Rettentő idétlen westernt csinált Robert Pattinson

Mielőtt a zseniális A világítótoronyban szerepelt, megcsinálta a nagyszerű Tenetet és Batmannek állt, Pattinsonnak volt egy kis ballépése, a Hölgy (2018) című western.

A western komoly, hősies műfaj, de vannak elvetemült filmesek, akik mégsem veszik elég komolyan. Van, aki elbohóckodja a dolgot, mint az általunk nem is rég ajánlott Hogyan rohanj a veszTEDbe (2014) készítői, és vannak, akik igyekeznek a műfajból valami egész mást kihozni, mint ami. Ilyen volt a Jim Jarmusch rendezte Halott ember (1995) Johnny Depp-pel, és valami hasonlóval próbálkoztak az egyszerűen csak Hölgy (Damsel) néven futó, ugyan két éve készült, de a Netflixen most megnézhetővé vált valami alkotói is, és talán már a felvezetésből is kiérezhető, hogy nem jártak igazán nagy sikerrel.

Mostanában minden Robert Pattinsonról szól, és nem véletlenül. Az Alkonyat filmek egykori sztárja az elmúlt években mindent megtett, hogy komolyan vegyék, és valóban elismerésre méltó filmográfiát rakott magának össze. A kritikusok agyondicsérték A világítótoronyban, nagyszerű volt Christopher Nolan Tenetjében, szerepelt David Michôd királydrámájában, az V. Henrikben, majd Batmannek állt, ám közvetlenül ezek előtt volt a színésznek egy kis ballépése. A David Zellner (Kumiko, a kincsvadász) rendezte Hölgy (2018) eleve nagyon furcsán indul. A nemrég elhunyt Robert Forster (Jackie Brown) egy, az elhagyott, sziklás tájon üldögél a „buszmegállóban” a postakocsira várva papruhában, miközben egy vadidegennek elmeséli, hogy az indiánokat jött megtéríteni, de mostanra teli lett a töke a vadnyugattal, és inkább menne haza. Miután csak nem jön az a postakocsi, Forster gatyára vetkőzik, mindenét az idegennek adja, majd belerohan a sivatagba, „Jövök, atyám!” felkiáltással.

 

Csak ezután ismerjük meg a naiv tekintetű, becsületes arcú Samuel Alabastert (Pattinson), akinek hátán a szokásos ismétlő puska mellett egy gitár is van, hátaslova mellett pedig aprócska póni kocog. Az aprócska ló nászajándék kedvesének (Mia Wasikowska), és Samuelnek csupán két dolga van: kerítenie egy papot, aki összeadja őket, és kiszabadítani a lányt egy Anton Cornell nevű gazember markából, aki nem átallotta elrabolni őt. A pappal nincs is gond, igaz, az illető (David Zellner, maga a rendező) nem tűnik profinak, ráadásul egy rakás pénzt is kér, a lányszabadítás azonban már trükkösebb feladatnak tűnik, pláne úgy, hogy a tettes rossz arcú bátyja (Nathan Zellner, a rendező testvére) is a környéken ólálkodik, a bokrok között pedig indiánok leselkednek.

A fentiek alapján ez még mindig lehetne egy normális, sőt, izgalmas western, de mindenkit megnyugtatunk, nem az. Mert itt semmi és senki nem az, aminek látszik, a szokásos vadnyugati csőcselék mellett mindenki vagy idióta vagy egyszerűen gyenge a jelleme, kivéve talán a címbéli Hölgyet, akit valamiért mindenki meg akar menteni. Pedig ő nem ezt akarja, sőt. Érdekesség, hogy Pattinson és Wasikowska már játszottak együtt egy pocsék filmben, a Térkép a csillagokhoz című, szintén nehezen kategorizálható drámában, és együtt láthatók a Mindig az ördöggel című, szintén a Netflixre frissen felkerült nyomasztó, sorozatgyilkosos krimiben is.  

Értékelés: 4/10