A Fabelman család

The Fabelmans
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott amerikai filmdráma, 151 perc, 2022

Értékelés:

35 szavazatból
Szerinted?
Sammy Fabelman mindene a filmkészítés, művészi lelkű édesanyja, Mitzi pedig büszkén támogatja és bátorítja érdeklődésében. A tudományokat többre tartó, munkájában sikeres apja, Burt se nézi rossz szemmel Sammy munkáit, ám inkább tekinti komolytalan hobbinak. Az évek folyamán Sammy mintegy dokumentálja családja kalandjait és egyre kidolgozottabb amatőrfilmeket készít húgai és barátai főszereplésével. 16 éves korában, amikor az Államok nyugati felére költöznek, Sammy felfedez egy szívszaggató titkot anyjáról, ami átértékeli kapcsolatukat és megváltoztatja mindannyiuk életét.

Steven Spielberg A Fabelman családdal rendkívül személyes portrét álmodott a vászonra egy a 20. századi Amerikában felnövő fiúról, akinek történetében mozgóképes emléket állít azoknak az dolgoknak és annak a családnak, amik és akik hatással voltak életére és pályájára.
Bemutató dátuma: 2023. január 19. Forgalmazó: Fórum Hungary

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
ködszúrkáló ápr. 11. 20:38:58 10/10 Előzmény agathasirmio
Talán a nézőre kell bízni a döntést....aki tudja nézze meg ebben a mosópor nejlon film termésben üdítő színfolt
10/10
ködszúrkáló ápr. 11. 20:35:54 10/10 Előzmény gyereamozibabe
Engem érdekelt....a hangulata képi világa tette igazán filmes élménnyé
3/10
agathasirmio márc. 29. 23:41:42 3/10
A The Fabelmans egy meglehetősen rossz, alapvetően filmes és személyes nosztalgiára épülő alkotás. Amit persze joga van megcsinálni a szórakoztató filmművészet királyának a saját kedvére. Csak minek?

A fő gond vele, hogy nem tudja eldönteni, mégis miről akar szólni. Spielberg személyes életéről? Egy Spielberg élete alapján mintázott felnövés történetről? Egy családról? Egy házasságról? A filmművészetről?
Természetesen valid filmes megoldás lehet, hogy ezekből rétegeket pakolunk egymásra, különböző értelmezési mezőket létrehozva. De ez a film sokkal inkább azt csinálja, hogy egymás Mellé helyez össze nem illő darabokat. Vicces nézni, ahogy a főszereplő vágja a filmet - mintha közben a forgatókönyvíró is vagdosna, csak éppen teljesen random módon.

A végeredmény zűrzavaros. De profi munka, profi költségvetéssel, ezért el lehet adni filmnek.

- A cím címe egy családra utal, de a család feléről semmit sem tudunk meg. Valójában a főszereplő és a szülők bonyolult viszonyai jelennek meg, a három testvér csak háttérzaj. De hát ugye mégsem akarta kivágni a saját testvéreit a filmből. (valójában az apa-fiú kapcsolat is nagyon vázlatos)
- A film a kezdetektől egy filmes karriert ígér, de ez a vonal sincs elég jól megépítve. Nem a főszereplő érzéseit követjük végig az élményein kereszült, hanem az élményeit kapjuk meg előrecsomagolva. Mintha önérték lenne esztétizált emlékeket nézni. Másvalaki meghatározó emlékei csak akkor érdekesek, ha jól vannak elmesélve, ha bevonnak. Ez ugyanaz a hiba, mint a Leleményes Hugo esetében. Ennek a csúcsa a végső, kissé erőltetett poén, ami semmilyen szerves kapcsolatban nincs a filmmel. Csak kellett valami frappánsnak tűnő zárás, hogy a mozivécé felé tartva ne ráncold a szemöldöködet.
- Van egy nagyon fura school movie betét, ami a legunalmasabb sémákat (közhelyes bully karakter, school prom, "most költöztem a városba és nem illek ide" stb.) hozza. Mindebbe beletesz pár nagyon fura elemet, ami lehetne akár szórakoztató is, ha nem lenne ennyire elnyújtva. Ezen a ponton látszik igazán, hogy a film szétcsúszott. Két dolgot akart itt elmesélni (a srác filmes zseni, a srácnak amúgy van normál tini élete), mind a kettő elbukott.

Ez egy káoszos film és kínzóan sok benne a leborulás a főszereplő előtt. Olyan, mintha nem is Spielberg írta volna a családjáról, hanem az anyja írta volna róla és titokban magáról: a főszereplő fia zseni, az anya dilemmái és lelki hullámai zavarbaejtően központi szerepet kapnak, a filmes fejlődés is olyan, mint amilyennek egy külső szem képzeli a filmes zsenigyereket.
A filmszerkezet alapvetően egy kollázsra emlékeztet, amelyben egyes elemek túl nagyok, túl kicsik, egyszerre akar az összképre és a részletekre fókuszálni, nem passzolnak a színek, a stílusok.
-

Ha művészi coming-of-age filmet akarsz látni, amiben van családi dráma, van történeti elem, akkor nézd meg a Sing Streetet. Az a film csillagos ötösre hozza ezeket, képes megfelelően dolgozni az anyaggal. Sajnos független ír alkotásként nem volt annyi hátszele, úgyhogy töredékannyi elismerést kapott, mint ez a fenti középszer.

Én nem javaslom megnézésre. Szépnek szép, a szereplők (különösen a szülőket játszó Michelle Williams ésPaul Dano) kitesznek magukért. De kéne itt egy koherens történet és az nincs. Szétfolyik az egész.
8/10
Ahoj poplacsek márc. 29. 20:36:28 8/10
Szerintem ez egy jó film. Többen hiányolják belőle a történetet, pedig nagyon sok mindenről szól. Igaz, néha kicsit leül, de még olyankor is magas színvonalon ül le.
5/10
itsme1 márc. 25. 07:25:30 5/10
Értem én, hogy van pénz önéletrajzi ihletésű filmet forgatni, de ha csak ennyi a története, akkor inkább nem erőltetném.
capt.nemo márc. 16. 05:24:49


az iskola tahója megfenyegeti samet (aka spielberget): "..ha bárkinek ezt elmondod, az nagy hiba lenne.. ez a mi titkunk marad! oké?"
sam: "határozottan... ha csak nem készítek róla filmet.. amit soha nem fogok megtenni."

és tényleg nem... azaz mégis :DD


john fordi velős beavatás a filmkészítés lényegébe: "ha a horizont alul van, az érdekes, ha felül, az is érdekes, de ha középen, az rohadtul unalmas! sok szerencsét, és most takarodj a picsába!"

erre a zárójelenet:
sam fellelkesülve távolodik a stúdió utcájában, mire a kamera hirtelen észbe kap, korrigálva kompozíciót, hogy alul legyen a horizont.



spielbergi humor :DDD
4/10
pihes márc. 15. 14:47:11 4/10
Tíz forintot nem ér az egész. Ennél a semmibe vártak konkrétan a semmit. Ráadásul rohadt sokáig tart a semmi NÉGY/TÍZ
10/10
steelprophet febr. 27. 23:16:14 10/10
Nagyszerű életrajzi film.
zimzum1111 2023 júl. 04. - 21:02:53
Amikor ezt a filmet elkezdte Spielberg megtervezni, akkor valószínűleg gondolt arra is, hogy valamire, egy gondolati elvre felfűzi az egészet. Az elv szerintem az, ami egyébként az egész amerikai filmkultúrát - és hát valljuk meg a világkultúrát - hogy a filmben összeszedi mindenből az elsőt, az életében mindenből az elsőt, amit látott, az elsőt amikor találkozott azzal az elsővel (a film, az akció, a nőiesség, a megcsalás, a szerelem, a nő, az anya stb). Ezt fűzte fel.
Tehát Ő - szerintem - nem egy olyan filmet csinált, amelyiket bárki megcsinálhatott volna. Az Ő első találkozásai, az élettel és aki ismeri egy kicsit is a munkásságát, az tudja, hogy ezek az elemek jelennek meg - persze nem egzaktan - csak utalás szintjén a filmben és életművében. Ha így nézitek, akkor nagyon jó film lesz.
Minden szakmában kell egy mondat, egy tanács, egy vélemény, amely elkíséri az embert a sikerében. Ebben a filmben is van a végén egy két ki nem mondott utalás: tehetség, kapcsolat, türelem, rajtad múlik...
gyereamozibabe 2023 máj. 24. - 22:48:57
Spielberg egyre unalmasabb. Elhitte, hogy ez bárkit érdekel a saját rokonain kívül? Vagy már nem is törődk a nézőkkel? Poénból legyárt egy házimozit magának.
Összes hozzászólás