X – A pornó és a horror találkozása egy texasi farmon

Ez az a film, amiben még Jenna „Wednesday” Ortega is nekivetkőzik, de a show-t a zseniális Mia Goth lopja el.

Volt egy rövid időszak, amikor úgy tűnt, a pornóból szalonképes, akár „művészi értékkel" is bíró műfaj válhat. A 70-es években néhány szexfilm a szélesebb közönséghez is eljutott, a Mély torok (1972), a Behind the Green Door (1972) vagy a The Devil in Miss Jones (1973) a toplistákra is felkerült, kritikák jelentek meg róluk a komoly lapokban, az iparág sztárjai pedig a magazinok címoldalain találták magukat. A felnőttfilmes színészek és színésznők büszkén vállalták a hivatásukat – vagy legalábbis már nem érezték úgy, hogy szégyenkezniük kellene –, a rendezők, producerek jelentős része pedig tényleg elhitte, hogy amit ők művelnek, az nagybetűs filmművészet.

Ebben a korszakban, egész pontosan 1979-ben játszódik a tavalyi év egyik legnagyobb horrorfilmes sikere, az X is, főszerepben egy családias méretű pornóstábbal. A csapat tagja a feltörekvő szexistennő, Maxine Minx (Mia Goth), a producer, aki egyben a barátja is (Martin Henderson), két másik performer (Brittany Snow és Scott Mescudi), a rendező-operatőr, RJ (Owen Campbell) és barátnője, Lorraine (Jenna Ortega), aki a mikrofonos szerepét tölti be. Furgonjukkal egy texasi farmra tartanak, ahol egy idős házaspár telkén kibérelték a vendégházat. A két világháborút is megjárt Howard nem örül annyira, amikor kiderül, hogy a vendégek milyen célból veszik igénybe a bérleményt, felesége, a nyugtalanítóan viselkedő Pearl fantáziáját azonban megmozgatja a forgatás.

A mindössze 24 órát elmesélő filmben gyorsan eszkalálódnak az események, amit onnan is lehet tudni, hogy Ti West író-rendező egy flashforwarddal indít: rendőrök érkeznek a helyszínre, és már csak a hullákat tudják leltározni. West persze nem lő le semmilyen poént, az alaphelyzetből könnyedén kitalálható, hogy azt a klasszikus slasherformulát idézi meg, amelyben a messziről jött, többnyire városi idegenek a baljós előjelekre fittyet hányva önként gyalogolnak bele a lenézett helyiek csapdájába, ahogy azt A texasi láncfűrészes mészárlásban, a Sziklák szemében vagy akár a Gyilkos túrában is láthattuk. A film emellett Hitchcock klasszikusát, a Psychót is megidézi, hiszen most is egy rejtélyes ház rejtélyes tulajdonosai hozzák a frászt a szereplőkre és a nézőkre.

Forrás: HBO Max

 

Az X ez alapján akár egy tucathorror is lehetne, de az eddig inkább csak megbízható iparosként ismert West úgy döntött, megpróbálja a korábbiaknál jobban kitágítani a műfaj határait. Filmje nézhető hagyományos slasherként is, a történet második felében

úgy követik egymást a látványos és kreatív mészárlások, ahogy az a zsáner nagykönyvében meg van írva,

de ennél azért rétegzettebb a produkció. West nemcsak ürügyként használja a pornót, de a Boogie Nightsot idéző alapossággal meg is mutatja, milyen ambíciók hajtják ezeket az embereket, és pontosan hogyan gyártják a sikamlós mozgóképeket. Egyrészt vicces, ahogy a filmbéli amatőr pornórendező az önjelölt művész szerepében tetszeleg, másrészt imponáló is az a „gátlástalanság” és felszabadultság, ahogy a stáb többi tagja a hivatását gyakorolja. Míg a klasszikus slasherekben a szexelő fiatalok pont a paráznaságuk miatt lakolnak meg,

az X szemlélete kimondottan szexpozitív,

olyannyira, hogy még az sem hat férfifantáziát kiszolgáló, erőltetett fordulatnak, amikor a Jenna Ortega által alakított mikrofonos lány jelzi, hogy szívesen kipróbálná magát a kamera előtt is – és aztán ki is próbálja.

Forrás: HBO Max

 

A fiatalságukat élvező, életörömmel teli pornósoknak West meg is találja a tökéletes mumust az öregedés iszonyatában – legalábbis papíron. A koncepció izgalmas, bele is illik egy aktuális horrortrendbe, csak túl absztrakt ahhoz, hogy rettegni lehessen tőle –

a „szörny” gondolata félelmetes, a látványa már nem annyira, az X így hagyományos slasherként kevésbé működik.


Cserébe viszont igazi csemege azoknak, akik imádják a hetvenes évek filmes esztétikáját, és A texasi láncfűrészes mészárláshoz hasonló filléres horrorokat, mert West olyan tökéletesen idézi meg a korszak képi megoldásait a színektől a beállításokon át a vágásokig, mintha nemcsak 1979-ben játszódna a film, de akkor is forgott volna. Ehhez ráadásul megtalálták a tökéletes főszereplőt Mia Goth személyében, akiben egyszerre van meg a fiatal Mia Farrow törékenysége és egy giallo hősnőjének állhatatossága. Ő akár egy saját pszichohorrort is megérdemelne, és ezt szerencsére West is így gondolta, mert már le is forgatta vele az X előzményfilmjét (Pearl), és előkészületben a folytatás is MaXXXine címmel. A Pearlről már tudjuk, hogy túlszárnyalta az X-t, és ha a harmadik rész is tartja a szintet, akkor minden idők egyik legizgalmasabb horrortrilógiája készül el hamarosan.


A film az HBO Max-on streamelhető.