Jennifer Aniston tüzet oltott, Zendaya rekordot döntött, Jimmy Kimmel műsorvezető üres nézőtér előtt mondott nyitó beszédet – ilyen volt a szeptember 20-án virtuális formában, online megtartott „tévés Oscar-díjátadó”.
A koronavírus-világjárvány miatt ebben az évben vörös szőnyeges bevonulás és sztároktól hemzsegő ünnepélyes ceremónia helyett kissé szokatlan körülmények között tartották meg a tévés Oscarnak is nevezett, 72. Emmy-gálát. A díjátadó helyszínén, a Los Angeles-i Staples Center sportcsarnokban a házigazdán, Jimmy Kimmelen kívül csak egy maroknyi ember volt jelen – maguk a jelöltek online kapcsolódtak be, úgy, hogy előtte mindegyiküknek küldtek egy kis egységcsomagot kamerával és egyéb szükséges eszközökkel (a szervezők összesen 137 ilyet postáztak ki világszerte).
A rendhagyó est végén a legtöbb trófeát a nálunk kevésbé ismert Schitt’s Creek című sitcom vihette haza (tizenöt jelöléséből hetet tudott díjra váltani), míg a második helyen öt kitüntetéssel az Utódlás című drámasorozat végzett. De (annak ellenére, hogy csökkentett üzemmódban zajlott) ezenkívül is volt néhány emlékezetes pillanata a gálának, hiszen a korábbiaktól radikálisan eltérő körülmények miatt a technikai baki szinte borítékolható volt. Erre nem is kellett sokat várni – mindössze egy bő tíz percet.
Jennifer Aniston, a poroltó mestere
Az idei Emmy-gála ugyanis úgy kezdődött, hogy a Jóbarátok sztárja – aki az első elismerést, a legjobb női főszereplő vígjátéksorozatban nevű kategória díját adta át virtuálisan, mint utóbb kiderült, a Schitt’s Creek női főszerepét játszó Catherine O’Harának – tűzoltásra kényszerült. Az incidens eleje még meg volt rendezve, Aniston és a műsorvezető ugyanis azt játszották el, hogy a Covid miatt hőkezeléssel fertőtlenítik a nyertes nevét rejtő borítékot, amit nemes egyszerűséggel meggyújtottak. A sztárok eztán poroltót ragadtak, majd Kimmel egy csipesszel kivette a már nem lángoló borítékot az erre a célra odahelyezett fém szemetesből. Ezután azonban (nem tervezett módon) valami még nagyobb lánggal kezdett égni a kukában, Jennifer Aniston viszont vérprofi hozzáállással és a legnagyobb lelki nyugalommal eloltotta azt is.
Jimmy Kimmel nyitó beszéde
A híres talkshow-házigazdának idén a szokásosnál is nehezebb dolga volt, hiszen reagálnia kellett arra a helyzetre, hogy miért is olyan rendhagyó idén a gála, ezenkívül – mivel sok kritika érte a szervezőket – meg is kellett indokolnia, hogy miért tartanak egyáltalán díjátadót a koronavírus-járvány közepette. Kimmel pedig nagyon jól teljesített mindkét fronton. Csak úgy ontotta magából a Coviddal kapcsolatos poénokat: a két legjobb az volt,
Kimmel jól megfelelt arra is, miért tartották szükségesnek az idei gála megtartását: szerinte (és a szervezők szerint) ugyanis nagyon fontos, hogy az emberek kikapcsolódjanak és szórakozzanak ezekben a vészterhes időkben, és ehhez mind az Emmy-gála, mint a televíziózás úgy általában nagyban hozzájárul – méghozzá biztonságos körülmények között.
Jason Bateman váratlan felbukkanása
Habár Jimmy Kimmel monológja egészében véve is nagyon jól volt megírva, s a kényes és szomorú téma ellenére tele volt poénnal, a legviccesebb része mégis az volt, amikor a végén közölte: az, hogy a tévéképernyőn olyan, mintha egy csomó megjelent sztár előtt mondaná a beszédét, csupán a vágás csodájának köszönhető (korábbi Emmy-gálák archív felvételeit használták), hiszen idén egy üres stadionban, üres nézőtér előtt szórja a poénokat – a „megjelent” sztárok pedig kartonpapírból vannak.
Ezen a ponton a kamera végigpásztázott a széksorokon, és a sok kétdimenzós figura között az első sorban egyszer csak megjelent Jason Bateman, aki mozdulatlan próbált maradni, és próbált úgy tenni, mintha ő is csak kartonpapírból lenne kivágva. A színész nagyon győzködte Kimmelt, hogy ő aztán mindenkinél jobban ad a higiéniára, nem vírusos, hadd maradjon, de amikor a házigazda azt szabta maradása feltételéül, hogy nevetnie kell az általa elmondott vicceken, Bateman inkább hívott egy taxit, és menekülőre fogta…
Zendaya tévétörténelmet ír
A legjobb női főszereplő drámasorozatban nevű kategória díját idén egy mindössze 24 éves színésznő, Zendaya vihette haza, és ezzel ő lett a kategória eddigi legfiatalabb díjazottja. Zendayát korábban egyebek mellett A legnagyobb showman, a Pókember: Hazatérés és a Pókember: Idegenben című filmekben láthattuk – most a kitűnő HBO sorozat, a tizenéves amerikai fiatalok életéről szokatlan őszinteséggel mesélő Eufória főszerepéért vihette haza a trófeát, amit nem kisebb nevek elől halászott el, mint Laura Linney (Ozark), Jodie Comer (Megszállottak viadala), Sandra Oh (szintén Megszállottak viadala), Olivia Colman (A korona) és Jennifer Aniston (The Morning Show). A kitüntetés a jelek szerint váratlanul érte az ifjú sztárt, aki szemmel látható lámpalázzal mondta el köszönőbeszédét – saját nappalijában, családja tagjaitól körülvéve.
Mark Ruffalo szavazásra buzdít
Az idei gála volt hosszú évek óta a „legpolitikusabb” díjátadó, hiszen sok díjazott kitért a Black Lives Matter mozgalomra, Ruth Bader Ginsburg bírónő közelmúltbeli halálára és a közelgő amerikai elnökválasztásra is. Utóbbiak közé tartozott a Bosszúállók filmek Hulkjaként ismert Mark Ruffalo, aki az Ez minden, amit tudok című HBO sorozatért kapott trófeát (a legjobb férfi főszereplő limitált hosszúságú sorozatban vagy tévéfilmben nevű kategóriában). A társadalmilag és politikailag köztudottan érzékeny színész pedig kihasználta az alkalmat, és gyújtó hatású beszédet mondott.
„Mi az, amit ma tennünk kell? Szeretettel kell egymáshoz fordulnunk. És ha privilegizált helyzetben vagyunk, akkor küzdenünk kell azokért, akik kevésbé szerencsések nálunk. És ez az, ami olyan nagyszerű Amerikában: a diverzitás.
És ha szeretjük egymást és tiszteljük egymás másságát, még erősebbek vagyunk együtt!
Sorsdöntő pillanat előtt állunk: el kell döntenünk, hogy a gyűlölet és a megosztottság vagy a szeretet és az egymásért való kiállás országa leszünk-e. (…) Szóval menjetek el szavazni, legyen egy tervetek, és válasszátok a szeretetet, a könyörületet és a jóságot!” – mondta a színész köszönőbeszéde végén.
A nyertesek teljes listáját ide kattintva böngészhetjük át.
(via Uproxx, The New York Times)