Miközben a legtöbb streaming platform árat emel, az ingyenes Tubi csak egy kicsit tolakodó reklámokkal szakítja meg A remény rabjait és a B-filmeket.
Az elmúlt évtizedben a streaming nem csak a tévét váltotta fel, hanem a mozit is. Az online platformok előretörő módszer népszerűsége azonban olyan havi számlákhoz vezetett, amelyek kezdenek vetekedni a prémium tévéelőfizetésekkel vagy a több film moziban való megtekintésének költségeivel. A Netflix, az Amazon Prime, az HBO Max, a Disney+, az Apple TV+ (valamint a Paramount+, a Peacock és a Hulu, amelyek helyett nálunk SkyShowtime van) esetében a nézőknek mindez együtt már nem is olyan olcsó mulatság, ezért fordulnak sokan a Tubi felé, amelyet „az ingyenes Netflix”-ként emlegetnek.
De mi az a Tubi?
A Tubi egy reklámokkal támogatott ingyenes streaming szolgáltatás – Amerikában. Lényegében „egy ingyenes videótéka”, ahol filmeket, tévéműsorokat, koncerteket, stand-up comedy-t, dokumentumfilmeket és rövidfilmeket lehet nézni (hasonló paltform még a Peacock és a YouTube Movies & TV Shows).
A Tubi jelenleg több mint 50 000 filmet és tévéműsort kínál, és havonta mintegy 74 millió felhasználót vonz. Az eredetileg 2014-ben alapított szolgáltatás más forgalmazók licencelt tartalmainak otthona lett, 2019-ben pedig 100 millió dollárra nőtt a büdzséjük. A Tubit 2020-ban felvásárolta a Disney égisze alá tartozó Fox Corporation és az Amerikai Egyesült Államokon kívül terjeszkedni kezdett, Latin-Amerikában, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon is. Magyarországon azonban egyelőre nem elérhető.
A Tubi nyilvánvaló vonzereje az a többi streaming szolgáltatóhoz képest az, hogy a reklámszünetei nem annyira tolakodóak, mint a hagyományos kereskedelmi tévék esetében. A másik előnye, hogy nincs szükség előfizetésre, bár van lehetőség a közösségi médiaprofilon keresztül történő bejelentkezésre. A Tubi a legtöbb platformon is elérhető, ideértve webböngészős verziótól az okostévésig.
A Tubi ráadásul versenyelőnyre tehet szert most, hogy a Max, a Prime Video, a Disney+ és az Apple TV+ is mind meg akarja emelni a havidíjakat 2023-ban, a Netflix pedig lecsapott a jelszómegosztókra (igaz, a Prime Video már tervez bevezetni egy reklámokkal támogatott alapszintet, ami nem sokban különbözik a Tubitól).
A Tubi jelenleg azzal tűnt ki a konkurensei közül, hogy megbízható tárháza a klasszikus westerneknek, a kultikus horroroknak és azoknak az „annyira rossz, hogy jó”-filmeknek, amelyek nem jelennek meg más streaming szolgáltatók kínálatában. De a népszerű Doctor Who sorozat mind a 600 epizódja is debütál majd hamarosan a Tubin, ami nemcsak „olcsó örömöket” kínál, de olyan kulftilmeket is, mint A remény rabjai, a Rekviem egy álomért vagy a Becstelen brigantyk. Persze az olyan húzócímek, mint A szerelem hálójában vagy Az ördög ügyvédje nem maradnak fenn örökké a Tubin, ugyanakkor ugyebár az sem garantált, hogy a Netflixen vagy a Maxon az idők végezetéig elérhetőek lesznek.
Bár a Tubi nem készít annyi eredeti alkotást olyan sebességgel és költségvetésből, mint mondjuk a Netflix, saját gyártású alacsony költségvetésű horrorjai és akciófilmjei ennek a szolgáltatónak is vannak. A 2022-es Mutánsok börtöne például egy, egy alacsony költségvetésű Tubu-film volt Michael Rooker és Bruce Willis főszereplésével (mint ismeretes, az afáziás Willis a visszavonulása előtt tucatnyi hasonló, alacsony költségvetésű B-mozit készített). Nagy fegyvertény emellett a Tubi számára az is, hogy miután az HBO Max új vezérigazgatója, David Zazlav a spórolás jegyében leállította az olyan saját fejlesztésű sorozatokat, mint a Westworld, a Lovecraft County, Az időutazó felesége vagy A farkas gyermekei, ezek közül most néhány épp a Tubin lett elérhető.
Megnyerheti-e a Tubi a streaming platformok versenyét?
Az elemzők szerint valószínűleg soha sem fogja a kínálat vagy a nézettségi adatok tekintetében lekörözni a vezető streamingóriásokat.
A létezése azonbanmindenképpen intő jel arra nézvést, hogy a nézők valójában miért hajlandóak fizetni és miért nem.