hivatalt és a rendõrkapitányságot, hogy akadályozzák meg a zsidók elhurcolását. Válaszul Kolozsvár rendõrkapitánya kiutasította a városból."
Az üldözöttek bújtatásáért mártírhalált szenvedõ Salkaházi Sára nõvér példáját is érdemes megismerni. Halálának (kivégzésének) körülményeit sokáig szinte senki nem ismerte, amíg egy 1966-67-es nyilasperben valaki el nem mondta: http://www.or-zse.hu/resp/szecsi-bernovicsvilma-mtud2010.htm . Késõbb szentté avatták, de ha történetesen nem derül fény a halálának körülményeire, vagy nem avatják boldoggá, a tette ugyanannyit ér. És a többi hasonló felfogású személyé is, akikrõl még nem hallottam. Pl. amikor Sztehlo Gábor felkeresett néhányat az ismerõsei közül, hogy nyújtsanak menedéket üldözött gyerekeknek, és azok ezt elvállalták, nekik is kijár az elismerés. Részemrõl legalábbis, és nem elmélkedek azon, hogy vajon nem túl késõn cselekedtek-e, avagy tehettek-e volna még többet.
"Hogy úgy mondjam...khm...nem szerencsés a krematóriumok emlegetése éppen itt."
Hol emlegessem? A Prometheus topic megfelelõ hely?
Az "egyenes út" hollandok, litvánok, cseremiszek százezrei, milliói számára (számháborúzók kíméljenek!) és szerencséjükre nem vezetett oda.
Értem! Akkor õket lehet nem kedvelni. Esetleg az örmények és a tuszik nem túlzottan kedvelése, ami elítélendõ.
"És azon népcsoportok, népek tragédiája, akik ugyancsak vmilyen genocídium áldozatai lettek, szintén NEM feledtetheti és NEM relativizálhatja amazt. Nincs "átjárás" és minden országnak, népnek elsõsorban is a SAJÁT történelmét, SAJÁT genocídiumát és abban viselt felelõsségét kell feldolgoznia és nem másik országokra, népekre mutogatnia: "õk is bûnösök (voltak)" és hasonlók felkiáltással."
Ezt is értem, de nem errõl volt szó.
"Nem tudom, RL "képes (volt-e) a bajban segítõ kezet nyújtani a züldözötteknek." (16) hszban már beidézett szöveg szt: N E M."
Hogy úgy mondjam...khm...nem szerencsés a krematóriumok emlegetése éppen itt. RL sem egyenes sem görbe úton nem haladt a krematóriumok felé, azoknak az embereknek a százezrei, milliói számára viszont, akik iránt "mélységesen elítélhetõ antipátiát" érzett, (számháborúzók kíméljenek!) egyenes út vezetett...oda.
Miért sántít? Az "egyenes út" hollandok, litvánok, cseremiszek százezrei, milliói számára (számháborúzók kíméljenek!) és szerencséjükre nem vezetett oda. És azon népcsoportok, népek tragédiája, akik ugyancsak vmilyen genocídium áldozatai lettek, szintén NEM feledtetheti és NEM relativizálhatja amazt. Nincs "átjárás" és minden országnak, népnek elsõsorban is a SAJÁT történelmét, SAJÁT genocídiumát és abban viselt felelõsségét kell feldolgoznia és nem másik országokra, népekre mutogatnia: "õk is bûnösök (voltak)" és hasonlók felkiáltással.
Nem tudom, RL "képes (volt-e) a bajban segítõ kezet nyújtani a züldözötteknek." (16) hszban már beidézett szöveg szt: N E M.
Miért sántít? A hollandok, litvánok, cseremiszek kevesebbet érnek, ezért nem olyan égbekiáltó bûn nem túlságosan kedvelni õket?
Hogy is lehetne rólam feltételezni ezzel a nickkel?
Ravasz László pontosan arra példa, hogy egy ilyen mélységesen elítélhetõ antipátia sem egyenes út a krematóriumok felé, sõt még egy ilyen csúf elõítélettel megvert személy is képes a bajban segítõ kezet nyújtani a züldözötteknek.
A holland, litván (v más egyéb ilyen) példa kis testi hibával rendelkezik: sántít.
Nagyobb a baj a "van, aki"-vel.
Mert bár ugye minden ember egyenlõ, de azért mégsem teljesen mindegy h teszem azt, példának okáért és teljesen elméleti síkon maradva!, egy Ravasz László az a "van, aki", aki "nem kedveli túlságosan a zsidókat" vagy teszem azt, példának okáért és teljesen elméleti síkon maradva! te vagy az a "van, aki", aki nem kedveled túlságosan a zsidókat. Utóbbi természetesen merõ fikció, szóba se jöhet, RL viszont "szóba jött", a belinkelt idézet szt és másutt is olvasható források szt.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások