Szem és puskapor sem marad szárazon a Yellowstone és az 1923 előtt játszódó 1883 eseményeit követve. Spoilermentes kritika.
Február 14-én végre nálunk is elérhetővé vált (igaz, csak fél áron és fél gőzzel) a SkyShowtime streaming platform, a kínálatában a Paramount+ évek óta futó aranytojást tojó tyúkjával, Kevin Costner Yellowstone című sorozatával, valamint annak összes kapcsolt részével. Bár „a Dallas és A keresztapa szerelemgyereke”-ként is emlegetett, Golden Globe-díjas alapsorozatba egyelőre még senki sem mert belevágni itt a PORT.hunál (nem kis részben azért, mert már 5. évadánál jár), előbb-utóbb egészen biztosan sort kerítünk rá.
A Yellowstone ugyanis mostanra egy külön bejáratú westernuniverzummá nőtte ki magát, ahol a nézők évszázadokon átívelve követhetik nyomon a Dutton família keserédes történetét.
Az 1923 című előzménysorozat ugyanis úgy ahogy van, zseniális. Nemcsak azért, mert (ahogy a PORT-kritikában is megírtuk) lórúgással ér fel a merész és izgalmas történetvezetése, hanem mert ugyanúgy visszahozta a legnagyobb hollywoodi sztárok közé Az ébredő Erő óta nem sok emlékezetes produkciót magáénak tudó, 80 éves Harrison Fordot, ahogy az alapsorozat tette a süllyesztőben Kevin Costnerrel.
Az 1883 pedig még talán jobb is, mint az 1923. Azzal ugyanis, hogy még messzebb megy vissza az időben a tekervényes Dutton-családfa mentén, mint az iker-előzménysorozat, a klasszikus (spagetti)western toposzokhoz is bátrabban mer hozzányúlni.
A hol ráérős csigatempóban hömpölygő, hol pillanatok alatt sodró lendületűvé váló történet egyik központi alakja James Dutton (Tim McGraw), Jacob Dutton (Harrison Ford karaktere) testvére, John Dutton III (Kevin Costner karaktere) ükapja. A kívül kevély és marcona, de belül aranyszívű és nagy igazságérzetű James a konföderációs seregek egykori tisztjeként az Unió börtönéből kiszabadulván a családjával együtt örökre maga mögött akarja hagyni Tennessee-t, hogy a civilizációtól és a nyüzsgő városoktól a lehető legtávolabb, a vadregényes Oregon államban elkerítsen magának egy ranch-et, és a szerettei körében boldogan élhessen, amíg meg nem hal. A véres polgárháborúról pedig többé egyetlen szót sem ejt a családja körében, pedig az északi tábornokot, akinek a fegyverletételkor megadta magát, nem kisebb sztár alakítja, mint Tom Hanks!
A múltja elől menekülő, szomorú tekintetét a szebb jövő felé fordító James Dutton tehát a történet elején kénytelen-kelletlen betársul egy vénségesen vén, saját démonaival küzdő Pinkerton detektív mellé, aki feladatul kapta, hogy kalauzoljon el a vadonban egy siserehadnyi Európából érkezett bevándorlót – történetesen épp Oregon államba, ahol a fegyverekhez mit sem értő német, lengyel és orosz parasztok ingyen földet kaphatnának és gazdálkodhatnának. A Pinkerton-ügynököt az élő westernfilmes legenda, Sam Elliot alakítja (Emlékszel a Tökivel társalgó bajszos cowboyra A nagy Lebowskiból? Na, ő az!), ami már önmagában elvinné a hátán ezt a sorozatot, de az igazán jó főszereplőválasztás James Dutton esetében történt,
a családjáért tűzbe menni is kész pisztolyhős karakterét ugyanis a countryzenész Tim McGraw-ra bízták, ami legalább akkora telitalálat, mint Vikidál Gyulának odaadni Koppány vezér szerepét!
Legalább ilyen emlékezetes alakítást nyújt Az ifjú Sheldon sztárja, Isabel May is Elsa, a felvágott nyelvű Dutton-lány szerepében, aki alig múlt 18 éves, de már úgy üli meg a lovat és pörgeti a lasszót, mint egy született rodeós, nem riad meg a fegyverropogástól, fűző és abroncsos szoknya helyett tüntetően a cowboyok farmerét hordja, és a határtalan szabadságszeretetétől fűtve ha nem is akasztófáravaló csirkefogókba szeret bele, de semmiképp sem olyan férfiakba, akikkel a szülei eltervezték a jövőjét...
De el is kél minden puskát ragadni képes kéz, mivel az út Texasból Oregonig minden, csak nem vidám családi vakáció! Óriási a két állam közti távolság, élelem és víz alig van valahol – helyette csörgőkígyó és bandita lapul minden bokorban, és állandóak a tűzpárbajok a barátságtalan lótolvajokkal és a még barátságtalanabb indián törzsekkel. Mindezek mellé még ott vannak pusztító járványok, és a telepesek utazásait leginkább megkeserítő helyzetek: a nagy folyókon való átkelések, amelyek rendszeresen megtizedelték annak idején szekerek utasait (mivel sokan közülük még úszni sem tudtak).
És akkor még meg sem említettük a préri legveszedelmesebb gonosztevőit: magukat az utazókat, akik ha már hárman társulnak, holtbiztos, hogy négy irányba mennének, az embert próbáló helyzetekben pedig akár egy zsák lisztért, két szelet húsért is képesek egymás torkának esni... Az 1883 tíz epizódjában bőven kijut a történet hőseinek mindenből a fentebb felsoroltakból.
A showrunner, Taylor Sheridan olyan kíméletlenül öldösi sorra az események előrehaladtával egyre inkább megszeretett főszereplőket, mintha ő lenne a vadnyugati George R. R. Martin!
Igazából nincs is olyan vadnyugati filmes klisé, amit ne vonultatna fel ez a sorozat. A végeredmény mégis parádés. Az elvált szülők gyermekeként egy ranch-en felnőtt, majd azt végül anyagi okokból eladni kénytelen, mellőzött sorozatszínészből forgatókönyvíró atyaúristenné lett Taylor Sheridan (aki nemcsak az 1883, de az 1923 és a Yellowstone showrunnere is egyben) könnyfacsaróan izgalmasan képes bemutatni a saját életéből vett élményeket átgyúrva a családi összetartás erejét, és kiváló mesemondó akkor is, amikor meg kell magyaráznia, miért pont az Isten háta mögötti Montanában telepedtek le annak idején a Duttonök. Jóllehet, az 1883 tíz epizódja egy lezárt, kerek egészt alkot, nyugodtan jöhetne még bármennyi évad a Yellowstone előzménysorozatának előzménysorozatából!
Ítélet: 8/10
Kiknek ajánljuk? A westernrajongók semmiképp se hagyják ki, és természetesen azok se, akik szeretnék tudni, miért pont ott van Kevin Costner-ék birtoka a kultikus Yellowstone-ban, ahol, és miért ragaszkodik körömszakadtáig ehhez a vadregényes tájhoz a Dutton família apraja-nagyja.