Az 1906. április 9-én Pécsett Vásárhelyi Győző néven született művész kétségkívül az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar-francia képzőművészként vonult be a történelembe - a festészet, a grafika, az építészet, a dizájn, a kinetikus és az optikai művészet területén egyaránt. A szürrealizmusban, a geometriai és absztrakt formák dzsungelében, valamint a modern művészetben tett bátor kalandozásai az op-art mágusává és kiemelkedő alakjává tették.
Vasarely az alkalmazott művészet elkötelezett úttörőjeként - önálló művészi tevékenysége mellett - szívügyének tekintette az alkalmazott grafikai és reklámfeladatokat. Op-art alkotásai a 1950-es évektől nagy sikernek örvendtek, kifejezési formái a vizuális köznyelv részévé váltak. A világ sok városának nem csupán múzeumait, hanem tereit és épületeit is díszítik térhatású művei. Például hazánkban Pécsett a Jel-szobor, Győrött a Nemzeti Színház épületdíszei vagy éppen a budapesti Déli Pályaudvar előtt álló szobor formájában. Az építészetre és szobrászatra gyakorolt hatása mellett ma már valamennyi használati tárgyunkból találhatunk egy-egy op-art ihletésű dizájnnal ellátott darabot.
Nincs ez másként a lemezborítókkal sem, melyek esetében akarva (pl.: David Bowie) és akaratlanul is izgalmas, úttörő illusztrációkat inspirált/inspirál munkássága. Ez a nonfiguratív képzőművészeti irányzat és a geometriai alapformák ötletes variálása a mélység és a mozgás illúzióját tudják kelteni. Így egyszerre érdekes, szinte szó szerint "szemfényvesztő", illetve roppant dekoratív albumborítókat ihletnek. Néhány friss példa, melyekben az absztrakt geometria és a festészet szolgált múzsául.
A többszörös díjnyertes, folk területen mozgó brit páros, Josienne Clarke & Ben Walker új albuma, a "Seedlings All" 2018. március 23-án látott napvilágot. A kiadvány két beharangozó dalának, a "Chicago" és a "Bathed In Light" borítóján is egyértelműen érezhető a geometriai ihletettség. Utóbbi a háromszög motívumát, előbbi pedig a kört használja megkülönböztetésül az egyébként közös és a stúdióalbumon is látható, kékeszöld, univerzum hatású háttéren. Egyszerű és mégis elegáns megoldás arra, hogy jelezzék, a kiadványok mind egy nagy egész részei, ugyanakkor külön-külön is értelmezhető, egyedi alkotások és tökéletes lenyomatai álomszerű, mégis letisztult hangzásviláguknak is.
A Goat Girl talpraesett fiatal londoni amazonjai megreformálják az Egyesült Királyság indie szcénáját; okos politikai utalásokkal átszőtt badass punkot és western hangzást adnak hozzá. Debütáló albumuk 2018. április 6-án jelent meg "Goat Girl" címmel. Előtte két beharangozó is érkezett, a "The Man" és a "Throw Me A Bone" formájában. A kislemezek és az album borítóit is a banda londoni művész barátja készítette - valamennyit eredeti, festett munkái alapján. A koncepció fontos része volt, hogy az albumkampány során használt dizájnelemek mind tőle származzanak. Az élénk színek, lendületes vonások, olykor szinte gyerekrajzszerű, absztrakt figurák, különleges, elvont lények - és, hogy mindez egy feltörekvő festő munkájának gyümölcse - mind illettek a Goat Girl dinamikus és lázadó szellemiségéhez.
Az Everything Is Recorded projekt mögött az XL Recordings kiadó vezetője, a zenész és zenei producer, Richard Russell áll. Richard mestere a kreatív és egyedi megoldásoknak: a Sampha, az Ibeyi, Wiki és Kamasi Washington közreműködésével készült "Mountains Of Gold" zöldre festett borítója után jött a Syd és Sampha hangjával dúsított "Show Love" című kislemez, amelynek minden példánya kézzel festve, egyedileg készült. Az Everything Is Recorded debütáló albuma, az "Everything Is Recorded by Richard Russell" pedig 2018. február 16-án jelent meg, és szintén festett borítóval érkezett - viszont ezúttal erős citromsárgával operálva.
Az afro-soul-pop francia-kubai ikerpárja valóságos megszállottja a furfangos geometriának, valamint a színek és a formák egységének. Az Ibeyi "Ash" című 2017-es nagylemezén fekete háttér előtt fehér háromszögek és különböző sokszögek adnak ki mozaikszerűen egy arcot a két lány "darabjaiból". Ugyanez a motívum fellelhető az "Away Away" című kislemez és a "Me Voy" című dal két remixének borítóin is, színes sokszögekkel kombinálva.
A Vasarely munkásságából ihletet merítő borítók mellett meg kell említeni azokat a darabokat, melyeket valóban ő készített, mivel ezek az 1960-as évektől kezdve nagy sikernek örvedtek, különösen a 20. századi, modern gondolkodású zeneszerzők kaptak rá egyedi képeire, köztük Iannis Xenakis, Neils Viggo Bentzon, Aloys Kontarsky, Christoph Caskel és Karlheinz Stockhausen. Továbbá egy 1989-es 3D Classics elnevezésű sorozat lemezborítói is Vasarely festményekkel színesedtek, hála Harmut Pfeiffer művészeti vezetőnek.
Ezek közül kiemelkedik a David Bowie "Space Oddity"-ként elhíresült lemezére készített borító. A kiadványból többféle re-issue látott napvilágot az évtizedek folyamán, ezekből világossá is vált, hogy a grafikához használt mű - a londoni Victoria & Albert Museum gyűjteményes katalógusa szerint - Vasarely Folklore Planetaire sorozatából való. A Bowie-borító egy kivágott fizikai megvalósításban visszaköszönt néhány éve az Apple iPhone 5c készülékekhez készített gyári, színes hátlapoknál, ahol a lyukak mögötti részt maga a telefon színe biztosítja.
A zseniális op-art dizájn megannyi használati tárgy, dekoráció (és persze lemezborító) része napjainkban is. Indirekt módon pedig Victor Vasarely életműve - amelynek egy jelentős szelete megtekinthető a budapesti Vasarely Múzeum falai közt - valószínűleg a modern art inspirációja lesz még hosszú évtizedekig.
forrás: lightmedia