A Netflix új koreai őrületének rendezője szerint az elmúlt évtizedben nagyot fordult a világ: egyre őrültebbé vált és az ellentétek is kiéleződtek. Arról is beszélt, lesz-e folytatás.
Alig egy hónapja mutatták be Netflixen a Squid Game (Nyerd meg az életed) című dél-koreai sorozatot, és azóta sorra veri le a streamingszolgáltató legnépszerűbb műsorait, a sikere elképesztő, pedig hype és hátszél nélkül érkezett, pusztán a szájhagyomány emelte ki a sokaságból. Nekünk is nagyon tetszett, kritikánkat itt olvashatjátok.
A mind a kilenc epizódot író és rendező Hvang Donghjokot is meglepte, mennyire betalált a sorozata, ugyanis egy évtizeden át házalt az ötlettel, míg sikerült megvalósítania.
"A sorozat alapötlete 2008-ban született. Abban az időben volt a Lehman Brothers válsága, ami a koreai gazdaságot elég súlyosan érintette és én is anyagi gondokkal küzdöttem. – mesélte Donghjok az IndieWire-nek. – Az elmúlt tíz évben rengeteg probléma akadt: a kriptovaluta-bumm, amikor az emberek világszerte, különösen a koreai fiatalok minden pénzüket ebbe fektették, az olyan informatikai óriások felemelkedése, mint a Facebook, a Google, vagy Koreában a Naver, amik alapvetően átalakították az életünket. Újítóak ugyan, de ezek az óriáscégek is nagyon meggazdagodtak. Aztán Donald Trump lett az Egyesült Államok elnöke, és azt hiszem, hasonlít a Squid Game egyik VIP-jéhez. Majdnem olyan, mintha egy játékshow-t vezetne, nem pedig egy országot, mintha borzalmakat adna az embereknek. Miután mindez megtörtént, úgy véltem, ideje, hogy a sorozat napvilágot lásson."
"Maga a koncepció tíz évvel ezelőtt nem volt reális. Túl bizarr volt, és az emberek úgy gondolták, hogy nem fog pénzt termelni, többek között azért is, mert erőszakos volt, és a nézettséggel is gondok lennének, a célközönség pedig zsugorodna. De eltelt tíz év, és a Netflix forgalmazási rendszere más, mint a filmeké: kevesebb a korlátozás, így a saját utamat járhattam, és kevésbé éreztem nyomást."
Az Egyesült Államokban pillanatok alatt, majd világszerte népszerű lett a sorozat, mert egyrészt a maga groteszk és nyomasztó módján tökéletesen lefesti jelenlegi világunkat, másrészt az erőszakos játékokat egyébként is sokan szeretik, ki vannak éhezve a vérre.
Donghjok szerint a Netflix forgalmazás szempontjából is egészen újszerű:
"Korábban, a régebbi médiumok esetében, amikor egy ország filmkészítője el akarta vinni a filmjét egy másik országba, sok időbeli és nyelvi akadály állt fenn. Például, ha egy koreai film az amerikai piacra merészkedett, el kellett mennünk a filmfesztiválokra, és forgalmazót kellett találnunk az USA-ban. De most már vannak streaming szolgáltatások és a YouTube, így megvan az infrastruktúra ahhoz, hogy minden, amit készítünk, globális legyen. Úgy gondolom, hogy ha van egy jó tartalom, akkor a globális közönség már csak arra vár, hogy megnézhesse. Azt hiszem, a Squid Game a bizonyíték arra, hogy ez lehetséges. Az egyetlen lehetséges probléma, ami még hátravan, az a nyelvi korlát lehet, de szerintem az emberek lassacskán megszokják."
Arra a kérdésre, hogy lesz-e vajon folytatás, így válaszolt:
"Nagy nyomás nehezedik rám a második évaddal kapcsolatban. Még mindig ott a történetszál a Frontemberről és a testvéréről, a rendőrrel való kapcsolatáról. És az emberek arra is kíváncsiak, hogy hová tart Gi-hun a fináléban, amikor nem száll fel a repülőre. Azt hiszem, kötelességem elmesélni a rajongóknak, és gondolkodom a második évadon, de akkoriban, az első évad befejezése után annyira fáradt voltam, hogy nem igazán tudtam ilyesmire gondolni. De most, hogy ekkora siker lett, az emberek utálnának, ha nem folytatnám, így óriási a nyomás, és azt hiszem, hogy muszáj lesz. Az első évad elsöprő sikere nagy jutalom számomra, ugyanakkor nagy nyomást is jelent."