Téma: Delta

6/10
Obránszky Ármin 2008 okt. 28. - 13:10:30 6/10 Előzmény nagynelli
(55/115)
Lehet, h annyi érzékenység szorult belém, mint egy fadarabba, de õszintén szeretném megtudni, h mi volt ebben a filmben az, ami ennyire felkavart téged a "gonoszságán,rosszindulatán" kívül. Ezt sem értem különben, akkor már inkább olyan a film, mint amikor egy puccos kávéházban beszélgetnek a nagy humanisták és az egyik legyint egy nagyot, h "milyen gonosz ez a világ" és utána tök nyugodtan áttértnek a szomszéd asztalnál ülõ nõ kivesézésére. Különösebben nem éreztem "gonosznak", inkább a megszokott módon sopánkodónak. Azt tökéletesen megérteném, ha egyszerûen nem tetszene és abban teljesen egyetértünk, h A nyomozó lényegesen jobban sikerült film, de ilyen reakciót nem tudom, h válthat ki valakibõl a Delta. Kifejtenéd esetleg? Tényleg érdekel.
6/10
offtopic
efes 2008 okt. 28. - 11:57:48 6/10
(54/115)
SZÉTVERNI MUNDRUCZÓ FEJÉT EGY KALAPÁCCSAL--->ez az igazán alpári reakció. :D

Aki egy (jól-rosszul sikerült, tökmindegy) film alapján ilyen kijelentésekre ragadtatja magát, az bármire képes lehet. Ha ez a lájtos, ám nehéz sorsú film ennyire kiakasztott, akkor még véletlenül se szembesülj a filmtörténet olyan provokatív hatalmasságaival, mint Pasolini Salója, vagy pl. Dusan Makavejev teljes életmûve, mert akkor annak, ez alapján genocídium lesz a vége.

(Én a helyedben inkább mégis a befogadással való munkálkodáson lennék...)
1/10
nagynelli 2008 okt. 28. - 11:44:18 1/10
(53/115)
Alábbiakban egy blogbejegyzést olvashattok:

hétfõ esti mozi

Megnéztük a Deltát.

Legszívesebben nem írnék róla, mert még olyan friss az élmény, hogy rosszul vagyok, ha rágondolok. Egyszerûen felháborító. Mondtam is Á-nak - aki szegény próbálja oldani a bennem lévõ feszültséget, de hiába -, hogy egyetlen egy dologhoz lenne igazán kedvem: SZÉTVERNI MUNDRUCZÓ FEJÉT EGY KALAPÁCCSAL. Vajon ez volt az intenciója a rendezõ úrnak? Hatást gyakorolni? Mert akkor gratulálok, sikerült. Bár a legalantasabb és legalpáribb eszközökkel, de sikerült.

Remeg a kezem, szorítás van a torkomban, sírni szeretnék, a düh ütésre feszítí az izmaimat. Kiabáltam az utcán, hátha felszabadít, hátha kijön egy kis gõz - de nem lehet az utcán kiabálni és ettõl még dühösebb lettem.

Hogy merészeli? Komolyan kérdezem, hogy adhatnak pénzt és eszközt egy ilyen felháborító mû? alkotás? szemét! létrehozására?!

Nagyon megtetszett neki a táj, és ezért forgat itt egy filmet - basszus. Forgassál, akkor természetfilmet, tökéletes alany a teknõs, a sok béka, meg az a rengeteg hangkulisszából kihápogó kacsa!!!

És még összefüggésbe hozták vele Tarrt. Hát könyörgöm, ehhez képest Tarr a filmmûvészet atyaistene, és ezt én mondom, akit felháborít az önmagáért létrehozott film. De itt most be kell ismernem, hogy Tarr filmjei tényleg kozmikus szintre emelkednek a lassú mozgásokkal, kitartott képekkel. Bárcsak láttam volna Fliegauf 8-10 képbõl álló filmjét (Tejút)! Csak úgy összehasonlítanám. Bár már a Díler is lassú volt, és ugyanúgy felháborodva jöttem ki a moziból, mint most, de az nem alázott meg, mint nézõt, mint nõt, mint fogyasztót, mint flmrajongót.

Szerencse, hogy egy hete láttam a Nyomozót, és nagyon tetszett, mert most megfogadnám, hogy sohatöbbet nem nézek magyar filmet (amit amúgy a környezetem furcsál is, uramisten, hányan vállalják nyíltan, hogy nem nézek magyar filmet), tényleg mi a szándéka Kornélnak? Végleg elásni, megsemmisíteni, ellehetetleníteni a magyar filmet a nézõi érdeklõdéstõl. Az a sok sznob, aki még a végefõcím sötétjében is rágja az elfogadhatatlan szart, mert azt hiszi, kijön belõle valami, könyörgök!

Ha sikerült volna az ellenpontozás, akkor talán. Rosszkedû disznóvágás? Letelepedési szándék egy élhetetlen, támadó környezetben? Menekülés egy zsákutcába? NORMÁLIS??? Ha beleszeretett a tájba, mért képtelen megmutatni úgy, hogy elhiggyem a fiatalok maradnivágyását? Mert ez így értelmetlen, motiválatlan, önmagáért való, gonosz, rosszindulatú film, s mint ilyen, érdektelen szemét.

Jó kis hétfõ esti szórakozás. Csak ez a gyomorszájgörcs múlna már el...
10/10
agregator 2008 okt. 12. - 22:24:32 10/10
(52/115)
Nagyon ügyes film, szép. Csak lelkileg kiakasztó - nem egy könnyed szórakozás.
szerpentina 2008 okt. 03. - 22:27:40
(51/115)
Miért kell azt kifogásolni, hogy Mundruczó nem magyarázza meg még a legapróbb történés, mozdulat okát is? Talán, mert nem lényeges, a történet szempontjából nem fontos az a mozzanat.

A szereplõk játékával kapcsolatban Lajkó Félixrõl: Félix remekül megállta a helyét, annak ellenére, hogy nem színész. Nem értek egyet azzal, hogy gyenge lett volna a játéka. Arra senki sem gondol, hogy éppen a kevés, tájszólásban kiejtett, sokak számára logikátlannak tûnõ mondatok miatt volt hiteles a karakter? Fel kellene tenni azt a kérdést, hogy mily módon beszélhetnek a Duna-deltánál élõk? Az a valószínûbb, hogy gyakran logikátlan válaszokat adva, nem éppen gazdag szókinccsel. Mi kellene, barokk körmondatok?

Akik a hollywoodi akciófilmek egyértelmû, sablonos sztoriját, valamint a látványos és brutális akciójeleneteit szokták meg, biztosan nehezen fognak lenyugodni, figyelni és gondolkodni, a film hatása alá kerülni.

Nekem tetszett a Delta. A hangulata, a sejtelmessége - apró utalások -, a csodaszép, nyugodt táj, a karakterek, a hatásos végkifejlet, nincs feloldás. Szép és elgondolkodtató alkotás.
6/10
Obránszky Ármin 2008 okt. 03. - 19:12:09 6/10
(50/115)
Volt, h hatása alá kerített a film hangulata -kétségkívül van neki ilyen-, amiben komoly szerepet játszott Lajkó zsenialitása (mint zeneszerzõé), de olykor csak nehezen tudtam leküzdeni azt az érzést, h amit látok, abban van valami, hamisság, szenvelgés. Szemben állnak egymással a néha remekül elkapott pillanatok, jól megkomponált képek és a nem eléggé megalapozott, szerintem, túlzó és kicsit hatásvadász, de ha úgy vesszük felkavaró történetszövés és végkifejlet.
Ambiciózus film a Delta és én, aki nem vagyok járatos a magyar (mûvész)filmek világában azt mondom, h jó, h van ilyen is, de úgy érzem, h jobban is ki lehetne dolgozva az a forgatókönyv. A színészi játékot sem éreztem kiemelkedõnek, pedig elengedhetetlen feltétel olyan filmnél, ahol a kamera hosszú másodpercekre megállapodik arcokon, h engem lekössön az az ember, akit mutatnak. Valahol Norah Joneshoz hasonlították Lajkót, mondván, mindketten a zene területérõl érkeztek és mindkettejük játéka ugyanolyan eszköztelen. Látok némi párhuzamot én is és a szememben még mindig Félix vizsgázott jobban, Jones hamisabb volt. Lajkóra ha ránéz az ember egy szelíd férfit lát, akirõl simán feltételezi a csendes, szemlélõdõ életmódot, így mintha ráöntötték volna a szerepet, de engem valahogy nem tudott lekötni. Sokszor kaptam azon magamat, h inkább nézem a környezetet, mint a kompozíció középpontjában álló embert.
Nagyon vegyes volt az összhatás. Néha kedvem lett volna behódolni Mundurczó szép környezetbe helyezett balladájának (efestõl loptam a ballada kifejezést, bevallom :-) ), de mindig volt valami, egy kisebb hiba, egy oda nem illõ mondat, ami azonnal megtörte a lelkesedésemet. Valahol a filmmel szimpatizálók és az azt leszólok között helyezkedem el, talán egy lépéssel közelebb a szimpatizálókhoz.
9/10
danab1 2008 okt. 03. - 18:26:48 9/10 Előzmény FGy8
(49/115)
Megértem az álláspontodat. Ne haragudj meg ezért -ritkán írok ilyesmit,, nem is szánom rosszindulatú megjegyzésnek -, de szerintem arról is lehet szó, hogy nem egészen értetted meg ezt a filmet. Persze különbözõek vagyunk és mindenkinek mást üzen...
2/10
FGy8 2008 okt. 02. - 20:40:17 2/10 Előzmény alex4427
(48/115)
A filmet másodmagammal láttam a szombathelyi moziban. Ez a nézõszám pontosan kettõvel volt több a kelleténél. Régen háborított föl így egy film. Nemcsak rossz, hanem intellektuálisan tisztességtelen. Kiagyalunk egy történetet, amihez lélekben semmi közünk, elhelyezzük egy érdekes, életünktõl szintén fényévekre levõ környezetben, s ott a szereplõk sokat bámulnak édesbúsan, mert Bergmannál ésa Tarkovszkijnál is ezt szokták. Amikor csinálnak valamit, az érthetetlne és hiteltelen, pedig a színészek igazán megpróbálták - szegények. Ami egyértelmûen kiderül, hogy aki írta, rendezte, mélységesen megveti a távoli ködben valamilyen életet biztos élõ, elképzelt és ismeretlen embereket, akik bizony nem tûrik a másságot. Körúton átérzett világdráma. S mindezt úgy, hogy szép a helyszín, jó a zene, jók a színészek. Brrr. Meneküljetek, feleim.
alex4427 2008 szept. 27. - 19:46:38
(47/115)
Könnyen lehet, hogy én nem fogalmazok elég világosan.
Persze, hogy gyarapodtunk. (Persze, akkor is gyarapodtunk volna, ha nincs rendszerváltás.)
Abban persze egyáltalán nem vagyok biztos, ma MINDENKI nagyságrendekkel jobban él!
Abban viszont biztos vagyok, hogy Mo. a rendszerváltás után messze a lehetõségei alatt teljesít.
És (itt vissza is kanyarodnék a filmekhez)...és, hogy csak itt tartunk, hogy így lecsúsztunk, abban igen nagy szerepe van a magyar szellemi "elit"-nek!
Mo.-n nem készült egyetlen film sem a pl. rendszerváltásról. (Pedig milyen jó kis bohózat vagy esetleg, horror lehetne!) Mo.-n szinte nem készül (Almási és egy-két fiatal kivételével) olyan film, mely a MAI Mo.-n játszódik. Itt van pl. a legutóbbi, a Para: ez akár a Holdon is játszódhatna!
6/10
offtopic
efes 2008 szept. 27. - 18:41:39 6/10
(46/115)
Hát ha õk ezt mondják akkor biztos igaz... Én mindenesetre hülyeségnek tartom, továbbra is. Egész egyszerûen nonszensz. Aki ilyet ír le, az nem ebben a világban él. Emlékezz már vissza, hogy éltünk itt 88-ban, hát ahhoz képest nagyságrendekkel jobban él itt mindenki.
alex4427 2008 szept. 27. - 15:20:08 Előzmény efes
(45/115)
Szociológusok, közgazdászok közt ritka nagy az egyetértés abban, hogy a rendszerváltás (anyagi) nyerteseinek aránya ORSZÁGOSAN kb. 10-20%-ra tehetõ. A kifejezetten vesztesek aránya 40-50% körüli, és a kettõ között, azok, akik nem nyertek, de nem is veszítettek. (Magam is ez utóbbiak közé sorolom. Ahogy mondani szoktam: a rendszerváltás elõtt beutaztam a fél-világot, utána meg a másik felét!:)
De az igazi probléma az, hogy Mo. 89-90 után, messze a lehetõségei alatt teljesít!
alex4427 2008 szept. 27. - 15:10:33 Előzmény efes
(44/115)
Nem az írni-tudásukkal van bajom, hanem az "erkölcsükkel", hogy pl. hogy ÍRÓ nem állhat a hatalom pártján! Pláne nem, valami kis vacak állami kitüntetést is átvenni a pártfogolttól - nem sokkal a pártfogás után! (EP különösen fáj. Nagy kedvencem volt!)
Redfield 2008 szept. 27. - 14:29:12 Előzmény efes
(43/115)
A legpáratlanabb dialógusok jellemzik a filmet. Félix kitett magáért.
"- Meddig maradsz?
- Maradok."

"- Mindig ilyen hosszú volt a hajad?
- Nem tudom."

Zseniális film a Delta, mert végig képes bennünk a reményt fenntartani, hogy "de talán a következõ jelenet jobb lesz". Szép tájképek (voltam már szebbek is) a zene se rossz, de az se emeli fel a magasba ezt a ... valamit. A díjat is a meztelenkedésre adhatták, meg a testnedvekre, mást nehezen képzelek el, mert ettõl már láttunk százszor, ezerszer jobbakat is. A teknõs remek volt, Félix a Terminátor és az Esõember között vergõdött valahogy, mert érzelmeket nem volt képes megjeleníteni az arcán, és összességében egy eszméletlenül unalmas és tartalmatlan filmrõl beszélünk.

Még a legnagyobb jóindulattal is: 3/10
6/10
offtopic
efes 2008 szept. 27. - 11:25:54 6/10
(42/115)
Azért ez a 10-20% is jócskán alulbecslés. Nézz körül, mozdulni nem lehet az autóktól, tele vannak a bevásárlóhodályok, mindenki õrjöngve vásárol. Félkészen kelnek el a jobb helyeken épülõ, amúgy emberi életre alkalmatlan luxuslakóparkok lakásai. Persze vannak szegények is, de hol nem? Én azt mondom, a többség (és ez legalább 70-80%) nagyságrendekkel jobban él, mint 1988-ban. Õk a nyertesek.
6/10
offtopic
efes 2008 szept. 27. - 11:21:26 6/10
(41/115)
EP és NP igen jó írók.
alex4427 2008 szept. 26. - 21:32:15 Előzmény efes
(40/115)
A rendszerváltás (anyagi) nyertesinek arányát 10-20%-ra becsülik. Akkor a maradék 80-90% hiteltelen? Grünwalskyék szerint - lehet!
Egyébként az egész magyar szellemi elit (tisztelet: a nagyon kevés kivételnek)
elhúzhatna... Merthogy a politikustól mit várjunk, azt hamar megtanultuk. (Semmit!) De hogy a magyar szellemi elit (köztük nagy filmes öregjeink!) ilyen olcsón eladók, megvehetõk...!?
No de sebaj, van még lejjebb is! Addig is, nézzünk román, szerb, osztrák, mexikói stb. filmeket! És persze amerikaiakat is! Mert, érdekes módon, náluk van pénz arra, hogy akár az iraki háború veszteségeit, hazugságait filmen is megpróbálják feldolgozni!

P.S.: ALMÁSI TAMÁS a kivétel! (Ózdi) filmjei a rendszerváltás legfontosabb dokumentumai! Új és fontos (és jó!) játékfilmjét, a Mariót pedig nem fogják túl reklámozni: Hogyisne: ez itt és most játszódik! És olyanokat mondanak benne (Vajnai Vili)? hogy EZEKNEK (mármint a kül- és belföldi tõkéseknek) is minden kell, mint az oroszoknak (kellett)!
alex4427 2008 szept. 26. - 21:13:09 Előzmény efes
(39/115)
Odzét nem is nagyon ismerheted. Õ nincs benne a "main stream"-ben. (Ahol pl.EP megdicséri NP-t, majd NP elmélkedik EP "nagyszerûségérõl!:)))
Egyébként Odze (kissé!?) cinikus, de mindig nagyon korrekt - a közelmúltunkat meg a jelenünket illetõen is. Persze lehet, hogy nem is cinizmus, ha már Lucifert és nem Ádámot tarjuk igazi hõsnek. (Egy igazi hõs! A qrva életbe, egy igazi hõs!)
Az Alexandrában a hó végéig, sok más remek könyv mellett, Odze: "Halotti beszédeim" is megvásárolható - féláron!
6/10
offtopic
efes 2008 szept. 26. - 14:38:08 6/10
(38/115)
Odzét nem ismerem, utánanézek...
6/10
offtopic
efes 2008 szept. 26. - 14:37:11 6/10
(37/115)
A Szép napokat már nem szerettem. Hogy nem igazán készül film/dráma a rendszerváltás veszteseirõl, az valszeg azért van, mert aki ma effélék publikálásával foglalkozik, az tulajdonképpen nyertese a fordulatnak, aki pedig nem, annak szava éppen ezért hiteltelen. "Azért sír a szája, mert neki nem jutott..." Aki tudott volna ilyet írni, Tar Sándor pl. azt leügynöközték. Efféle filmre Gurwalksyék nem nagyon fognak pénzt adni, mert nincs napirenden, nem trendi, kit érdekel ez, stb, stb. (Bár azért Almási Mario a a varászlója elég erõs ebben az aspektusban, nem hibátlan film, ám érdemtelenül agyonhallgatják)...
alex4427 2008 szept. 25. - 22:34:22
(36/115)
Azért a Szép napokat se hagyjuk ki! A (nagyon!) kevés magyar filmek egyike, mely a rendszerváltás veszteseinek kilátástalan életét mutatja be!
A magyar szellemi "elit" láthatóan (ill. nem láthatóan!)nem csipkedi magát a rendszerváltás vesztesei témakörben. Miközben a románok, szerbek, csehek stb. Miközben színházban is az egyetlen Spirón kívül (Prah!)... na jó, meg a Háy János drámák, meg az irodalmi klikkekbe nem tartozó Odze Györy (pl.a legutóbbi, a Halotti beszédeim)...