A kiállhatatlan

Den Brysomme mannen/The Bothersome Man
16 éven aluliak számára nem ajánlott norvég-izlandi játékfilm, 92 perc, 2006

Értékelés:

89 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

89 szavazatból
Szerinted?
A negyvenes éveiben járó Andreas egy különös városba érkezik és nincsenek emlékei arról, hogy hogyan és miért került oda. Kap egy lakást és munkahelyről is gondoskodnak számára. Nemsokára barátnője is lesz, akivel hamar összeköltöznek. A felszínen minden tökéletes, de Andreast mégis nyomasztja valami. A hideg üvegépületek, a szürke színek, az ízetlen ételek, a túlzottan udvarias kapcsolatok - mind természetellenesnek hatnak. Megpróbál elmenekülni a városból, de hamar rájön, hogy képtelenség megszabadulni onnan. Egy nap megismerkedik egy férfival, aki egy titkos rést rejteget pincéje falán. Andreas előtt megcsillan a remény a szabadulásra.

Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb alkotása a norvég Jens Lien filmje. A különös atmoszférájú fekete humorú film beszippantja a nézőt, nem utolsó sorban a főszereplő, Trond Fausa Aurvaag játékának köszönhetően.
Bemutató dátuma: 2007. február 15. Forgalmazó: Budapest Film

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
Natasa77 márc. 17. 16:41:31 10/10
Egy film az élet értelméről.
Tökéletesen ábrázolja, hogy mit sem ér az élet érzelmek és érzékelések nélkül.
Az anyagi javak, tárgyak, a luxus csak díszlet az élethez. Az élet apró örömei egy finom étel, a reggeli kávé illata, érezni a nap sugarait a bőrünkön, érezni a vágyakozást ha szerelembe esünk. Ezektől a vagyunk elevenek.
10/10
Lehasználó 2023 jan. 09. - 18:45:25 10/10
A film egyre aktuálisabb az évek előrehaladtával.
A "szürke" város az új világ,robotszerű érzéketlen társadalmi viselkedéssel van bemutatva.És aki nem úszik az árral,és akinek itt bármi is furcsa,az kegyetlenül visszakerül a régi szép emberi világba,ami már nincs.
Nagyon nagyon jó film,a smárolós jelenet (is) pontosan jól tükrözi az abberált új világot.Akár egy figyelem felkeltő film is lehetne.
1/10
deadscott 2021 dec. 04. - 20:20:56 1/10
Nem elég, hogy a filmtörténelem legocsmányabb csókjelenetével kezdődik, de ráadásul később se lesz jobb.
al1950@citromail.hu 2020 márc. 31. - 20:25:10
Ajánlom ellenségeimnek.
9/10
bundi8 2020 márc. 19. - 20:50:16 9/10
Hatalmas film, ajánlom!
k11zoltan 2019 nov. 13. - 17:46:30
Nem rossz film, de régen talán jobban tetszett.
1/10
GalliLea 2019 nov. 09. - 22:55:45 1/10
Ez komoly? Valaki erre tényleg 10-est adott?
3/10
nick név 2015 dec. 04. - 00:07:40 3/10
Olyan jó volt az alapfelállás, olyan remek volt az alapvetés. Tényleg társadalomkritikus, tényleg modernitáskritikus. Egészen reflektív. Tényleg jól indult. De aztán...

Olyan érzésem volt a film nézése közben, mintha egy mai, úgymond modern magyar filmet néznék. Szóval nem jó.
A metaforák nem mûködtek rendesen, hiába látszott, hogy mit akartak egyébként mondani. A színészek nem brillíroztak és a rendezõ sem állt a helyzet magaslatán, bugyuta koncepciók, elhibázott döntések.
Miközben néztem, eszembe jutott egy költõi kérdés: Vajon a norvégok is tudnak olyan jó szándékú, de kifejezetten rossz filmet csinálni, mint az itthoniak manapság?

A film végére a költõi kérdés megszûnt költõinek lenni. Mert a válasz kétségtelenül belém nyilallt. Igen.
10/10
Nira1900 2014 okt. 25. - 23:19:40 10/10
Nemcsak a külsõ körülményekrõl van itt szó, nemcsak a jólétrõl, a fogyasztói társadalom kényelmének "szürkeségérõl". Sok embernek tökéletesen megfelelne ez a világ, és õk azok, akik egész életük során ugyanúgy menekülnek a saját érzéseik elõl, akár a film szereplõi...

SPOILER ***

Az sem véletlen, hogy a fõszereplõ ebbe a városba mint utas érkezett, az utazótérben, távozáskor a csomagtérbe lökik. Agyonrázkódva, kínlódva jut el a másik helyre, talán az út/hely egyfajta szülõcsatorna-szimbólum is lehet, melybõl már jóval nehezebb egy másik világba való (ki)kerülés, mint amilyen az idefelé vezetõ út volt.

A remélt világba a résen (!) keresztül való eljutás, a fal-lebontás is egyfajta születés lehet, ami azonban nem történhetett meg. Talán már nem lehet szabadon dönteni az utunkról. Vagy csak a módjáról nem?

Az utolsó jelenetben a fõszereplõ a hó világába, a teljes kietlenségbe érkezik, mégsem jut eszébe, hogy akár visszakéredzkedjen a buszra - üres kézzel, halvány, de örök reménnyel botorkál ki a hóviharba. Még a kamera mozgása se kíséri tovább, talán mindaz, ami emberi, az itt véget ért.
RememberMe 2014 szept. 17. - 11:12:48
Érdekes film volt, egy szép példája annak, hogy a jólétbe és a biztonságba is bele lehet unni/õrülni és lehet vágyni onnan is máshová.
Ajánlanám azoknak, akik azt hiszik, a "fejlett" országokban nincsenek a szabadságnak korlátai és mindenki boldog a jólét miatt.

SPOILER
Szerintem az egész a mai ultrajólétben élõ skandináv társadalom árnyoldalát mutatja be és azt, hogy ha valaki a mai társadalmi berendezkedés ellen lázad, a rendszer kiveti magából.
A lyuk a napi lakberendezõ-fogyasztó létnél többet tudás vágyát szimbolizálja szerintem.
Be is tömik gondosan...ne lásson senki többet, mint amit muszáj ahhoz, hogy tudjon fogyasztani.
"Itt az emberek boldogok" hangzik el a rendszer képviselõitõl. És aki nem az, és másra vágyna, azt el kell távolítani.
És persze a végén belegondolhatunk, akarunk-e a jólétbõl, a biztonságból kiszakadva visszamenni a rideg, zord természetbe...
egyik véglet sem jó.

Nem vagyok filmkritikus, de én így láttam.
Összes hozzászólás