Négy különböző, mégis furcsán hasonló apukát ismerünk meg a TV2 új napi sorozatában, és a legfurcsább az egészben, hogy szinte egyikük sem szimpatikus.
Első blikkre a Mintaapák meglehetősen hasonlított az RTL Klub korábbi sikersorozatához, a Válótársakhoz, de akkor még csak azért, mert mindkettő széteső családok miatti konfliktusokra épül, és mindkettő stáblistáján ott van Stohl András, Kovács Patrícia és Földes Eszter neve. Aztán kiderült, hogy elképzelhető, hogy Stohl itt csak epizodista, de Földes Esztert újra nehezen elviselhető kismamaként láthatjuk – bár a későbbiekben már anyuka lesz, mert megindul a szülés -, és további hasonlóságok kerültek elő. Mindkét széria készítői szeretik látványos, de teljesen steril drónfelvételekkel megalapozni a történetet, és mindkettőben olyan tehetős embereket látunk, akik olyan pazarul berendezett lakásokban és hazákban élnek, amikben minden egyes használati tárgy vadonatúj, minden ruhát aznap vettek fel először. A különbség a szereplőkben keresendő. A Válótársak szereplői minden hibájuk ellenére nagyon is szerethetőek voltak, ami azért elég fontos, ha magát a sorozatot akarjuk megkedvelni – a Mintaapák apái nem azok.
Ott van 3 gyerekes exfocista, Géza (Fenyő Iván), akinek pizzériája van, és egy suttyó. Mindenkinek beszól, mindent leszól, szerinte csak a foci a menő, feleségét pedig rendre kínos helyzetbe hozza. Aztán ott a régi és az új családja között vergődő elvált férj, a tutyimutyi Miki (Mészáros Béla), aki ugyan nem egy bunkó, de semmi jót nem tudunk róla mondani, és ott van Szabolcs (Klem Viktor), a sztárügyvéd, aki rögtön eldobja a nőket, ha megdugta őket, hatalmas pofája van, és amikor egy régi csaja valami meg nem nevezett probléma miatt nála hagyja sosem látott kisfiát, azt legszívesebben a kukába dobná, de komolyan. Ők hárman ismerik egymást, rokonságból, sógorságból, hasonló okokból, ráadásul egy oviba járnak a gyerekeik, és ide íratja be a kislányát a megözvegyült, vidékről Pestre költözött állatorvos, Tamás (Szabó Kimmel Tamás). Na, ő a szimpi főszereplő, de eddig csak azért, mert udvarias, és nagyrészt össze is ugrik a többiekkel, de nem csak azért, mert mindenféle ételnek vagy üdítőnek kell öltözniük valamilyen ovis napon.
Persze, tudom, hogy a magyar készítők hozott anyagból dolgoztak, a széria a 2014-es, egy évadot megélt argentin Señores papis sorozat szlovák adaptációjának (Oteckovia) a magyar feldolgozása. És ahogy az lenni szokott , a magyar sajátosságokat figyelembe véve a hazai közönség ízlésére formálták az alkotók, akik között ott van Goda Kriszta vezető dramaturgként, a vezető író az elsősorban standup komikusként ismert Kormos Anett, a rendezői csapatot pedig például Spáh Dávid és a Balázs Béla-díjas Mátyássy Áron erősíti, akinek nevéhez az Aranyélet is fűződik. Ami így papíron jól mutat, de a magyar viszonyok eddig még nem köszöntek vissza, nincs kikacsintás ránk, és nincs vitriolos humor, amit speciel Kormos Anettől én elvárnék, a környezet meg olyan szinten semleges és jellegtelen, hogy azt sem tudjuk, milyen városban vagyunk. A nagyobbik gond a szereplőkkel van.
Mert lehet egyes karaktereket először negatív színben feltüntetni, hogy később kiderüljön, aranyból van a szívük, és alvás helyett albínó árváknak olvasnak fel meséket, de azt már most lehet látni, hogy ezek a pasasok ilyenek, és ilyenek is maradnak. Aztán persze ott a másik lehetőség, hogy valaki bunkó, és az is marad, de nagyon szórakoztató, mint mondjuk Barney Stinson az Így jártam anyátokból, de ezek a srácok nem szórakoztatók, bár Klem Viktor figurájánál van ilyen próbálkozás. Aztán lenne egy harmadik út, izgalmas, érdekes mellékszereplőkkel körülvenni a kevésbé szerethető hősöket, de ezt sem látom, és az alkotók meg sem próbáltak beépíteni egy-két veterán karakterszínészt, mindig működő komikust, aki meg tudna menteni minden helyzetet. És persze a lényeg mégis az, hogy a Fenyő-Klem-Mészáros-Szabó Kimmel kvartett szimpátiában és rutinban meg sem közelíti a Válótársak Stohl András, Lengyel Tamás és Scherer Péter trióját. A Mintaapáknál inkább a "jópasi faktorra" utaztak, amit én nem vagyok hivatott megítélni, és a női karaktereknél az látszik, hogy alig vannak kidolgozva, nem is különösebben számítanak. Egyedül a sztárügyvéd talpraesett asszisztense kap kicsit nagyobb szerepet, és Kuna Kata él is a figura adta lehetőséggel – csak, hogy valakit és valamit dicsérjünk is.