A Netflix új erotikus thrillere kijavítja a botrányos 365 nap hibáit

És helyette rak bele újakat – de legalább nem romantizálja az emberrablást, a nemi erőszakot és a Stockholm-szindrómát. Kritika a Tolakodó pillantás című brazil sorozatról.

2020 nyarán szinte másról sem lehetett olvasni a mozis oldalakon, mint a 365 nap című lengyel erotikus film kétes sikeréről. A szürke ötven árnyalatának a BDSM-et teljesen félreértelmező cselekményét „romantikus” emberrablásba és Stockholm-szindrómába fordító alkotást

mindenki szidta, de közben mindenki nézte,

így csakhamar a Netflix egyik legnépszerűbb tartalma lett – olyannyira, hogy 2022-ben két folytatást is kihoztak hozzá, amelyeken aztán újra fel lehetett háborodni.

Nem tudni, hogy a brazil Tolakodó pillantás készítői a 365 nap-filmekből merítettek-e ihletet, a 10 részes brazil sorozat mindenesetre ugyanúgy a Netflixen debütált, és egészen hasonló alkotói hozzáállás jellemzi, mint a lengyel elődöt. Hiszen itt is ugyanúgy az a lényeg, hogy megkötözött meztelen nőket mutogathassanak, azaz exploitálják az emberrablást és a női testet, de itt legalább vigyáztak rá, hogy a körítés mindehhez valami olyan sztori legyen, ami nem állítja be szexisnek és romantikusnak mindezt.

Forrás: Netflix


A Tolakodó pillantás elrabolt női ugyanis valóban szenvednek, egyáltalán nem szeretnek bele az elrablójukba, és nem élvezik, hogy kikötözve tartják őket. Hogy akkor mégis mi gondoskodik az erotikus feszültségről? Az alkotók egy ügyes csavarral azt találták ki, hogy az elrabolt nők után nyomozó hackerlány álljon a középpontban,

aki hálistennek elég jó külsővel rendelkezik ahhoz, hogy az ő szexuális tevékenységét is izgató legyen figyelni a nyomozás során.

Miranda ugyanis úgy keveredik bele az egész ügybe (az elrabolt, majd prostitúcióra kényszerített szerencsétlen nők esetébe), hogy egy vonzó férfi, aki arra gyanakszik, hogy nagy hatalmú, gazdag sógora áll az egész ocsmányság mögött, felkéri, hogy derítse ki az igazságot. Hősünk pedig nemcsak ezzel a férfival jön össze, de beleszeret egy másik érintettbe is, így nem kevés coitust lehet megmutatni a cselekmény bonyolítása közben.

Forrás: Netflix


A Tolakodó pillantás alkotói ráadásul, ahogy arra a cím is utal, halmozzák a fétiseket, és Miranda karakterének azt találták ki, hogy megszállott leskelődő, így azt is ábrázolhatják, ahogy folyamatosan prostituáltként dolgozó szemközti szomszédja tevékenységét vizslatja

– így máris megsokszorozódik az izgató aktusok száma.

Hogy valójában nem a cselekmény itt a lényeg, hanem a szex, arra nézvést az is elég árulkodó, hogy a sorozatban megjelenő összes színésznőnek (még a statisztáknak is) tökéletesre formált műmelle van.

De a széria gyártói ezen a területen is kifejezetten furmányosak voltak, és az általuk felkért női rendezők és női forgatókönyvírók gondoskodtak róla, hogy az alkotás ne csak a férfi tekintetet kényeztesse. Így csodásan kidolgozott férfi testekben is gyönyörködhetünk, sőt, a készítők olyannyira gondoltak mindenkire, hogy van olyan – a cselekményből meglehetősen kilógó és egyébként kifejezetten karakteridegen – jelenet is, amelyben két férfi esik egymásnak. Ha tehát őszinték akarunk lenni, be kell látnunk, hogy az igazi voyeurök valójában mi vagyunk, nem pedig a főhősnő.

Forrás: Netflix


Annál is inkább, mivel a cselekmény későbbi bonyolítása során igazából egyáltalán nem lesz jelentősége Miranda kukkolási vágyának – mintha a figura maga kissé megfeledkezne róla, mennyire is szeret kukkolni. Valójában tehát egy hitchcocki MacGuffinról van itt szó (erről a thrillerfogásról ebben a cikkünkben írtunk korábban), ami csak ahhoz kellett, hogy az alkotók beindítsák a cselekményt, hiszen a főhősnő úgy kerül kapcsolatba azzal a férfival, aki felkéri a már említett mocskos melóra, hogy átmegy az általa kilesett prosti lakásába, hogy vigyázzon a kiskutyájára, és az illető, aki amúgy a nő állandó kuncsaftja, Mirandát a call girl helyettesének nézi.

A Tolakodó pillantás alkotói azonban vélhetően nemcsak 365 nap-filmeket, hanem brazil szappanoperákat is szép számmal láthattak munkájuk elvégzése előtt, mivel az epizódok során úgy megbonyolítják a cselekményt olyan fordulatokkal, hogy

ki kinek a vérrokona, vagy pont, hogy kiderül, hogy nem, mert örökbe fogadták, illetve hogy ki kivel fekszik össze vagy feküdt össze valamikor a múltban,

hogy azt elég nehéz követni. Ennek persze elsősorban az az oka, hogy a mű sajnos túl van komplikálva, de nincs elég ügyesen megírva.


Az ügyetlen forgatókönyvírók akkor is lelepleződnek, amikor nem tudják elég simán beledolgozni a meztelen jeleneteket a cselekménybe: fent már említettük a karakteridegen meleg szexet, az pedig kifejezetten komikus, hogy a főhősnő gyászát úgy hangsúlyozzák, hogy bezárkózik a lakásába, ahol nem csinál semmit, csak folyton azt mutatják, hogy zuhanyzik. Azért az alkotók megpróbáltak gondoskodni róla, hogy a nagy fináléban megkapjuk a bűnügy fordulatos lezárását is,

de a Tolakodó pillantás így sem lett több kaotikus, zavaros szexmesénél,

ami tabut nem mer igazán sérteni (kifejezetten ügyeltek rá, hogy ha testvéreket látunk szexelni, kiderüljön róluk, hogy valójában nem is vérrokonok), a központi karakter jellemfejlődésének útját nagyjából olyan mélységben ábrázolja, mint A szürke ötven árnyalata-filmek, szóval a legtöbb, ami elmondható róla, hogy többször is felvillan benne egy igazán szép kerek brazil fenék.