Így jutottunk el Malek Miklóstól Valkusz Milánig.
Egy év szünet után visszatér az RTL-re az X-Faktor, a csatorna egyik legsikeresebb és egyben talán a legtöbbet kritizált produkciója.
A műsor külföldi licenszen alapul, még 2004-ben álmodta meg Simon Cowell, a brit televíziózás egyik legnagyobb alakja. Nagy Britanniában 15 évadot élt meg a sorozat, miközben franchise-ként letarolta a világot, 80-nál is több országba jutott el. A formátum kezdetben nem volt túl bonyolult, de tartalmazott egy izgalmas újdonságot: a zsűritagok nemcsak elbírálták a versenyzők produkcióit, de mentorként is szolgáltak a kiválasztott énekesek számára.
Innen jutottunk el oda, hogy
a magyar verzió ma már jobban hasonlít egy valóságshow-ra, mint egy tehetségkutatóra.
A kategóriákba sorolt jelentkezők mindegyikét meghallgatja a zsűri, és ha négyből hárman igennel szavaznak, az énekesjelölt bejut a Táborba, ahonnan végül 24-en kapnak meghívást a Mentorházba. Itt tovább fokozódik a dráma, a mentoroknak ugyanis el kell dönteniük, hogy saját hat előadójuk közül kit visznek magukkal az élő show-ba. A magyar X-Faktor, elsőként a franchise-ban, még tovább bonyolította ezt a formátumot, a hetedik és tizedik széria közt ugyanis minden mentor meghallgatta a négy kategória versenyzőinek produkcióit, majd az adott kategória mentora két versenyzőt automatikusan az élő adásokba vitt, két további versenyzőt pedig a másik három mentorra bízott, akik közülük választották ki a harmadik továbbjutót.
Sok néző azonban nem (csak) a sűrűn változó lebonyolítási szabályok miatt panaszkodik arra, hogy „régen minden jobb volt”, hanem a zsűritagok / mentorok produkciója miatt is. A PORT-on, az X-Faktor adatlapja alatt ilyen kommentek olvashatók:
Gerto - 2024. jan. 13.
Ha csak a zsűri névsorát nézzük, akkor elég nehéz vitatkozni azzal, hogy egyre lejjebb került a léc.
2010 augusztusában ezzel a felállással indult el a műsor:
- Geszti Péter – EMeRTon-díjas rapper, dalszövegíró, reklámszakember, producer, szinkronszínész, akit a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével is kitüntettek.
- Keresztes Ildikó - Máté Péter-díjas énekesnő, színésznő, előadóművész, a Soproni Petőfi Színház örökös tagja.
- Malek Miklós - zenei producer, mixer és dalszerző, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szerzett zongoraművész diplomát, majd a legendás Berklee College of Music-ban folytatta a tanulmányait.
- Nagy Feró - Kossuth-díjas énekes, színész, dalszövegíró, a Beatrice és az Ős-Bikini frontembere, a „nemzet csótánya”.
Az alapfelállásból legtovább Geszti húzta, ő a negyedik évaddal távozott, de még a 4-5. évadban is olyan nagy nevek szerepeltek a zsűriben, mint Szikora Róbert és Alföldi Róbert. Tóth Gabi és Little G. bekerülésével ekkor kezdték átvenni a hatalmat a fiatalok, illetve azok, akik már maguk is egy-egy kereskedelmi tévés tehetségkutatóban kezdték az ipart. A hatodik évadban, azaz 2016-ban lett mentor abból a ByeAlex-ből, aki mindössze három évvel korábban, A Dal című műsorban futott be a Kedvesem című dalával, és aki elég komolyan meghatározta a műsor hangvételét a másik „állandó” (és a 12. évadra is visszatérő) zsűritag, az ugyancsak egy tehetségkutatóból, a Megasztárból indult Gáspár Lacival együtt, de a szintén megasztáros Puskás Petiről se feledkezzünk meg, aki hat évadon át mentorált a műsorban. A női mentorok is az új(abb) generációból kerültek ki, Dallos Bogi is A Dalban tűnt fel pár évvel korábban, Radics Gigi a Megasztárban lett ismert, Csobot Adél személyében pedig egy olyan énekesnő ült be a zsűribe, aki maga is az X-Faktor végzőse.
Így jutottunk el egy év kihagyás után a 12. évadig, ami a csatorna szerint a megújulásról szól. Ha a mentorok kilétét nézzük, akkor azonban ez nem teljesen igaz, mert Gáspár Laci visszatér, és hetedik alkalommal lesz ott a zsűriben. Érkezik mellé Majka, aki több mint 20 éve tűnt fel a Való Világban, és már nemcsak rapperként, hanem műsorvezetőként is veteránnak számít. Az is elég váratlan fejlemény volt, hogy sikerült őt átcsábítani a konkurens TV2-től, de az igazi meglepetés a harmadik zsűritag személye. A VALMAR nevű duó egyik fele, Valkusz Milán lesz az új mentor, akit öt évvel ezelőtt még senki sem ismert, idén januárban viszont sikerült megtölteniük az Arénát is.
Valkusz Milán szerint alaptalanok a kritikák, mert a Valmarral ők megfejtették a szakmát.
Bővebben
Kérdés persze, hogy a népszerűség automatikusan azt jelenti-e, hogy valaki felért a szakma csúcsára, és veterán mesterként osztogathatja a tanácsokat. Pár hónapja Szirmai Marci, alias Pogány Induló koncertje is megtöltötte az MVM Dome-ot, Azahriah pedig három telt házas Puskás Aréna-show-t fog májusban adni. Ez akkor azt jelentené, hogy ők 18, illetve 22 évesen megfejtették a rap- és a popszakmát, és most már készen is állnak rá, hogy átadják a hosszú évek alatt felhalmozott tudásukat?
A 27 éves Valkusz mindenesetre pont úgy nyilatkozott, amikor az életkora miatt mentegetőzött, hogy a Valmar másik felével, Marics Petivel együtt ők „megfejtették” a szakma egyik ágát, ami az X-Faktorban abszolút releváns tudás.
Egyértelmű, hogy nem vagyok negyven pluszos művész, de sokrétű, intenzív tapasztalatot gyűjtöttem össze, legfőképpen a popszakma legmélyebb bugyraiban, a tűz kellős közepén, pont ott, ahova az összes versenyző szeretne eljutni. Én pedig szívesen adom majd át a tapasztalataimat.”
Valkusznak akár igaza is lehet, elvégre ha valaki nem a következő Presser Gábor, hanem az új VALMAR akar lenni, annak nyilván tud segíteni. Az X-Faktort azonban nemcsak a zsűri összetétele, hanem a műsor hangvétele miatt is lehet jogosan kritizálni. A PORT kommentmezőjében így értékelte például a legutóbbi évadot egy olvasónk:
P. Frusciante - 2022 szept. 12.
Ha nyers is kicsit ez a fogalmazásmód, azzal nehéz vitatkozni, hogy a zene sokszor (mindig?) háttérbe szorul a tudatosan gerjesztett realityelemek és a zsűritagok (mű)balhéi mögött. Az első évadhoz képest az utóbbi években mintha már nem is ugyanazt a műsort néznénk. Erre a kritikára két évvel ezelőtt maga ByeAlex reagált, aki azzal érvelt, hogy „ez egy szórakoztató műsor.
frissítünk!
Egyetlen női mentor lesz, Tóth Andi személyében.
Tovább
A célja, hogy az emberek nézzék és közben ne a számlák fizetésére gondoljanak, hanem nevessenek, vagy éppen megbotránkozzanak rajta, hogy mondhassák, hogy milyen cuki a Puskás, vagy hogy milyen f*sz a bye…, és kár összehasonlítgatni a régi X-faktorokkal, mert
akkor más volt! Most ez van. Változott a világ, új generáció nőtt fel, új szellemben halad a világ. Az is működött; de sajnálom ha fáj: ez is működik. És az emberek így vagy úgy: NÉZIK.”
Ezzel nehéz is vitatkozni, és ebből a szempontból a “régi” zsűrit sem érdemes visszasírni, mert ahhoz a műsorhoz, ami az X-Faktorból lett, nincs szükség Malek Miklósokra,
a kamerát és a bulvárt jól érző celebek kellenek, akik jó esetben énekelni is tudnak.