Van köztük érzelmes dramedy, kemény neo-noir, egy lovagregény adaptációja, és még egy új Guy Ritchie-film is.
Nagy a bőség zavara a gombamód szaporodó streamingoldalakon, az értékesebb tartalmak könnyen elsikkadhatnak a nagyobb figyelmet kapó franchise-filmek és a futószalagon gyártott futottak még-produkciók közt. Ezen segítünk most az ajánlónkkal.
Lunana: Egy jak az iskolateremben (2019)
Nem sűrűn jut el a magyar streamingoldalakra bhutáni film, úgyhogy érdemes megnézni, amíg még lehet. Már csak azért is, mert Pawo Choyning Dorji alkotása nemcsak egzotikus, de jó is, még egy Oscar-jelölést is bezsebelt két évvel ezelőtt.
A sztori szerint a fiatal bhutáni tanárt, az emigrációra készülő Ugyent felettesei megrovásul a világ legtávolabbi iskolájába küldik, egy Lunana nevű himalájai faluba, ahol nincs villany, sem fűtés, az iskolában pedig tábla. A falu szegény lakói szeretettel fogadják új tanítójukat, ám neki mindenféle eszköz nélkül kellene tanítania a falusi gyerekeket. Legszívesebben feladná és távozna, de apránként meghódítja a kicsik és családok kedvessége és tanulási vágya.
Elérhető: HBO Max
Én vagyok a nőd (2020)
Az 1970-es években járunk, Jean, a külvárosi háziasszony egy hivatásos tolvaj felesége. A párnak nem lehet gyereke, és nem is fogadhat örökbe, egy nap Eddie mégis egy újszülött kisfiúval tér haza. Jeannak (Rachel Brosnahan) meg kell tanulnia, hogyan boldoguljon egyedül, miután férje (Bill Heck) menekülni kényszerül néhány igazán rosszarcú ember elől. Jean alámerül a bűnözők világába, hogy kiderítse, mi történt, és mi a következő lépés – és mindezt úgy, hogy közben az újszülöttről is gondoskodnia kell.
Az izgalmas neo-noir thrillert a nyolc éven át középiskolai tanárként dolgozó Julia Hart rendezte, a forgatókönyvet pedig férjével és producerével, Jordan Horowitzcal közösen írta.
Elérhető: Prime Video
Szomorú fűz, szendergő asszony (2022)
Egy macska, egy béka és egy cunami segítenek egy banki ügyintézőnek, csalódott nejének és egy skizofrén könyvelőnek megmenteni Tokiót a földrengéstől – így szól a hivatalos szinopszis, aminek nincs túl sok értelme, kivéve, ha tudjuk, hogy a film alapjául Murakami Haruki novellái szolgáltak. Az adaptációra a magyar származású Pierre Földes vállalkozott, méghozzá animációs formában, ami kiváló döntésnek bizonyult.
A Screen Daily kritikusa szerint a Szomorú fűz, szendergő asszony
lenyűgöző teljesítmény, egy olyan történetmesélés, amely a szeszélyes pillanatok és a mélyebb egzisztenciális kérdések között egyensúlyoz, és jelzi, hogy Földes olyan tehetség, akire érdemes odafigyelni a felnőtteknek szóló animáció világában.
Elérhető: HBO Max
A szövetség (2023)
Guy Ritchie újabban az „egy jó film, egy csapnivaló” menetrendet követi. A tavalyi Fortune hadművelet - A nagy átverés az utóbbi kategóriát képviselte, míg az idei A szövetség a rendező legjobbjait idézi. Más kérdés, hogy a kettő közül pont az utóbbi az, amely nem jutott el a magyar mozikba…
A valós eseményeken alapuló háborús akciófilmben a Jake Gyllenhaal által alakított John Kinley az amerikai hadseregben szolgál őrmesterként, és az osztagában helyet kap egy afgán tolmács is. Egy balul elsülő akciót követően a kettejük közti szereposztás gyökeresen megváltozik, és Kinley is megtapasztalja, milyen, amikor az életét egy idegenre kell bíznia.
Elérhető: Prime Video
A zöld lovag (2021)
David Lowery filmje sajnos nem jutott el a magyar mozikba, de legalább streamingen elérhető. A rendező egy 14. századi verses lovagregényt (Sir Gawain és a Zöld Lovag) dolgozott fel, főszerepben Sir Gawainnal, Artúr király unokaöccsével, aki vállalja, hogy megküzd a Camelot várába érkező rejtélyes Zöld Lovaggal. A félelmetes külsejű idegen ajánlata: lecsaphat rá Gawain egy bárddal, de egy év múlva viszonozza az ütést. Az ifjú lovag egy suhintással levágja a Zöld Lovag fejét, aki ezt túléli és ellovagol. Egy évvel később Gawain útra kel, hogy teljesítse ígéretét.
Lowery egészen a fináléig követi a lovagregény kalandos cselekményét, de a szimbólumokkal teli, lázálomba illő pszichedelikus látványvilág új szintre emeli a cselekményt. Dev Patel Gawainje nem tipikus hős, sokkal gyarlóbb és esendőbb a mondák lovagjainál, és a női karaktereket is modernizálja a film (Alicia Vikander kiváló a kettős szerepben.) A zöld lovag annyira más, annyival intenzívebb és érzékibb, mint a kortárs fantasyk, hogy idő kell, míg rá tudunk hangolódni, de olyan hipnotikus ereje van, hogy ha egyszer beránt, utána már nem ereszt.
Elérhető: HBO Max
A szerelem tüze
Katia és Maurice Krafft francia vulkanológus házaspár a 70-es és 80-as években rendszeres szereplői voltak a televíziós műsoroknak, filmjeiket világszerte vetítették, fotóikból kiállításokat rendeztek, és tucatnyinál is több könyvük jelent meg. 1991. június 3-án szörnyethaltak Japánban, az Unzen hegy lábánál, és ez nem spoiler, mert ezzel kezdődik Sara Dosa archív dokumentumfilmje.
A szerelem tüze valójában az első snittől az utolsóig a Krafft házaspár 30, 40 vagy 50 évvel korábban rögzített felvételeiből áll össze. Ők ketten, együtt bejárták a bolygó összes kontinensét, ha egy tűzhányó éledezni kezdett, mindig az elsők közt jelentek meg a helyszínen. Sportot űztek abból, hogy minél közelebb merészkedjenek a kitörés epicentrumához, és minél látványosabb felvételeket készíthessenek a lávafolyókról, a lávaszökőkutakról és a vulkanikus törmelékárakról. A szerelem tüze ennek köszönhetően egy olyan unortodox dokumentumfilm, ahol a lenyűgöző képi világért az alkotók helyett az alanyokat kell dicsérni.
Elérhető: Disney+
Rimini (2022)
A provokatív, tabudöntögető filmjeiről ismert Ulrich Seidl magyar mozikba is eljutott filmje Ritchie Bravót, az egykor közepesen híres popsztárt követi, aki most Riminiben igyekszik meglovagolni megfakult hírnevét. Az állandó mámor és a turistáknak tartott koncertek csapdájában az alkoholproblémákkal küzdő Ritchie világa kezd összeomlani, amikor a felnőtt lánya betör az életébe. A dühös lány pénzt követel apjától, amiért elhagyta őt és az édesanyját.
Seidl most sem hazudtolja meg magát, olyan portrét rajzol a szánalmas, de mégis izgalmas főhőséről, ami egyszerre komikus és tragikus. Teszi mindezt úgy, hogy közben Rimini kevésbé ismert arcát mutatja meg, a film ugyanis télen, a holtszezonban játszódik.
Elérhető: HBO Max
Kodachrome (2017)
Matt (Jason Sudeikis), egy manhattani lemezkiadó munkatársa már 10 éve nem beszélt apjával, a híres fotóssal, akiről kiderül, hogy halálos beteg, májrákos. A férfi (Ed Harris) megkéri Mattet, hogy vigye el a kansasi Parsonsba, az utolsó olyan boltba, ahol még előhívnak Kodachrome filmet.
A Mark Raso dramedyje egy érzelmes utazás közben tárja fel a két karakter rétegeit, az egymással folytatott küzdelmeiket, valamint az életük során meghozott döntéseiket. Sudeikis és Harris mellett Elizabeth Olsen is szerepel ebben a csodálatosan keserédes filmben (ő alakítja Ben bájos ápolónőjét), amely a családról, a második esélyekről és a megbocsátásról szól.
Elérhető: Netflix
Szörnyetegek (2022)
Antoine (Denis Ménochet) és Olga (Marina Foïs) francia házaspár, akik egy kis spanyol faluban élnek, Galicia szívében. Csendes életüket növénytermesztéssel és romos házak megóvásával töltik, ám viszonyuk a spanyol ajkú szomszédokkal közel sem idilli. A tervezett szélerőműpark-beruházás körül hamar elmérgesednek az ellentétek, különösen a szomszéd testvérpár brutális harcmodora miatt. Egy idő után pedig már Antoine és Olga élete a tét.
A Port kritikusa szerint Rodrigo Sorogoyen rendezőnek a kilenc Goya-díjat elnyerő Szörnyetegekkel
sikerült tökéletesen ötvöznie a Spanyolország határain túl is érvényes közéleti vonatkozásokat a húsbavágó személyes drámákkal. Az eredmény az év egyik legfelkavaróbb filmje.
Elérhető: Cinego
Gyalogút (2022)
Ha egy új Jennifer Lawrence-filmet mutatnak be, annak hírértéke van (lásd a Barátnőt felveszünk sikerét), ehhez képest az A24 gyártásában készült Gyalogút csak szép csendben felkerült az Apple Tv+ műsorára, és nem sok vizet zavart. Kapott ugyan egy Oscar-jelölést (a férfi főszereplő, Brian Tyree Henry révén), de így is kevesekhez jutott el a híre, pedig több figyelmet érdemelne.
Lawrence egy Lynsey nevű nőt alakít, aki hadmérnök, és Afganisztánból tért vissza az Egyesült Államokba, miután egy bombarobbanás következtében agysérülést szenvedett, és most poszttraumás stressz szindrómával (PTSD) küzd. A film az ő intim portréja, amint New Orleansban újra fel kell építenie az életét. A történet egy pontján Lynsey sorsa összefonódik egy férfiéval (Henry). A két valószínűtlenül idegen ember vigaszt talál az újonnan szövődött barátságukban, miközben együtt kezdik el járni a gyászból a gyógyulás felé vezető útjukat.
Elérhető: Apple TV+