Hollywoodi lidércnyomás

Barton Fink
16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai-angol vígjáték, 112 perc, 1991

Értékelés:

83 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

83 szavazatból
Szerinted?
A második világháború elején a fölkapott, fiatal New York-i drámaírót, Barton Finket Hollywoodba csábítja az egyik producer. Forgatókönyvet akar íratni vele az új filmjéhez. Fink a nagy Műről álmodik, ám valójában egy másodvonalbeli moziról van szó, a Jó és a Rossz küzdelmével a középpontban, mellőzve minden társadalomkritikai felhangot. Barton Fink beköltözik hát egy szállodába, ám a csalódott szerzőnek nem megy a munka, alkotói válságban szenved. Egyik nap megismerkedik Charlie Meadowsszal, a szállodai szomszédjával. Különös kapcsolat alakul ki kettejük között.

Stáblista

Szereplők

Charlie Meadows
Barton Fink
Audrey Taylor
Jack Lipnick
Lou Breeze
Ben Geisler

Díjak és jelölések

  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Arany Pálma: Joel Coen
  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Legjobb rendező: Joel Coen
  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Legjobb férfi alakítás: John Turturro

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
tóthlászló jan. 21. 07:45:28 10/10
Abszolút téves magyar címadás: az eredeti Barton pontosan fedi a fim tartalmát: hogyan látja a világot egy amerikai érelmiségi. Bizony, ez a világ elborzasztó és kisszerű: nem véletlen, hogy ismétlődően leágott fejekről esik szó: az értelmes gondolkdás nem amerikai tulajdonság és a Barton által idealizált "kisemberek" is szörnyetegek. Őszintén meglepett a Coen fivérek e műve, egy groteszk darabot vártam, ehelyett kaptam egy thrillert. 10/10
8/10
The Cortez 2022 febr. 28. - 19:10:51 8/10
Szimbolikus, szürreális, Hollywood-kritikus agymenés. Szatirikusan, szándékosan túltoltan mutatja be az amerikai filmgyáron belül mozgó formákat, a mozikészítés folyamatait és a stúdiórendszer működését, pluszban hitelesen ábrázolja a forgatókönyvírás részleteit az ihletkereséstől kezdve a kész műig + az alkotói válságot. A szereplők 1-től 1-ig faszán, szórakoztatóan vannak megírva, sokszor röhögni lehet a dumáikon-viselkedésükön. A 2 legjobb alakítást a 2 John nyújtja: Goodman egy abszurd, a valóságtól valamennyire elrugaszkodott, kissé David Lynch világára hajazó figurát hoz, Turturrónak pedig zseniális minden reakciója, ráadásul ő magyarázza el a Coen-tesók művészetfilozófiáját, a midcultot. Az alkotásban több műfaj keveredik egymással, rohadtul erős a hangulat, befigyel pár keményebben elvont rész, valamint végig színvonalas a fényképezés meg a díszletezés.
8/10
The Cortez 2022 febr. 28. - 19:09:20 8/10 Előzmény Jim Hacker
”talán valami erõsen elvont mûvészfilmre utalnak, ez azonban csupán egy remekül elõadott, izgalmas thriller/krimi, nem több.”

De több. Ez pont hogy egy művészfilm, vagy midcult.
3/10
stupek2 2016 okt. 08. - 09:39:04 3/10
Eltelt fél óra a filmbõl. Azt írták vígjáték. Eddig még meg semmosolyodtam. Rendkívûl sok felesleges párbeszéd, és értelmetlen hivatkozások. Közben elhangzik egy csomó név, a 29. percben például 5 másodperc alatt vagy kilenc, akikrõl azt sem tudom, hogy ki-kicsoda. Így számomra követhetetlen a film, és le is kapcsoltam.
7/10
Jim Hacker 2016 szept. 06. - 22:36:35 7/10
Szórakoztató, borzongató és leköti a figyelmet, valóban. Másnak "értelmetlen és iszonyú vontatott".
A különleges 'szellem' hotelbõl áradó hangulat állandóan ott lebeg a történetben. Az író, Barton Fink bejelentkezése ide megadja az alaphangot, a fura londiner (Steve Buscemi) jóvoltából. A jelenet szürrealizmusa mesteri, hasonlóképp Fink elsõ találkozásához Charlie-val. A fõszereplõk szándékosan groteszkek, de Fink viselkedése sok helyzetben inkább szánalmas és idegesítõ. Charlie (John Goodman elsõrangú alakításában) is jócskán eltúlzott, bár szerethetõbb mindaddig, amíg be nem kattan...
A nehezen értelmezhetõ szimbólumok és talányos utalások (Nebuchadnezzar/Nabukodonozor király, bibliai idézet, végül egy zaftos "Heil, Hitler") talán valami erõsen elvont mûvészfilmre utalnak, ez azonban csupán egy remekül elõadott, izgalmas thriller/krimi, nem több.

Mindent egybevetve, a Coen testvérek ízig-vérig profi filmkészítõk, nagyon sok tudatos hangulati és látványelemet használnak. Filmjeikre (amelyeket láttam) általában jellemzõ, hogy telezsúfolják az amúgy is szövevényes sztorit utalásokkal, ilyen-olyan célzásokkal. Ettõl olybá tûnhet sokaknak, hogy akkor itt igen elmélyülten gondolkodó, komoly erkölcsi értékrenddel bíró mûvészekkel van dolgunk, noha mi sem áll távolabb a valóságtól. A filmjeikben elhangzó magvas gondolatok csupán egy jól megszerkesztett körítés, amiben mindig túladagolják a finomságokat, és túlfûszerezik az egészet. A kevesebbhez nagyon jó ízlésre van szükség, és pont ez az, ami náluk többnyire hiányzik.
Egyetlen kivételként megemlíteném a "Fargo-"t, amely cselekményvezetésben és karakter ábrázolásban szinte végig mértéktartó, kiegyensúlyozott és túlzott moralizálástól mentes. Sõt, tele van jobbnál jobb valódi fekete humorral. A "Fargo" egységes, végig következetes, a "Hollywoodi lidércnyomás" viszont nem az.
10/10
neutrinoo 2012 jan. 08. - 14:06:32 10/10 Előzmény oarpi
oarpi te az a fajta ,akire épül a fogyasztói filmipar. ez a film is pont rólad szól,akinek olyan filmeket lehet eladni,amiben semmi érték nincsen azon kívül,hogy szórakoztat.számodra a film ,ahogy mondtad nem mûvészet,hanem egy darab termék,amit leveszel a polcról lenyeled,aztán kiköpöd.

Az biztos,hogy a Coen-ek tudnak valamit,és mindezt hollywood keretein belül,ami nagy szó. Európai szemmel nézve közepes színészekkel is jó mozit alkotnak. A képi világ,a kameramozgás egyedi,és mesterien megkomponált.Én a sztorit is jónak tartom,nem kiszámítható teljesen,de igazából nem is ez a lényeg,hanem annak a folyamatnak a bemutatása,amin az író keresztül megy.

miközben néztem nem tudtam,hogy mennyi idõ telt el már belõle,így mikor vége lett meglepõdtem.vártam volna,hogy tovább bonyolódjon a történet. a befejezésért is megérdemli a 10 csillagot.
1/10
oarpi 2011 szept. 08. - 22:06:09 1/10
Én a filmekben nem a mûvészi tartalmat keresem.
Én azt szeretem, ha magával ragad, és/vagy kikapcsol.
Ennek ez nem sikerült. Akinek fontos a mondanivaló, az, hogy a dolgok mögé lásson, valami zseniális másságot vagy mögöttes tartalmat, jelentést találjon, annak tetszhet.

Én csak simán kikapcsolódni szeretek a filmekkel. Szórakozni. Erre nem jó ez a film.
Iszonyú vontatott. Én úgy néztem, hogy áttekertem hosszú perceket. Így a végén kisebb volt a csalódás, de azért volt.
Értelmetlen, vontatott. A végén az érzés: ’ezt az iszonyú baromságot!’...
1/10
oarpi 2011 szept. 08. - 22:00:51 1/10
Khmmm
Redfield 2010 máj. 22. - 17:39:48 Előzmény Newcastle United
Valóban nagyon Kafkai, nekem is ez jutott róla az eszembe. Én azt mondanám, hogy nem volt tökéletes, és lassan építkezik, de nagyon maradandó filmélmény több jelenetét, elemét is tekintve. A karakterek sablonossága teljesen groteszké teszi, hiszen a hollywoodi arcok érzelmektõl túlcsorduló monológjai mind kõkemény üzletet takarnak, és valahol tényleg megadja a pokol érzetét, míg Charlie megfáradt nyomorúsága bizalmat sejtet, és ugyanakkor végül szembesíti is Fink-et, a pokollal, amibõl egyszerre próbál szökni és amiben próbálja megtalálni a helyét. Érdekes film, az biztos.
ReignMan 2010 márc. 14. - 07:04:03 Előzmény t'nak
Édes Istenem, boldog együgyûség...
Összes hozzászólás