Gázláng

Gaslight
amerikai thriller, 114 perc, 1944

Értékelés:

131 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

131 szavazatból
Szerinted?
Izgalmakkal teli klasszikus filmalkotás, amelyben egy gonosz férfi kész őrületbe kergetni szép fiatal menyasszonyát, csakhogy az elrejtett drágakövek nyomára bukkanjon. A mézeshetek végeztével a pár egy ódon birtokra költözik, amelyet a feleség örökölt gyilkosság áldozatául esett nagynénjétől. Ezzel minden készen áll ahhoz, hogy a gonosz férj véghezvigye ravasz terveit és addig játsszon gonosz bújócskát a házban, amíg kétségbeesett felesége kételkedni nem kezd saját elméje épségében.

Stáblista

Szereplők

Gregory Anton
Brian Cameron
Nancy Oliver
Miss Thwaites

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
9/10
danek87 2024 aug. 30. - 03:03:24 9/10 Előzmény Agol
Érdekes , hogy azt meg jóval kevesebben ismerik, szinkronja sincs... pedig remake-je is van.
3/10
Agol 2024 aug. 30. - 01:46:01 3/10
Ez egy fontos téma, de gyenge film. Ahogy már írták, végtelenül kiszámítható, néha gyerekes. A feszültség rosszul adagolt. Egyedül az operatőri munka az, ami igazán jó benne, talán ezért érdemes megnézni. Az alig három évvel későbbi "Kísért a múlt" sokkal-sokkal jobb pszichológiai dráma az emberi jellemről.
9/10
Norbert Szalai 2024 aug. 12. - 20:07:30 9/10
Ez egy klasszikus mestermű.
9/10
Ahoj poplacsek 2023 jún. 29. - 22:13:20 9/10
Menő időutazás volt. A pszichológiai hivatkozás miatt néztem meg. Különben meg utánaolvastam, tök érdekes, egy 1940-es angol film remake-je, hihetetlen, hogy már akkor is hasított Hollywoodban a remake ipar.
10/10
Christine1 2023 febr. 28. - 16:54:55 10/10
"But because I am mad, I hate you. Because I am mad, I have betrayed you. And because I'm mad, I'm rejoicing in my heart, without a shred of pity, without a shred of regret, watching you go with glory in my heart!" Jövőre lesz nyolcvan éve, hogy a Gázlángot bemutatták, de a lélektani erejéből a mai napig nem veszített semmit sem. Igazi klasszikus. Egy jó írás a filmről: https://puffcinq.blog.hu/2023/02/28/gazlang_972
ControlAlt 2021 júl. 07. - 15:57:51
Sajnos engem sem fogott meg. Kiszámítható. Mondjuk atmoszférája van a filmnek. Valami miatt Ingrid Bergman sem tartozik a kedvenceim közé.
10/10
moziMentor 2021 máj. 31. - 13:50:24 10/10
A film zseniálisan megmutatja, hogy aki gázlángol minket, az meg akar fosztani az érzékeléseinktől. Az igazi őrület az amikor már nem bízhatok meg a saját látásomban, hallásomban és érzéseimben. Ha már láttad a filmet, ajánlom hozzá az elemzésem: https://www.youtube.com/watch?v=Hwt0-EXiIWo&t=2s
10/10
Anonym 2021 2021 ápr. 30. - 21:56:09 10/10
Azt nézve, hogy ez egy 1944-es film, számomra meglepően profin lett megvalósítva. Ingrid Bergman nem véletlenül kapott Oscar- és Golden Globe-díjat érte, mert nagyon természetetesen játszott. Egy ilyen régi filmet nem is szabad a maiakkal összehasonlítva értékelni, hiszen az akkori technikai feltételek mellett ez mondhatni tökéletes. Maga a történet mai szemmel nézve is érdekes, bár annak aki csak a robbantgatós akciófilmeket szereti, annak nem lesz elég inger a filmben. Pedig a színészek finom játéka engem jobban lenyűgöz, mint a számítógépes effektekkel készült, nagyon látványos filmek.
9/10
danek87 2020 dec. 30. - 11:33:27 9/10
Ezek a "ne bízz a férjedben" típusú filmek a film-noirok idejében virágkorukat élték.A Gázláng eme témakör egyik legjobb darabja,bár a leghíresebb talán a "Manderley Ház asszonya".Akiknek tetszenek ezek a típusú filmek tudom ajánlani a témában a következőket:Titok az ajtón túl 1947,Ellenáramlat 1946,A két Mrs. Carroll 1947,Hirtelen félelem 1952,Sajnálom, téves szám 1948.
Freewolf 2020 okt. 30. - 13:28:03
A filmnek napjainkra egyre nagyobb a jelentősége! Valójában egy új fogalmat is generált, a "gázlángozás"-t, amely egyes személyiségzavaros embereknél jelentkezik. Leginkább a pszichopatáknál. Érteni pontosan azt kell alatta, ami a filmben megjelenik: a pszichopata tudatos terv alapján az áldozatát őrültnek állítja be, különböző manipulációs technikákkal. Az állandó leértékeléssel megtöri az önbecslését, majd a folytonos pszichés bántalmazással úgynevezett társfüggőséget (kodependenciát) alakít ki benne. Végül az áldozata - az ügyes manipulációk következtében - már mindent elhisz neki, és senki másban nem képes megbízni. Női áldozatok esetében nem ritka ez az emberre egyébként is jellemző reakció. Különösen a mai korban, amikor is pl. traumatizált szülők (hűtlenség, szakítás, válás, stb.) következtében akaratlanul is képtelenné válnak megfelelő szeretet nyújtására a pici gyerekük (1-5 éves) számára, ellenben tárgyilag megadnak nekik mindent, és mintaszülőknek látszódnak. Ám az ilyen gyermek felnőttkorára pl. borderline zavarral terheltekké válnak, amely személyiségtípus szinte magához vonzza a bántalmazókat, akár a filmben bemutatott pszichopatát, akár a hasonló jellemzőkkel rendelkező nárcisztikus személyiséget. Ezek a gyermekek felnövekedve nagyon érzékennyé válnak a traumákra, amely aztán kibontakoztatja a gyermekkorban sérült énjeiket, s nem csak a saját utódait "fertőzi" tovább vele, hanem a környezetében lévő egészségeseket is. Egészségesként is olyan nagy lehet ez az akaratlanul okozott bántalmazói sértés, hogy a társfüggőség mellett még CPTSD (azaz komplex poszttraumás szindróma) is kialakulhat, a bordeline-hoz nagyon hasonló tünetekkel.

Míg a pszichopata, illetve a nárcisztikus lényegében kezelhetetlen (utóbbi csak akkor, ha erre maga döbben rá, amire rendkívül kicsi az esély, megértetni vele pedig hiábavalóság), addig a CPTSD jó eséllyel feldolgozható, illetve a borderline-nél is van remény. A film napjainkban éppen arra figyelmeztet, hogy figyeljünk környezetünkre, mert a fejlett nyugati társadalmakban kb. az utóbbi 50 évben ezek a pszichés zavarok társadalmilag hatalmas méretűre duzzadtak, veszélyeztetvén a normális emberi létet, bizarr önazonosságú személyek sokaságát generálva, és a társadalmak önfenntartó mechanizmusát (utódvállalás) nagymértékben lekapcsolva. A baj akkora, hogy napjainkra a világméretű félelemkeltések technikáját bevetve igyekeznek minket úgy manipulálni, mint a film főhőse a feleségét.
Összes hozzászólás