A Nemzetközi Sci-fi Nap alkalmából összeszedtük, mit érdemes nézni, nem csak a tudományos-fantasztikus filmek rajongóinak.
Január 2-a a Nemzetközi Sci-fi Nap, ugyanis 1920-ban ezen a napon született a műfaj egyik leghíresebb írója, Isaac Asimov. Hogy méltán ünnepelhesd ezt a napot, összeszedtük a hat legjobb sci-fit a Netflixről, ami garantáltan nem csak a tudományos fantasztikus zsáner kedvelőinek fog bejönni.
Black Mirror (2011- )
A technikai fejlődés ma már elsősorban a disztópia és nem az utópia kategóriájába esik: egyre inkább úgy érezzük, hogy megsérti a magánéletünket, elveszi a szabadságunkat, és névtelen támadásoknak tesz ki minket. Ráadásul minderre mi magunk hatalmaztuk fel, elfogadtuk azt, hogy a technológia mélyen behatol az életünkbe, és függővé tesz. Ez ellen a valóság ellen már nem tudunk harcolni, és kénytelenek vagyunk elfogadni, ha meg akarjuk őrizni a józan eszünket. Ám ez nem azt jelenti, hogy ne kérdőjeleznénk meg: a Black Mirror című antológiasorozat pont ezt teszi. A baljós címet így magyarázta a kreátor, Charlie Brooker:
„A címben szereplő fekete tükör az, amit minden falon, asztalon és kézben megpillantasz: egy tévé, egy monitor, egy okostelefon hideg, sötét képernyője.”
A sorozat olykor kifejezetten rémisztő képet fest a technológiáról, de olyan kérdéseket vet fel, amik sosem voltak ennél időszerűbbek.
Én vagyok anya (2019)
A posztapokaliptikus film teljes egészben egy zárt létesítményben játszódik, ahol egy Anya nevű robot egy egyszerűen csak Lánynak elnevezett kislányt nevel, aki az emberiség jövőjét képviseli. A Lány mindent megtanul a mérnöki és orvostudományokon át egészen az etikáig – ez utóbbi kulcsfontosságú lesz a történet kimenetele szempontjából, hiszen Grant Sputore rendezése
elsősorban a cselekmény fordulataira és a karakterekre épít.
Bár a film alapvetően a műfaj paneljeit használja, van benne annyi egyediség és önálló gondolat, ami különlegessé teszi. A Lány ugyanis találkozik egy névtelen nővel, aki nem ugyanazt állítja a külvilágról, amit Anya.
A platform (2019)
A horror és sci-fi elegyéből kifőzött disztópikus film egy hatalmas, függőleges börtönben játszódik, ahol minden nap egyszer érkezik étel egy kőlapon, ami fentről lefelé halad, és egyre kevesebb, egyre undorítóbb ételek maradnak rajta: szóval, aki felül van, jól lakik, aki alul, annak csak romlott és összetúrt maradék jut. Nem sok derül ki arról, mi is ez a brutális börtön, de nem is ez a lényeg, hanem az emberi reakciók a helyzetre.
Igazi filozófikus sci-fi, ami számtalan, továbbgondolásra érdemes kérdést vet fel,
pláne, hogy a foglyok sem mindig ugyanott vannak: aki tegnap még legalul volt, másnap simán lehet legfelül, kérdés, mit kezd a különféle helyzetekkel. Az osztálykülönbségekről szóló dermesztő sci-fi annyira sikeres volt, hogy idén megérkezett a folytatása is.
Oxigén (2021)
Alexandre Aja, a Magasfeszültség (2003), a Sziklák szeme (2006) és a Préda (2019) rendezője egy igazi klausztrofób sci-fit készített, amely egyetlen zárt térben játszódik. Egy nő, (Mélanie Laurent) egy kriogén kamrában ébred, és fogalma sincs, ki ő, és hogy került oda. Ráadásul a kabin mesterséges intelligenciája felhívja a figyelmét, hogy már csak 33 százalékon áll az oxigén szintje.
Ez a sci-fi valójában egy szerelmeslevél az emberi túlélőösztönhöz.
Ez is érdekelhet
Megszoktuk, hogy a főhős a legmeredekebb helyzetből is kivágja magát és megmenti a világot. De mi van akkor, ha a világot nem lehet megmenteni? Vagy nem is érdemes?
Lássuk!
Ne nézz fel! (2021)
Hogy egy kicsit fellélegezzünk, legyen a listán egy vidám film is, bár várj csak! Ez a sci-fi is ijesztő kérdéseket vet fel. Adam McKay rendező világvége-vígjátéka/aktuális politikai szatírája megmutatja, mit történik az emberiséggel, ha megtudja: már csak hat hónapja van hátra, utána becsapódik egy halálos üstökös a Földbe.
A politikusok és az üzletemberek anyagi hasznot húznak, az influenszerek elárasztják a közösségi médiát a hashtagjeikkel, az összeesküvés-hívők pedig mindezt konteónak titulálják.
A sztárokkal teletűzdelt Ne nézz fel! itt-ott ugyan kicsit leül, de egy szórakoztató és rémisztő elgondolás arról, miként reagálunk mi, emberek a szélsőséges helyzetekre.
Godzilla Minus One (2023)
A Nagy G visszatért, és talán az egyik legjobb – természetesen nem amerikai, hanem japán – sci-fi készült el vele 2023-ban. Ebben
már nem csak eltiprandó biodíszletek az emberek, hanem múltjuk van és jelenük, és nem utolsósorban jellemük, ami azt eredményezi, hogy ezúttal tényleg szurkolunk nekik.
A hatalmas szörnyet pedig sikerült úgy megalkotni, hogy ezúttal nem csak félelmetes lett, a brutális tömegét is sikerült érzékeltetni. Bár Godzillát már CGI-jal keltették életre, meghagyták darabos mozgását, amit még abból az időből örökölt, amikor egy színész rejtőzött a jelmezben.
(via Entertainment Weekly, Paste Magazine, Netflix)