A 13 legjobb családi sorozat a hosszú hétvégére

Az Egy rém rendes családtól a Sírhant művekig, a sitcomoktól a szövevényes maffiasztorikig sorakoztatjuk fel a kedvenceinket az utóbbi évtizedek amerikai tévésorozataiból. Szerencsére sokat most is játszik a tévé vagy elérhető az HBO Go-n és a Neflixen, így a négy nap szünet alatt is lesz mit nézni.

Egy rém rendes család (Married With Children)

 

Egy újszülöttnek elég nehéz volna elmagyarázni, mitől is olyan nagyszerű a Rém rendes család, amiben mindenki tahó, ostoba és szerencsétlen. Szerencsére az újszülötteken kívül mindenki ismeri Al Bundy-t, a frusztrált, lúzer cipőboltost, a lusta, de követelőző feleségét, Peggy-t és a rémes gyerekeiket, és a sorozat meredek humorát, ami már akkor magasról tett a politikai korrektségre. Nehéz eldönteni, hogy a készítők Al Bundyt akarták kifigurázni, vagy a nép tahó gyermekéből hőst faragni, de végülis mindkettő sikerült.

 

 

 

 

Az ítélet: család (Arrested Development)

 

Valamiért az elcseszett családoknak különös bája van, talán többek között azért, mert az ilyen a sitcom-okon a saját tökéletlen életünket is kinevethetjük kicsit. Ráadásul ha ezt Az ítélet: családdal tesszük, akkor már arról sem kell ábrándoznunk többé, hogy bár milliárdosoknak születtünk volna. A Bluth család egy rakás burokban felnőtt milliárdosról szól, akik hirtelen elvesztik a vagyonuk egy részét, és kénytelenek kicsit leszállni a Földre a halandók közé. Az egyetlen talpraesett figura közöttük Michael, a legidősebb testvér, akit a még egész fiatal Jason Bateman játszik, de itt kapta első komolyabb szerepét a tini Michael Cera, és itt bizonyította páratlan komikus tehetségét Will Arnett.

 

 

 

Szívek szállodája (Gilmore Girls)

 

A Gilmore lányok egy szétesett család sok-sok humorral és gyengédséggel kezelt története. A családtagok összeszorított fogakkal próbálják félretenni a múltbeli sérelmeket és elviselni egymást, és ez csodás komikus helyzeteket eredményez. A fiatalon teherbe esett Lorelai Gilmore elmenekül a gazdag és képmutató szüleitől, hogy aztán később mégis tőlük kérjen segítséget a 18 éves lánya taníttatásához. A sorozat középpontjában a Lorelai és lánya szoros kapcsolata áll, akik folyamarosan köpik a poénokat és válogatott kulturális utalásokat. A legviccesebb karakter mégis a végtelenül sznob nagymama, akit ugyanaz a Kelly Bishop játszik, mint a Dirty Dancing finnyás anyukáját.

 

 

 

Két pasi - meg egy kicsi (Two and a Half Men)

 

Charlie Sheen annyira eggyé vált az életet fék nélkül élvező hollywoodi figura szerepébe, hogy egy idő után rendesen kicsúszott a lába alól a talaj, és ki kellett tenni a sorozatból, aminek ő volt legnagyobb a sztárja. Addig viszont ő lehetett minden idők legjobb legrosszabb nagybácsija a tévében, de a Harper család többi tagja is megéri a pénzét az elviselhetetlen nagymamától Bertáig, a kéretlenül őszinte bejárónőig.

 

 

 

Dallas (Ewings)

 

Amikor itthon a rendszerváltás után vetíteni kezdték a Dallast, igazi családi esemény volt minden epizód, hiszen még sehol nem volt a mai sorozatrengeteg és a streaming, így becsülettel ki kellett várni a tévéújságban megjelölt időpontokat. Így egy ország gyűlölte a gátlástalan Jockey-t, sajnálta az alkoholba menekülő Samanthát és szurkolt Bobbynak és a szép Pamelának, akik két ellenséges család gyermekeként házasodtak össze és élték az olajmágnások korántsem felhőtlen életét.

 

 

Sírhant művek (Six Feet Under)

 

Sokat halljuk, hogy nem beszélünk eleget a halálról és a gyászról, de egy sorozat sem tett annyit, hogy segítsen bepótolni ezt a hiányosságot, mint az HBO sorozata. Miközben a Fisherék a családilag működtetett temetkezési vállalatukat viszik, és minden epizódban új családnak segítenek a szerettük elbúcsúztatásában, maguk is egy nagy veszteséget dolgoznak fel apránként. A komor téma ellenére a sorozatra nem ül rá a szomorúság, sőt, üdítő, hogy az emberi lélek micsoda mélységeit képes megmutatni a kicsit fura, de egytől egyig szeretnivaló családtagok életén keresztül. Mire a hatodik évad véget ér, az ember rendesen családtagként tekint a szereplőkre, és hozzá kell szokni a szomorú gondolathoz, hogy hirtelen eltűnnek az életéből.

 



Ozark

 

Jason Bateman rendezőként és főszereplőként tért vissza a családi sorozatok világába, és első ránézésre sok tekintetben hasonló szerepet játszik az Ozarkban, mint az Ítélet: családban. A Netflix drámájában egy mexikói drogkartell könyvelőjeként válik egyre forróbb a lábuk alatt a talaj. Kezdetben azzal kezelik a problémát, hogy a nagyvárosból egy proli turistaparadicsomba költöznek a feleségével és a két gyerekükkel, de a problémák követik őket, és fokozatosan újraírják minden családtag sorsát és karakterét. Különösen a Jason Bateman feleségét játszó Laura Linney és a semmiből magasra törekvő, nehéz sorsú lányt alakító Julia Garner figurái félelmetesen erősek.

 

 

Szégyentelenek (Shameless)

 

A Szégyentelenek Ozarkhoz hasonlóan Chicagóban indul, csak egy jól szituált család helyett egy olyat mutat be, akik a társadalom peremén tengődnek, és nem nagyon utazgatnak semerre. Köszönhetik ezt nagyrészt a semmirekellő és javíthatatlan apjuknak, akit William H. Macy játszik kifogástalan hitelességgel. Bár a Szégyentelenek egy brit sorozat remake-je, az eredeti ehhez képest olyan, mint egy diákfilm, bár az is nagyon sikeresnek számít. A sorozat remekül vegyíti a drámát a humorral, és közben ügyesen érzékelteti, mennyire rettenetesen nehéz kitörni innen.

 

 

 

Amerikaiak (The Americans)

 

Hidegháborús kémtörténetnek indult, de aztán az egyre erősebb évadok alatt intenzív családi drámává nőtte ki magát az Amerikaiak. A sorozat középpontjában két KGB-s kém áll, akik beépülnek az amerikai társadalomba, utazási ügynökséget nyitnak, családot alapítanak, de emellett egyre nehezebb titkos küldetéseket hajtanak végre. Bár a moszkvai központ házasította őket össze, egy idő után a magánéletük és a munkájuk olyan erős konfliktusba kerül egymással, hogy az komoly áldozatokat követel.



 

 

Modern Család (Modern Family)

 

Ed O’Neill a Modern családban duplázott, és a Rém rendes család után újra egy etalonnak számító sorozatban kapott szerepet. A Modern család mostanra 25 Emmy-díjat szedett össze, és éppen a tizedik évad fut belőle. A maga idejében megújította a sitcomokat, az Office és a Városfejlesztési osztály áldokumentarista stílusában mutatta be három család életét. Persze ezt az Ítélet: család hat évvel korábban már eljátszotta, de annak túl furcsa és újszerű volt a humora ahhoz, hogy olyan közönségsikerré váljon, mint a Modern család.



 

Szeretünk Raymond (Everybody Loves Raymond)

 

A családi sitcomok régivágású királya a Szeretünk Raymond, amiben Ray Barone idegeit teszi folyton próbára a rokonság. A sorozat legmélyén az az átalakulás dolgozik, amin a hagyományos nemi szerepek mentek át az utóbbi évtizedekben. Ray tudja, hogy partnerként kellene tekintenie a feleségére és be kellene szállnia a házimunkába, de titkon csak arra vágyik, hogy Deborah kicsit kevesebbet jártassa a száját. A Szeretünk Raymond egy igazi szívmelengető családi vígjátéksorozat, ami a vidám és a nehéz pillanatokkal együtt mutatja be egy egészen átlagos, de szerethető család életét.

 



 

Bír-lak (Full House)

 

A Bír-lak a másik nagy családi sitcom klasszikus, ami egy furcsa felállással indít, az özveggyé vált apa a három lányával, a testvérével és egy barátjával él együtt. A cuki kislányok és a minden szülői szerepben helyt állni kénytelen férfiak egy olyan ellenállhatatlan elegyet alkottak, amitől a Bír-lak máig minden idők egyik legcukibb és legártalmatlanabb tévésorozata. A szereplők között pedig a legeslegcukibb a kis Michelle, akit a két Olsen-iker játszott felváltva.

 

 

Maffiózók (The Sopranos)

 

Sokan minden idők egyik legjobb sorozatának tartják a Maffiózókat, amiben a klasszikus maffiafilmek elemei keverednek a családi drámával és az abszurd, humoros pillanatokkal. Az egész középpontjában álló alacsony, pocakos Tony Soprano egy egyszerre félelmetes és szeretnivaló figura, akiből James Gandolfini ikonikus karakert faragott. Emellett az HBO hat évadot megért sorozata a páratlan szórakoztatás mellett gyönyörű korrajzot mutatott a századforduló Amerikájáról.